ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) در آینه روایات
کد خبر: 3353239
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
یادداشت/

ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) در آینه روایات

گروه اندیشه: یاران خاص مهدی(ع) در همه عرصه‌ها الگو و نمونه‌اند. آنها صاحب کرامت هستند و در قلوب همه مؤمنان عالم جای دارند.

یاران امام زمان (ع ) چند دسته‌اند. دسته ای از آنان ، یاران خاص آن حضرت هستند که تعدادشان 313 نفر است و همانها هستند که قرآن کریم در آیه 8 سوره هود از آنان به عنوان «امت معدوده» یاد می‌کند.
دسته دوم: از یاران حضرت که پس از جمع آمدن پرچم‌داران و ستاد فرماندهی به یاری ایشان می‌آیند طبق روایات 10 یا 12 هزار نفرند. وقتی این حلقه کامل شد، حرکت و قیام ، آغاز می‌شود.
حلقه سوم از یاران، مؤمنانی هستند که پس از شروع قیام به آنان می‌پیوندند و لحظه به لحظه بر تعداد آنان افزوده می‌شود.

ماموریت‌های یاران مهدی(عج)
طبق روایات ، مشخصات ظاهری یاران خاص امام زمان (عج )؛ اسم ، نسب ، شغل ، زبان و القاب آنان در صحیفه ای ثبت شده و نزد حضرت موجود است :
امام جواد(ع) به نقل از پدران بزرگوارش می فرماید: همراه قائم (ع) صحیفه مهر شده ای هست که اسامی یارانش همراه با ویژگیها، شهر، زینت و کنیه هایشان در آن نوشته شده است.
اولین ماموریت یاران حضرت، جنگی تمام عیار با مستکبران عالم است که در آغاز انقلاب بزرگ حضرت، در راس همه کارها قرار دارد. یاران خاص مهدی (ع) در بُعد عمل، سربازانی شجاع و فداکار در رکاب امام زمان (ع) و گوش به فرمان آن حضرت هستند.
امام باقر(ع ) می فرماید: قائم آل محمد(ع ) شباهت‌هایی با پنج تن از پیامبران دارد. اما شباهت او به جدّ خود پیامبر اکرم (ص ) بیشتر است.
دومین ماموریت یاران خاص امام زمان(ع) مبارزه کردن با انحراف‌ها، تحریف‌ها و برداشت‌های نادرست از دین و مذهب است . عوامل اصلی این انحرافات سه دسته صاحبان زر (سرمایه داران و اشراف )، صاحبان زور (حکومت‌های غیر اسلامی و به ظاهر اسلامی ) و صاحبان تزویر (روحانیون وابسته و دنیاپرست و جیره خوار حکومت‌ها و طبقات اشراف ) هستند.
امام صادق (ع ) می فرماید: آن گروه که قائم هنگام قیام خویش با او کار می کنند، نجیبان ، قاضیان ، حاکمان شرع ، فقیهان و دین شناسانی هستند که مسحه الهی یافته اند؛ به گونه ای که هیچ حکمی بر آنان اشتباه نمی‌شود.

