نشست بررسی روش‌های نوین آموزش قرآن برگزار شد
کد خبر: 3227373
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
روز گذشته؛

نشست بررسی روش‌های نوین آموزش قرآن برگزار شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: نخستین نشست تخصصی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، با عنوان بررسی روش‌های نوین آموزش قرآن کریم عصر روز گذشته در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌‌‌‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین نشست تخصصی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از سلسله نشست‌های کرسی‌های نظریه‌پردازی فعالیت‌های قرآنی کشور در سال 94 با عنوان بررسی روش‌های نوین آموزش قرآن کریم با حضور سید‌مهدی سیف، استاد قرائت قرآن کریم،‌ حبیب‌الله عزیزی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مدیرعامل مؤسسه آیات هدایت قم، سیدرضا نباتی، کارشناس آموزش قرآن کریم و مؤلف کتب آموزش قرآن مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه و مجتبی منتظری، کارشناس حوزه آموزش قرآن کریم روز گذشته، 8 اردیبهشت برگزار شد.

در این نشست، بر ضرورت برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی حوزه فعالیت‌های قرآنی در دو حوزه کلی نظریه‌پردازی و تولید محتوای مورد نیاز حوزه قرآنی و همچنین نقد و بررسی عملکرد دستگاه‌های مختلف قرآنی تأکید شد.

آموزش‌های صحیح قرآن ‌در کشور نهادینه نشده است

در ادامه حبیب‌الله عزیزی با اشاره به نقاط ضعف موجود در حوزه آموزش عمومی قرآن کریم،‌ نقصان اصلی در حوزه فعالیت‌های قرآنی را مربوط به حوزه مدیریت این فعالیت‌ها دانست.

وی افزود: مدیریت آموزش فعالیت‌های قرآنی سالیان سال است که به آموزش و پرورش واگذار شده‌، بنابراین محور اصلی آموزش قرآن کریم در کشور وزرات آموزش و پرورش است که نقد فراوانی به عملکرد این وزرات‌خانه در حوزه آموزش قرآن وارد است.

عزیزی اظهار کرد: متأسفانه پس از انقلاب با وجود ادعاهای فراوان، نتوانستیم آموزش صحیح قرآن کریم را در کشور نهادینه کنیم و به همین علت وضعیت نامطلوبی را در سطح عمومی در حوزه قرآن شاهدیم.

ارائه طرح‌ها و شیوه‌های آموزش قرآن همه نهاد‌ها

در ادامه سید‌مهدی سیف با بیان اینکه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت باید از ظرفیت وجود مؤسسات قرآنی مردمی، بهره گیرد، تصریح کرد: باید جهت ایجاد روش‌های نوین آموزشی زمینه‌سازی مناسبی در اتحادیه صورت گیرد و افراد بتوانند طرح‌های خود را ارائه کنند.

وی تأکید کرد: باید‌ برنامه‌های مؤسسات در‌خصوص روش‌های نوین آموزش قرآن، گرداوری، تدوین و جمع‌آوری شده و آرشیوی از برنامه‌های مؤسسات، ویژه روش‌های آموزشی آن‌ها ایجاد شود.

این استاد قرائت قرآن کریم وضعیت‌سنجی برنامه‌ها و روش‌های نوین آموزش قرآن کریم را ضروری دانست و گفت:‌ ‌وضعیت فعلی روش‌های نوین آموزشی در کشور نیز باید بررسی و پالایش شود.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت علوم، وزارت ارشاد، سازمان دارالقرآن، مؤسسات مردمی ـ قرآنی و رسانه‌ها در فضای مجازی، به‌عنوان متولیان اصلی آموزش قرآن کریم در جامعه مطرح هستند، گفت: برای نقد و انتقاد از عملکرد نهاد های متولی فرهنگ قرآنی در کشور باید به مبانی و شاخص‌های مورد قبول آیات و روایات توجه کرد.

سیف استفاده از زبان هر قوم و فرهنگ، عدم اجبار در امور‌(لایکلف)، آسان‌گیری در امور(یسر)‌، سخن به مقتضای مخاطب‌(قدر عقولهم‌) و سطح‌بندی مطلب موضوع را مبانی ارائه انتقاد و پیشنهاد به ‌افراد دانست.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر نقدی به یک نهاد وارد است، این انتقاد باید توصیه شود و نه اجبار.

