قطع ارتباط سياسي با عربستان به منزله عدم پيگيري حقوقي فاجعه منا نيست/ پيگيري اطلاق واژه شهيد به قربانيان
کد خبر: 3469962
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
اوحدي:

قطع ارتباط سياسي با عربستان به منزله عدم پيگيري حقوقي فاجعه منا نيست/ پيگيري اطلاق واژه شهيد به قربانيان

گروه اجتماعي: رئيس سازمان حج و زيارت كشور با اشاره به پيگيري‌هاي حقوقي انجام شده كشورمان درباره فاجعه منا گفت: ارتباط سياسي با عربستان به منزله عدم پيگيري حقوقي فاجعه منا نيست.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از فارس، سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت كشور امروز، 4 بهمن در ديدار با خانواده‌هاي جان‌باختگان فاجعه منا از استان فارس كه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، با تصريح اينكه فاجعه منا داغ سنگین و مصیبت بزرگی برای ملت ما بود، گفت: در 25 شهر کشور خدمت خانواده‌های جانباختگان رسیدیم تا سئوالاتي كه در ذهن اين خانواده‌هاست را پاسخ دهيم.
وي به بيان برخي از نكات چگونگی اتفاق افتادن این فاجعه پرداخت و گفت: در حج امسال از مجموعه حج و زیارت 7 درصد نیروهای ما محرم شده بودند و از مجموع نیروهای 170 نفري سازمان حج و زیارت که مسئولیت برگزاری حج را داشتند 15 نفر محرم شده بودند.
اوحدي با يادآوري اينكه بانوان ما در شب عرفه به سمت رمي جمرات رفته بودند، گفت: شهداي ما با مظلوميت فراواني در فاجعه منا به شهادت رسيدند آن هم با زبان تشنه و در لباس احرام و روز عيد قربان اما سعودي‌ها آمادگي مقابله با اين فاجعه با اين عظمت را نداشتند چرا كه تعداد مجروحان اين فاجعه بسيار زياد بود.

7450 نفر در فاجعه منا قرباني شدند
رئيس سازمان حج و زيارت كشور، آمار قربانيان فاجعه منا از ايران و كشورهاي مختلف را 7 هزار و 450 زائر عنوان كرد و گفت: دولت عربستان در روز دوم فاجعه منا اين تعداد را 700 نفر اعلام كرده بود اما ما تلاش كرديم تا اطلاع‌رساني را به شكل مستمر و شفاف انجام دهيم اگرچه سخت بود اما طوري عمل كرديم تا تنش را به داخل كشور منتقل نكنيم چرا كه ما هنوز زائراني در كشور عربستان داشتيم و از سوي ديگر سعودي‌ها نيز تمام مصاحبه‌هاي ما را رصد مي‌كردند.
وي با تصريح اينكه ما در روز سوم فاجعه منا اولين جلسه رسمي ما با دولت سعودي برگزار شد، گفت: نگاه سعودی‌ها این بود که مارا تحقیر کنند اما بحمد الهي با بيانات مقام معظم رهبري در نوشهر مبني بر اينكه حرمت زائران ايراني بايد حفظ شود، اين اقدام سعودي‌ها ناكام ماند.

اشاره به تأثير فرمايشات رهبري در خصوص فاجعه منا در تسهيل پيگيري‌هاي حج و زيارت
اوحدي، فرمايشات رهبر معظم انقلاب در خصوص فاجعه منا را تاريخي دانست كه هیچ رهبری در طول تاریخ برای دفاع از مردمش این چنین برخورد نکرده بود، گفت: سه دقیقه بيشتر از پيام رهبر معظم انقلاب نگذشته بود كه وزير بهداشت عربستان به جلسه با مقامات ايراني آمد و در آن جلسه هرچه كه ما مي‌گفتيم آن را قبول كردند و از روز بعد از آن بود كه كار انتقال شهدا آغاز شد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه كار شناسايي شهدا در ميان 7 هزار و 500 جنازه در سردخانه عربستان، آسان نبود زيرا همه لباس احرام به تن داشتند، گفت: بحمد الهي ما موفق شديم كه پيكر 461 نفر از عزيزان خود را به كشور منتقل كنيم كه برخي از آن‌ها بر اساس درخواست خانواده‌هايشان در مكه دفن شدند.

