موزه عاشورا در کاشان تأسیس می‌شود
کد خبر: 2998948
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
مدیرعامل مؤسسه احیای فرهنگ کاشان خبر داد؛

موزه عاشورا در کاشان تأسیس می‌شود

کانون خبرنگاران نبأ/ احسان احمدی نائینی: سیداکبر حلّی از تأسیس موزه عاشورا در شهرستان کاشان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، سید اکبر حلّی، مدیرعامل مؤسسه احیای فرهنگ کاشان گفت: برای تأسیس موزه عاشورا سه باب خانه قدیمی تو درتو و اندرونی به مساحت حدود یکهزار متر مربع در محله قدیمی ملک آباد در حوالی زیارت طاهر و منصور متعلق به خاندان ملا احمد و ملا مهدی نراقی و به مالکیت خانواده خیر ابریشم چی برای تأسیس موزه عاشورا در شهرستان کاشان اختصاص داده شده است.

بنابراطلاع‌رسانی روابط عمومی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان حلی افزود: دو خانه دیگر، خانه مرحوم لذیذی و با مساحت ۴۰۰ متر مربع و خانه مرحوم کتابچی به متراژ بیش ۶۰۰ متر مربع که در حال حاضر از آن به‌عنوان دفتر مؤسسه احیای فرهنگ کاشان استفاده می‌شود به سه خانه دیگر خانواده خیر ابریشم‌چی که در مجاورت یکدیگر هستند اضافه خواهد شد تا در مجموع این ۵ خانه به‌عنوان یک مجموعه بزرگ به نام موزه عاشورا از آن استفاده شود.

حلّی، که مسئولیت معماری موزه عاشورای کاشان را نیز بر عهده دارد، ارزش ریالی این خانه‌ها را در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای مرمت و احیای این خانه‌ها به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که برای تأمین آن نیازمند مساعدت خیران شهرستان کاشان است.

این معمار برجسته بناهای تاریخی و اسلامی شهرستان کاشان یاد آور شد: برای مرمت و احیای موزه عاشورای کاشان تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل کمک1های مردمی و خیران و کمک‌های دولتی تأمین و هزینه شده است.

حلّی، در ادامه با اشاره به این که در موزه عاشورای کاشان اشیای عاشورایی برای معرفی به مردم به نمایش گذاشته خواهد شد، گفت: در موزه عاشورای کاشان انواع و اقسام آئین‌های عاشورایی، اشعار عاشورایی، مدیحه‌سرایی، آئین‌های عاشورایی، وقفیات و موقوفات عاشورایی، وقف‌نامه‌های عاشورایی و هر آنچه مربوط به عاشورا است در این موزه به مردم معرفی خواهد شد.

مدیر عامل مؤسسه احیای فرهنگ کاشان یاد آورشد: در موزه عاشورای کاشان اشیایی شامل علم و کتل، دست و مشک آب نمادین حضرت ابوالفضل العباس(ع)، خیمه و چادرهایی با قدمت بالا در انبارهای هیئت‌های مذهبی نگهداری می‌شود به نمایش گذشته خواهد.

یادآور می‌شود، در شهرستان کاشان 700 هیئت مذهبی فعالیت دارند که از این تعداد  430 هیئت مذهبی دارای مجوز رسمی فعالیت از اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان هستند.

captcha