«کربن ۱۴» نشان‌دهنده تاریخ دقیق نگارش خط نیست
کد خبر: 3357186
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
پاسخ ایازی به دعاوی پیرامون قرآن بیرمنگام:

«کربن ۱۴» نشان‌دهنده تاریخ دقیق نگارش خط نیست

گروه اندیشه: سیدمحمدعلی ایازی معتقد است آزمایش کربن ۱۴ دقت کافی ندارد؛ ضمن اینکه در گذشته، پوست حیوان را چندین بار شستشو می‌دادند و روی آن می‌نوشتند و از این جهت، فرضیه بیرمنگام سندیت ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی ایازی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در واکنش به ادعای عجیب چند مورخ بریتانیایی درباره این‌که نسخه قرآن بیرمنگام متعلق به پیش از اسلام است، اظهار کرد: کسانی که متخصص کار کربن هستند، معتقدند کربن 14 بین 50 تا 100 سال می‌تواند اشتباه تاریخی داشته باشد. این گفته به این معناست که کربن 14 تعیین‌کننده دقیق زمانی نیست. نکته دوم،  این است که کربن 14 حداقل مشخص می‌کند که این حیوان در این تاریخ پوست از بدنش جدا شده‌است؛ مشخص نمی‌کند که نوشته برر وی آن چه زمانی نگاشته شده‌است.
این استاد دانشگاه افزود: گاهی چندین مرتبه از پوست حیوانی برای نگاشتن مطالب استفاده‌ می‌‌کردند. نسخه‌ای از قرآن به دست ما رسید که متعلق به «صنعا یمن» بود. ابتدا معین کردند این نسخه مال سال 80 است، بعد که روی این نسخه کار کردند مشخص شد خط دیگری است که مربوط به سال 30 و 40 است، یعنی حدود 50 سال قبل از آن روی آن پوست مطالبی نوشته شده‌بود؛ بنابراین الزاما آزمایش کربن 14 نمی‌تواند تاریخ دقیق نگارش خط را تعیین کند.
ایازی گفت: من این موضع گیری‌ها را در دو جبهه دنبال می‌کنم؛ جبهه نخست، موضع‌گیری است که در بین مستشرقین معاصر شکل گرفت؛ گروهی دیگر معتقدند قرآن کریم از ابتدا کتابت شده و گروهی دیگر که قائل به نظر نبودند. هر دو گروه مقابل هم قرار گرفتند و بر ادعاهای خود شواهدی نیز می‌آورند، اما این خبر جدید که درباره نسخه بیرمنگام مطرح شده‌است‌، چندان مورد توجه سایر اروپائی‌ها چون فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها نیست و آنها به لحاظ علمی به کار انگلیسی‌ها اعتباری قائل نیستند؛ به فرض اینکه چنین کاری انجام شده‌باشد، آزمایش کربن 14 دقت چندانی ندارد و بین  50 تا 100 سال احتمال خطا وجود دارد.
وی در ادامه افزود: ما برای صحت و سقم قرآن احتیاجی به این سخنان نداریم؛  قرآن به تواتر به ما ثابت شده‌است و این تشکیک‌ها نیز خللی در اعتقاد ما ایجاد نمی‌کند، ولی اگر بخواهیم پاسخی به این پرسش بدهم، پاسخ ما این است این نوع آزمایش‌ها خیلی دقیق نیست و ثانیا نمی‌توان ثابت کرد که آن پوست مربوط به قبل از اسلام ‌است و اگر هم این مطلب قابل اثبات باشد، الزاما ثابت نمی‌کند که خط هم مربوط به قبل از اسلام است.
ایازی در آخر گفت: «برش» کتابی به نام «سبک عباسی» دارد که به فارسی هم ترجمه شده‌است؛ او در این کتاب با صراحت می‌گوید کربن 14 دقت کافی را ندارد و در ضمن پوست حیوان را چندین بار شستشو می‌دادند و روی پوست می‌نوشتند و از این جهت چندان این نظر سندیت ندارد و مطلبی را ثابت نمی‌کند.

یادآور می‌شود، چند مورخ ادعا کرده‌اند که این نسخه خطی ممکن است متعلق به پیش از زمان پیامبر(ص) بوده و در زمان صدر اسلام بازنویسی شده باشد.

«تام هالند»، مورخ انگلیسی اخیرا ادعا کرده است که صفحات یافت شده قرآن، قطعیت در مورد تاریخ ظهور قرآن را متزلزل می‌کند و شبهاتی در مورد تاریخ پیامبر اسلام و صحابه او ایجاد می‌کند.
«کیت اسمال» از کتابخانه بادلین دانشگاه آکسفورد نیز مدعی شد: این کشف مجال بیشتری برای بحث در مورد نحوه پیدایش قرآن فراهم می‌کند که مثلاً محمد[ص] و پیروانش از یک نوشته‌ای که قبلاً وجود داشته استفاده کرده و آن را با اصول سیاسی و اعتقادی خود شکل داده‌اند و قرآن از طریق وحی به محمد[ص] نرسیده است.

captcha