دفن شهداي منا در قبورهاي دسته جمعي شايعه‌اي بيش نبود
وي ابراز كرد: ما مقبره شهداي منا را در عربستان بازديد كرديم و برخلاف شايعاتي كه مطرح بود مبني بر قبور دسته جمعي شهداي منا، تمام اين شهدا با رعايت موازين شرعي دفن شده بودند و اصولاً علت اينكه توانستيم برخي از پيكرها را نبش قبر كرده و به كشور منتقل كنيم همين بود كه پيكرهاي شهدا به شكل صحيح دفن شده بودند.
اوحدي با تصريح اينكه 42 شهيد منا به درخواست خانواده‌هاي آنان و يا وصيت خودشان در مكه دفن شده‌اند، گفت: پيگيري حقوقي اين حادثه هم از سوي رهبري هم و هيئت دولت به عهده دستگاه ديپلماسي كشور و وزارت خارجه قرار گرفت كه در اين راستا جلساتي هم با سعودي‌ها قبل از قطع ارتباط سياسي برگزار شد.

دستگاه ديپلماسي پيگيري‌هاي حقوقي فاجعه منا را با جديت دنبال كند
وي با تأكيد بر اينكه قطع ارتباط سياسي با عربستان به منزله عدم پيگيري حقوقي فاجعه منا نيست، گفت: جلساتی در این زمینه برگزار شد كه در آن تأكيد شد تا وزارت امور خارجه حتي با گرفتن يك وكيل در كشورهاي عربي بايد پيگير حقوق ديه كامل شهداي فاجعه منا باشد و قطعاً این مهم یکی از خواسته‌های جدی سازمان حج و زیارت و خانواده‌هاي شهداي منا از دستگاه دیپلماسی کشور است و آن‌ها نيز کارشان را با جديت انجام مي‌دهند.
رئيس سازمان حج و زيارت خاطرنشان كرد: بر اساس احكام شرعي عربستان، زائري كه وارد اين كشور مي‌شود اگر در هر حادثه‌اي جز به صورت طبيعي فوت شود، ديه كامل آن را عربستان پرداخت مي‌كند و اكنون عربستان نيز اعلام كرده است كه موضوع پرداخت ديه را در شوراي حج كشورشان مطرح مي‌كنند ضمن اينكه اين حق بايد گرفته شود و دولت عربستان هم بايد آن را پرداخت كند.
وي همچنين به پيگيري‌هاي اين سازمان در خصوص ابلاغ واژه شهيد به قربانيان فاجعه منا اشاره كرد و گفت: در اين راستا نامه‌اي به مقام معظم رهبري تقديم كرديم تا اين كار انجام شود ضمن اينكه بر اساس قوانين بنياد شهيد اين مسئله بايد در كميسيون تصميم‌گيري شود و اميدواريم كه اين كميسيون ظرف دو هفته آينده تشكيل شود گرچه اعتقاد داريم كه جايگاه اين عزيزان، شهادت است.

ايران، تنها كشوري بود كه پيكرهاي شهداي منا را تحويل گرفت
اوحدي با بيان اينكه تنها كشوري كه پيكرهاي جان‌باختگان خود را تحويل گرفت، جمهوري اسلامي ايران بود، گفت: در زمان فاجعه منا برخي‌ شايعات مطرح شد مبني بر اينكه يك عده از حاجيان ما دزديدند، عده‌‌اي بازداشت كردند و برخي هم در زندان هاي اسرائيل است، اما حتي يك مورد از اين شايعات صحت نداشت.

رئيس سازمان حج و زيارت در پايان در پاسخ به برخي از سئوالات مبني بر تدام حج‌هاي عمره و تمتع عنوا كرد: در كشورمان بيش از 18 هزار نفر از حج عمره انصراف دادند اما از حج تمتع تاكنون حتي يك نفر هم انصراف نداده است زيرا واجب شرعي است.
captcha