در ادامه این نشست اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به‌عنوان دبیرخانه طرح‌ و برنامه‌های نوین آموزشی مؤسسات انتخاب و معرفی شد.

در حوزه قرآن دچار سلسله مشکلات بهم پیوسسته و مرتبط هستیم

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور دیگر سخنران این نشست، با اشاره به مشکلات و مسائلی که در امر آموزش قرآن، در حال حاضر وجود دارد، گفت: هم اکنون در حوزه قرآن دچار سلسله مشکلات بهم پیوسسته و مرتبطی هستیم که نباید برای رفع آن احساسی عمل کنیم.

وی افزود: آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما به‌عنوان متولیان فرهنگ، اگر وظایف خود را به‌طور صحیح انجام دهند، مؤسسات قرآنی نیز به وظیفه اصلی خود که ترویج قرآن هست می‌پردازند و آموزش روخوانی و روانخوانی را متولیان فرهنگ پیگیری خواهند کرد.

محمدی تصریح کرد: به هر حال و با وجود چالش‌هایی که در حوزه قرآنی شاهد آن هستیم و با توجه به ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی، امیدواریم برگزاری این نشست منتج به اتخاذ راهکارهای مناسب برای شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم در سطح مؤسسات قرآنی ـ مردمی شود.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور همچنین گفت: آئین‌نامه و ضابطه‌های بحث و گفت‌‌و‌گو در این نشست‌ها باید تعیین و مشخص شود.

طرح‌های آموزشی دارای پیوست پژوهشی ‌باشند

در ادامه سید‌رضا نباتی، کارشناس آموزش قرآن کریم و مؤلف کتب آموزش قرآن مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش نیز با تأکید بر ضرورت بررسی روش های آموزش قرآن کریم، پیشنهاد کرد: طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی که توسط کارشناسان و مدیران مؤسسات قرآنی ارائه می‌شود، دارای پیوست پژوهشی نیز باشند.

وی در ادامه پیشنهاد دیگری نیز مطرح و تصریح کرد: چکیده این طرح نامه‌ها به شورای پژوهشی دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی‌(‌اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت که در همین جلسه به‌عنوان دبیرخانه این کرسی معرفی شد) به نشانی info@etghan.ir ارسال شود.

نباتی افزود: اصل طرح نیز به محل دبیرخانه به نشانی: تهران، میدان ولیعصر(عج)، بلوار کشاورز، روبه‌روی بیمارستان پارس، پلاک 164، اتحادیه تشکل های قرآن و عترت ارسال شود.

این در ادامه دو پیشنهاد دیگر نیز تصویب اهداف آموزش قرآن در شورای توسعه فرهنگی قرآنی و مشارکت برنامه افق رادیو قرآن و گروه آموزش شبکه قرآن را به این نشست‌های تخصصی از دیگر پیشنهادات سید‌رضا نباتی، عضو شورای تالیف کتب آموزش قرآن در راستای بررسی روش های آموزش قرآن کریم در این جلسه بود.

بینش قرآنی به رفتار قرآنی بدل شود

در پایان نیز مجتبی منتظری، دبیر سلسله نشست‌های کرسی نظریه‌پردازی فعالیت‌های قرآنی گفت: تا زمانی‌که آموزش قرآن و روش‌های آن به ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه منجر نشود، برگزاری چنین نشست‌هایی مؤثر واقع نخواهد شد.

وی اظهار کرد: باید روش‌های آموزشی در حوزه قرآن ایجاد شود که بتواند بینش قرآنی را به رفتار قرآنی بدل کند.

همچنین در این جلسه فراخوان دریافت طرح و برنامه مؤسسات نیز مطرح شد که اطلاعات تکمیلی دریافت طرح و برنامه‌ها متعاقباً اعلام می‌شود.

گفتنی است؛ جلسه دوم سلسله نشست‌های نظریه‌پردازی فعالیت‌های قرآن کریم، سه‌شنبه هفته آینده ‌و با موضوع شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم و با حضور کارشناسان و فعالان قرآنی در محل اتحادیه برگزار می‌شود.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

captcha