گروه‌های فکری در همه جهان اسلام برای مبارزه با تکفیر ایجاد شود/ مقابله متحدانه مسلمین با آمریکا
کد خبر: 3470950
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
کمال هلباوی:

گروه‌های فکری در همه جهان اسلام برای مبارزه با تکفیر ایجاد شود/ مقابله متحدانه مسلمین با آمریکا

گروه حوزه‌های علمیه: یکی از اندیشمندان مسلمان از کشور مصر تاکید کرد: برای مقابله با تکفیر، باید تیم‌های فکری و اندیشه‌ای برای بررسی این مشکلات و خطراتی که این جریانات دارند تشکیل شود و باید یک شبکه تلوزیونی راه‌اندازی شود که عقلای قوم بتوانند در آنجا حضور پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) دکتر کمال هلباوی، از علمای تقریبی مصر پیش از ظهر امروز 8 بهمن در دومین همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز در قم گفت: مطالبی که آیت‌الله مکارم شیرازی در این همایش بیان کردند، دارای نقاط بسیار مهمی بود که همه مسلمانان باید این مباحث را نصب العین خود قرار دهند.

وی افزود: امروز جریان‌های تکفیری، خطری روشن برای جهان است و بسیاری از کتاب‌ها و مقالات در این زمینه تولید شده است ولی آنچه به شکل عملی به آن بپردازیم آن است که ما نیازمند حمایت‌ها و حکمت‌های خاص در این زمینه هستیم.

این عالم مصری بیان کرد: مجموعه‌های فعال وحدت‌گرا باید در تمام کشورهای اسلامی تشکیل شود و این تیم‌های کاری می‌توانند وظایف مهمی به عهده بگیرند که از جمله آنها تبیین منویات آیت‌الله مکارم شیرازی است.

هلباوی اظهار کرد: این مرجع تقلید راهکارهای بسیار عملی را در خصوص آگاه‌سازی مردم به خصوص قشر جوان و زنان در جامعه اسلامی مطرح کردند که عمل به این سخنان نقش مهمی در فراگیر کردن این مباحث خواهد داشت.

وی گفت: در این زمینه باید تیم‌های فکری و اندیشه‌ای برای بررسی این مشکلات و خطراتی که این جریانات دارند تشکیل شود و باید یک شبکه تلوزیونی راه‌اندازی شود که عقلای قوم بتوانند در آنجا حضور پیدا کنند؛ زیرا جریان‌های تکفیری به دنبال ایجاد فتنه در جهان اسلام هستند.

وی افزود: امیدواریم که علمای جهان اسلام چه شیعه و چه سنی در این مسیر اقدام کنند و همکاری‌های خود را به سان گذشته توسعه دهند؛ در گذشته علمای بزرگ جهان اسلام به دنبال وحدت بین مذاهب اسلامی شدند و گام‌های عملی در این زمینه برداشتند.

این عالم مصری بیان کرد: امروزه در الازهر نیز با چنین مسایلی مواجه هستیم؛ در آنجا باید تلاش کنیم که از ایجاد تفکرات تفرقه‌آمیز جلوگیری کنیم؛ در این زمینه بایستی کمیته‌های تخصصی در این زمینه فعال کنیم و نباید تنها به برگزاری اجلاس‌ها در قم و تهران بسنده کنیم.

هلباوی اظهارکرد: باید ارتباطات گسترده‌ای بین آحاد امت اسلامی ایجاد شود و کمیته تخصصی در این زمینه تشکیل شود تا در این زمینه اقدامات موثری انجام دهد؛ باید جنبه‌های سیاسی و دینی در مقابل توطئه‌های آمریکا فعال شود.

وی گفت: باید در مقابل همه کسانی که در کشورهای اسلامی حاضر شده‌اند و کشورهای ما را به نوعی تسخیر کرده‌اند مقاومت کنیم.

captcha