ویژگی‌های نفسانی یاران مهدی(عج)
روایات متعددی به تبیین ویژگی‌های معنوی و نفسانی یاران خاص امام زمان (ع ) پرداخته‌است. خصوصیاتی مانند علم و معرفت ، ایمان ، خشیت الهی ، طهارت و تقوا، زهد، بینش و بصیرت ، عبادت و بندگی ، توجه به خدا، دعا و ذکر و نیایش و استغفار، شب زنده داری ، شرح صدر، صبر و شکیب و غیر اینها برخی از خصلتهای معنوی و نفسانی یاران خاص حضرت مهدی هستند که در روایات به آنان اشاره شده است و ما در ادامه به ذکر بعضی از این ویژگی‌ها بسنده می‌کنیم .
ایمان: در نظام حکومت جهانی حضرت مهدی (عج ) عنصری که بیش از دیگر عناصر اهمیت دارد و می‌تواند مثل کلیدی قفل‌های بسته را در همه موارد و مسایل باز کند، عبارت است از ایمانی عمیق و استوار که هم همت را بر می‌انگیزد، هم بازوان و گام‌ها را محکم می‌کند و هم دلها را استحکام می‌بخشد؛ به گونه ای که حوادث دنیا نمی‌تواند هیچ تزلزلی در آنها ایجاد کند. دل‌های کارگزاران حکومت مهدوی (ع ) با چنین ایمانی استوار مستحکم است . آن حضرت ، مؤ من ترین افراد را برای حکومت جهانی اش برگزیده است .
امام صادق (ع ) که می فرماید: آن (گنجینه ها) مردانی هستند که دلهایشان مانند پاره‌های آهن است ، هیچ گونه تردیدی در آنها راه ندارد، در اعتقادشان به خدا از صخره و سنگ محکم ترند «هیَ رِجالٌ کَاَنَّ قلُوبهمْ زُبرُ الْحدیدِ، لا یشوبها شکُّ، فی ذاتِ اللّهِ اَشَدُّ مِنَ الحَجَر».
طهارت و تقوا: یک رکن مدیریت ایده آل، حفظ طهارت و تقوا، پاکیزگی در عمل و اجتناب از هر گونه اختلاط با اهداف غیر مشروع یا اهداف غیر مقبول و غیر اخلاقی است مدیر خوب ، مدیری است که هر کاری را بر عهده می‌گیرد، آن را با رعایت اصول اخلاقی صحیح انجام دهد.
دارای قدرت روحی و صبر و شکیب : جنگ با مستکبران عالم و در افتادن با کفر و شرک و نفاق تحمّلی بسیار بالا می‌خواهد. باید کسانی باشند که از زیر بار مشکلات ناشی از آن خم به ابرو نیاورند.
آنان گروهی هستند که با صبر و شکیب خود بر خدا منّت نمی‌نهند «قَوْمٌ لَمْ یَمُنُّوا عَلَی اللّهِ بِالصَّبْر».
روحیه شهادت طلبی : یاران حضرت مهدی (ع ) شیفته لقای الهی و عاشق شهادت اند وآرزومی‌کنند که در راه خدا به شهادت برسند «یتمنَّونَ اَنْ یقتلُوا فی سِبیلِاللّهِ».

ویژگی‌های عملی و رفتاری یاران مهدی(عج)
برخی از خصوصیات عملی یاران خاص حضرت را می‌توان در محورهای زیر مورد بررسی قرار داد.
سادگی و بی پیرایگی : یاران مهدی (ع ) جلال و جبروت و حشمت ظاهری ندارند. از این رو، در میان زمین‌یان ناشناخته اند. در نگاه مستکبران خوار و کوچک جلوه می‌کنند، ولی در میان ملکوتیان معروف و در نگاه مؤ منان ارزشمند هستند.
امیر مؤ منان در وصف آنها می‌فرماید: گروهی با کافران به نبرد می‌پردازند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند، در آسمان معروف و در زمین ناشناخته اند «یُجاهِدُهُمْ فِی اللّهِ قَوْمٌ اَذِلَّةٌ عِنْدَ المُتَکَبِّرینَ، فِی الاَرْضِ مَجْهُولُونَ، وَ فِی السَّماءِ مَعْرُوفُون».
جدیّت در کار و تلاش روزانه : یاران مهدی (ع ) به تعبیر شهید بهشتی شیفتگان خدمت اند نه تشنگان قدرت . آنان برای کار در حکومت جهانی مهدی موعود(ع ) و تحقق بخشیدن به منویّات امام زمان‌شان سر از پا نمی شناسند. آرام و قرار ندارند. تنبلی ، بی حالی ، سهل انگاری و کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن در قاموس آنان مفهومی ندارد.
ساده زیستی : یکی از نقاط ضعف در مدیریت و مدیران ، روحیه اشرافیگری است . اشرافیگری به تعبیر مقام معظم رهبری برای یک کشور آفت است ، ولی اشرافی‌گری مسئولان ، آفت مضاعف است .
یاران خاص مهدی (ع ) زندگی معمولی دارند. روند زندگی آنها به سمت تنعّم و تجمل پرستی نیست . آنها با امامشان پیمان بسته‌اند که همانند او ساده زندگی کنند؛ غذای ساده بخورند؛ لباس ‍ ساده بپوشند؛ وسیله نقلیه معمولی سوار شوند؛ به مقدار کم قانع باشند.
ولایتمداری : یاران حضرت ، امام خود را به شایستگی می‌شناسند و به او اعتقاد دارند «اَلْقائِلینِ بِاِمامَتِّهِ». این معرفت ، شناخت شناسنامه ای نیست بلکه معرفت به حق ولایت است . از این رو، به امامشان عشق می ورزند و دلهای آنان از محبت مهدی (ع ) لبریز است . بر لوح دل آنان جز الف قامت مهدی (ع ) نوشته‌ای نیست . این شیدایی به حدّی است که برای تبرّک دست بر زین اسب امام می کشند و تبرّک می جویند. آنها به هنگام نبرد پروانه وار شمع وجود مهدی (ع ) را در میان می گیرند و از او محافظت می‌کنند «یتمَسَّحُونَ بِسَرْجِ الاِمامِ یُطْلُبُونَ بِذلِکَ الْبَرَکَةَ وَ یَحَفُّونَ بِهِ یَقُونَهُ بِاَنْفُسِهِمْ فِی الْحَرْبِ»
انضباط و روحیه تشکیلاتی : نظم و انضباط، شرط اصلی برای توانایی هر سازمان نظامی است. ستاد فرماندهی حکومت جهانی مهدی (ع ) از انضباطی آهنین ، نظمی منطقی و روحیه تشکیلاتی برخوردارند. معنا ندارد غیر از این باشد؛ چرا که آنان می‌خواهند دنیا را به نظم و انضباط وادارند و انسجام جهانی ایجاد کنند.
عدالت پیشگی و دادگری : از ماموریت‌های یاران خاص اجرای عدالت در ممالک است . امام کاظم (ع) در تفسیر آیه شریفه «یُحْیی الاْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» فرمود: نه اینکه خداوند زمین را با باران زنده کند، بلکه مردانی را بر می انگیزد تا عدالت را زنده کنند و زمین در پرتو آن عدالت زنده می‌شود.
خلاصه کلام اینکه آنان در شایستگیها و امتیازات به گونه ای هستند که به تعبیر امام علی (ع ) نه از نسلهای گذشته کسی از آنان پیشی گرفته و نه از آیندگان کسی به مقام والای آنها می رسد«لَمْ یَسْبِقْهُمُ الاَْوَّلُونَ وَ لا یُدْرِکُهُمُ الآخِرُونَ».

