گرامیداشت شیخ نمر در لندن/ روحانی شیعی با منطق قرون وسطایی اعدام شد
کد خبر: 3466716
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸

گرامیداشت شیخ نمر در لندن/ روحانی شیعی با منطق قرون وسطایی اعدام شد

گروه بین‌الملل: رئیس مؤسسه اهل بیت لندن در مراسم گرامیداشت شیخ نمر باقر النمر در این شهر گفت: این روحانی مجتهد شیعی با منطق قرون وسطایی اعدام شد که مورد تأیید دولت‌های غربی است.

گرامیداشت شیخ نمر در لندن/ روحانی شیعی با منطق قرون وسطایی اعدام شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم بزرگداشت آیت‌الله نمر باقر النمر، روحانی مجتهد شیعی با مشارکت مراکز اسلامی شهر لندن و با حضور جمعی از روحانيون و علما، رؤسای مراکز اسلامی، اندیشمندان و اساتيد دانشگاه‌ها، کاردار جمهوری اسلامی ايران و اقشار مختلف مردم شهر لندن، 20 دی‌ماه در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عالمی، رئیس مجمع جهانی اسلامی لندن طی سخنانی با اشاره به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر، این عمل واجب را عملی دانست که اجرای تمام واجبات دیگر در گرو آن است.

وی با اشاره به فرازهایی از کلام امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه، اظهار کرد: از نظر حضرت علی(ع) مردم در مقام امر به معروف و نهی از منکر چند گروه هستند؛ گروهی هم با زبان، هم با قلب و هم در عمل امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، گروهی نه در عمل ولی در قلب موافق این عمل واجب هستند و با زبان‌شان آن را انجام می‌دهند و گروهی نیز فقط در قلب خود موافق این امر هستند، اما با زبان‌شان کاری نمی‌کنند.

رئیس مجمع جهانی اسلامی لندن افزود: در بیان حضرت علی(ع)، گروه سوم یعنی کسانی که نه با عمل، نه با زبان و نه با قلب امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند مانند مردگانی هستند در بین زندگان.

وی با بیان اینکه آیت‌الله شیخ نمر هدفی جز امر به معروف و نهی از منکر نداشت، گفت: زمانه ما زمانه غربت اسلام است. اگرچه در ظاهر اسلام گسترش یافته اما همچنان غریب است؛ چراکه کشورهای اسلامی همه درگیر جنگ هستند و در آنها مسلمانان خود به دست یکدیگر کشته می‌شوند.

عالمی عنوان کرد: در این وضعیت، این عالم بزرگ نه خواهان مقام و موقعیتی بود و نه مشوق خشونت؛ با این حال وی را با دسیسه در کنار تروریست‌ها قرار داده و به شهادت رساندند با اینکه همه دنیا خواستار محاکمه عادلانه این مجتهد شیعی شده بودند.

همچنین در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌فاضل میلانی، امام جماعت مرکز اسلامی الخویی لندن، شهید نمر را از جمله علمایی معرفی کرد که هدفی جز طلب حق مردم منطقه قطیف نداشته است.

وی با اشاره به کنفرانس‌های اسلامی و میثاق‌های امضا شده توسط حکام سعودی از جمله کنفرانس‌های مکه یادآور شد که حاکمان سعودی به آنچه که گفته‌اند و می‌گویند عمل نمی‌کنند.

میلانی با بیان اینکه اکنون دولت‌های عربی مسئله اصلی خاورمیانه یعنی موضوع فلسطین را فراموش کرده و نیروی خود را متوجه جنگ شیعه و سنی کرده‌اند، گفت: شهید شیخ نمر مانند سایر شهدای تاریخ شیعه فقط به جرم متفاوت بودن کشته شد. وی نه به دلیل اختلاف سیاسی و نظامی با حکومت بلکه به‌دلیل احقاق حقوق مساوی و کرامت برای مردم منطقه قطیف به شهادت رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد موسوی، رئیس مؤسسه اهل بیت لندن نیز در این مراسم با بیان اینکه تاریخ در حال تکرار است و دوباره روش اموی در برابر روش و شیوه علوی قرار گرفته است، اظهار کرد: پیروان اهل بیت(ع) همیشه منادی عقل، عدالت و تقوی بوده و پاسخ امویان همیشه ظلم، خونریزی و شکنجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه منطق اموی بعد از هزار سال هنوز هیچ تغییری نکرده است، گفت: دولت سعودی به‌عنوان عضوی از سازمان ملل و امضاکننده معاهدات آن و با حمایت دولت‌های غربی هیچ بهایی برای حقوق بشر قائل نیست.

موسوی عنوان کرد: شیخ نمر باقر النمر با منطق قرون وسطایی اعدام شد که مورد تأیید دولت‌های غربی است. در موضوع شهادت؛ ما بازنده نیستیم. شهادت آروزی ماست و کرامتی است از سوی خدا. ما با این شهادت‌ها قوی‌تر می‌شویم در حالی که بدبختی مختص دیکتاتورها است که فکر می‌کنند با این کار جلوی سقوط خودشان را می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس نیز در این مراسم ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر به محضر حضرت ولی‌عصر(عج) برای این فقدان عظیم و غیرقابل جبران، از کلیه مراکز اسلامی و مسئولان در برگزاری این برنامه قدردانی کرد.

وی گفت: ظلم نه تنها حرام، گناه و مستحق عذاب الهی است؛ بلکه موجب نابودی خود فرد ظالم نیز خواهد شد. خداوند این دنیا را بر اساس عدل آفریده و نظام عالم طوری است که به‌طور طبیعی بر علیه ظلم حرکت می‌کند.

شمالی بیان کرد: در این میان ستمگرانی که به انسان‌های بی‌کس و کسانی که جز خدا دادرسی ندارند، ظلم می‌کنند، نتیجه بدتری خواهند گرفت.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس ادامه داد: اگر به منطقه نگاه کنید هیچ رژیم ظالمی بر سر کار نمانده است؛ چراکه خداوند خود از ظالمان انتقام می‌گیرد.

وی اظهار کرد: شهید شیخ نمر ورای مسائل سیاسی فقط خواستار برابری حقوق شیعیان عربستان بود. وی نه به دنبال قدرت و مقام بود و نه روش نظامی و خشن در پیش گرفته بود. روشن است پیروان شیخ نمر نیز اعتقادی به خشونت ندارند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با بیان اینکه نباید در دام اختلافات فرقه‌ای گرفتار شد، گفت: نباید در این نکته شک کرد که اکثریت برادران اهل تسنن با ما در این مسئله احساس همدردی می‌کنند. ایدئولوژی وهابی به‌عنوان یک فرقه کوچک و محدود، نه نماینده اسلام است و نه حتی نماینده اهل سنت.

captcha