اعلام سرفصل‌های درسی جدید رشته‌های دانشگاهی تا پایان شهریور
کد خبر: 3360002
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
شریعتی نیاسر خبر داد:

اعلام سرفصل‌های درسی جدید رشته‌های دانشگاهی تا پایان شهریور

گروه دانشگاه: معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه تمامی سرفصل‌های قدیمی آموزش عالی در دست بررسی است، گفت: تا پایان شهریور که همین دو هفته آینده است، درصد بالایی از این برنامه‌های قدیمی بازنگری می‌شود و روی سایت وزارت علوم بارگذاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز، 16 شهریورماه در حاشیه مراسم تقدیر از اساتید نمونه کشور، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمامی سرفصل‌های قدیمی آموزش عالی در دست بررسی است، گفت: ان‌شاءالله تا پایان شهریور که همین دو هفته آینده است درصد بالایی از این برنامه‌های قدیمی بازنگری می‌شود و روی سایت وزارت علوم بارگذاری می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند برنامه‌های جدید را پیاده کنند، ان‌شاءالله آخر شهریور نتایج آن را اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به حذف عنوان غیر انتفاعی از عنوان دانشگاه‌ها گفت: آن‌هایی که دنبال سرمایه‌اندوزی و سودآوری بیشتر هستند، مطمئناً دنبال ایجاد دانشگاه‌ و دانشکده و ... نمی‌روند، تجربه هم این را نشان داده است. کسانی که سرمایه خودشان را برای آموزش عالی سرمایه‌گذاری می‌کنند انگیزه علمی دارند، وقتی هم انگیزه علمی دارند باید زمینه رشد کیفی برای آن‌ها فراهم شود.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: بنابر این یکی از عواملی که مانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی می‌شود همین بوده که واژه غیرانتفاعی در اساسنامه بود که این اساسنامه‌ هم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. بر اساس این اساس‌نامه و مصوبه و با ذکر غیر انتفاعی تمامی مؤسسات اگر به هر دلیلی فعالیتشان متوقف می‌شد باید سرمایه و امکانات و ... آن‌ها برمی‌گشت به وزارت علوم.

شریعتی اظهار کرد: در چنین شرایطی فردی که سرمایه‌گذار است به راحتی به خودش اجازه نمی‌دهد که سرمایه‌اش را صرف کاری کند که در آینده خودش نتواند روی آن تصمیم‌گیر باشد و حسابی باز کند؛ واقعاً جای تقدیر و تشکر از شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد که بسیار مدبرانه به موضوع ورود پیدا کردند و مصوبه را جاری و نافذ کردند و مطمئناً در چنین شرایطی دانشگاه‌های ما بهتر خواهند توانست دانشگاه‌ها را اداره کنند.

وی عنوان کرد: این بند غیر انتفاعی به فعالیت جاری اینها ربطی پیدا نمی‌کند، بحث نگرانی‌های آینده است، ما الان مؤسساتی داریم که شاید شرایط انحلال را داشته باشند ولی به این دلیل که نگران از این هستند که اگر زیر بار انحلال بروند همه سرمایه‌شان زیر دست وزارت علوم می‌رود به عناوین مختلف مانع از انحلال می‌شوند آن‌هایی هم که دنبال رشد کیفی هستند و استعداد ارتقای کیفی را دارند اینها هم سرمایه‌گذاری بیشتر نمی‌کنند به دلیل اینکه می‌گویند که اگر اتفاقی بیفتد مأموریت ما عوض شود و منحل شویم، سرمایه‌مان دست آموزش عالی رفته است. چه آن‌هایی که بخواهند تغییر مأموریت دهند و چه آن‌هایی که بخواهند رشد کنند برای هر دو حذف واژه غیرانتفاعی مفید و مؤثر خواهد بود و امیدوار هستم غیر انتفاعی‌های ما چون یکی از زیر نظام‌های آموزش عالی هستند که خیلی قانون‌مند و برابر ضوابط آموزش عالی کار می‌کنند ان‌شاءالله آینده درخشانی را برای آموزش عالی رقم بزنند به دلیل اینکه انگیزه دارند برای این کار، باری را از دولت برمی‌دارند، سرمایه‌‌گذاری می‌کنند و باری را از دولت برمی‌دارند.

captcha