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
بنده سراپا تقصیر خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۱۹:۵۳
1
16
سلام علیکم
سلام بر انصار المهدی (ع-عج)
تشکر مینمایم از مطالب آموزنده شما ان شاء الله که آقا امام عصر و الزمان (ع-عج) زودتر ظهور نماید و ظلم و ستم را ریشه کن نماید و ان شاء الله که من هم بتوانم با توبه و ترک گناه جزء ۳۱۳ نفر از یاران خاص حضرت مهدی (ع-عج) بشوم در رکاب ایشان با دشمنان اسلام ناب محمدی (ص) بجنگم و شهید شوم.
لطفا برای ظهور حضرت صاحب العصر و الزمان بسیار دعا نمائید.
جهت شادی، سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت مهدی (ع-عج) ۱۱۰ صلوات
《 یا علی (ع) التماس دعا 》
بنده حقیر فقیر سراپا تقصیر خداوند متعال
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۰۱:۱۷
2
19
السلام علی حسین وعلی علی بن حسین وعلی اولادالحسین وعلی اصحاب الحسین یا مهدی عجل علی ظهوره لبیک یا صاحب الزمان
باقري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۱:۴۵
2
24
ان شاالله ما هم از ياران واقعي مهدي (عج'باشيم
dragon405s
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۱۰:۳۶
2
23
انشاالله در نظر حق تعالی ما هم یکی از سربازان امام زمان باشیم و آن حضرت را یاری فرماییم .
نرجس
|
Germany
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۱۱:۴۸
0
18
باسلام دوستان عزیز حتما شنیده اید که دعای دسته جمعی زودتر به اجابت میرسد پس بیاید در ساعتی معین برای ظهور حضرت مهدی عج دعا کنیم ازساعت ۱۸تا۱۹رو انتخاب کردم البته که باید تمام طول روز در حال دعا کردن باشیم ولی لطفا این ساعت رو برای سلامتی وظهور ایشون هرگز فراموش نکنید چون قراره دسته جمعی دعا کنیم .موفق باشیم
حاضری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۰۱:۵۰
2
14
به امید دیدار انشالله
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴۰۳/۰۱/۰۵ - ۰۰:۵۱
0
0
لبیک یا مهدی الزمان جان ودلم فدای راهت کاش این انتظار دیدنت تمام شودومولایم را ملاقات کنم الهی آمین.
captcha