موسی مبرقع(ع) دُردانه امام جواد(ع)
کد خبر: 3472288
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
به بهانه 22 ربیع الثانی سالروز وفات حضرت موسی مبرقع(ع)؛

موسی مبرقع(ع) دُردانه امام جواد(ع)

کانون خبرنگاران نبأ: امامزاده جلیل القدر حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند بلا فصل امام جواد(ع) جد سادات رضوی، برقعی، نقوی و تقوی در شهر مقدس قم مدفون است و روزانه پذیرای زائران بی‌شماری از ایران اسلامی و جهان اسلام است.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، 22 ربیع‌الثانی سالروز رحلت امامزاده جلیل القدر حضرت موسی مبرقع(ع) است، حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) و برادر امام هادی(ع) است؛ مادر اين بزرگوار، بانوی پاك و باعفت حضرت سمانه مغربيه بوده است.


 موسي مبرقع(ع)، در سال 214 ه‍جری قمری در خاندان علم و امامت و معدن فضايل و مكارم متولد شد. او تحت تربيت پدر بزرگوار خويش حضرت امام جواد(ع) پرورش يافت و به كمالات علمی و معنوی والايی رسيد، تا جايي كه امام جواد(ع) در وصيت نامه خويش توليت صدقات و موقوفات را به ايشان واگذار كرد و با اين عمل اعتماد خويش به موسی مبرقع و مراتب عدالت و تقوای آن بزرگوار را بر همگان آشكار ساخت.
موسي پس از شهادت پدرش، از محضر برادر عظيم‌الشأن خود امام هادی(ع) بهره جست و آن حضرت را به عبارت (بنفسي أنت؛ جانم به فدايت) خطاب مي كرد. موسی مبرقع(ع) در سال 256 هجری قمری به قم آمد و در ابتدا با مخالفت سران عرب كه در قم بودند، مواجه شد. از اين رو به كاشان رفت و مورد استقبال گرم حاكم و مردم كاشان قرار گرفت ولی پس از مدّتی به اصرار مردم و علما به قم برگشتند و بين مردم محبوبيت خاصي پيدا كردند.
علت مبرقع گفتن به حضرت موسی مبرقع(ع)
حضرت موسی مبرقع(ع) همچون حضرت يوسف رخساره زيبا و جذابي داشتند كه به هنگام عبورشان مردم دست از كسب و تجارت برداشته، به تماشای ايشان می‌ايستادند به همين دليل ايشان نقاب و برقع به چهره مبارك می‌انداختند و از اين جهت به (مبرقع؛ برقع كشيده) معروف گشتند.
حضرت موسی مبرقع(ع) مدت 40 سال در قم مقيم بود و به عنوان يكي از شخصيت‌هاي برجسته از خاندان امامت و ولايت مورد تكريم علما و بزرگان و اهل قم قرار داشت. تا اينكه در شب چهارشنبه آخر دي ماه 8 روز مانده به آخر ربيع الثاني يعنی در 22 ربيع الثانی سال 296هجری قمری در سن 82 سالگی دار فانی را وداع و روح بلندش به ملكوت اعلي پيوست. (محدث نوري، بدرٌ مشعشع في احوال موسي مبرقع، ص16 )
امير قم، عباس بن عمرو غنوي به او نماز خواند و در سراي خودش، در همين موضعي كه امروز به مشهد موسي مبرقع در محله چهل اختران معروف است به خاك سپرده شد.(شريف رازي، محمّد، گنجينه دانشمندان، ج 6، ص189 )
از همان روز تا كنون مزار وی در محله چهل اختران شهر مقدس قم مورد احترام مؤمنان و دوستداران اهل بيت(ع) مي باشد شيعيان ايران و ديگر كشورها مانند شيعيان هندوستان و پاكستان و عراق وسوریه وقتی به قم مشرف مي شوند، به زيارت موسي مبرقع می روند.

http://8pic.ir/images/f3tmjnc33qvi2td433a3.jpg
امامزاده ای که فرزند بلا فصل و برادر امام است
از این رو به مناسبت سالروز ارتحال این امامزاده جلیل القدر خبرنگار نبأ با یکی از قدیمی ترین خادمین این امامزاده جلیل القدر که پنج پشت اجداد ایشان افتخار خادمی این آستان را داشته گفتگویی انجام داد.
حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالحسین چهل اخترانی در گفتگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا  با عرض تسلیت سالروز ارتحال حضرت موسی مبرقع(ع) درباره شخصیت این امامزاده جلیل القدر بیان کرد: حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل جواد الائمه (ع) و برادر امام هادی(ع) می باشد است و مدت 40 سال در شهر مقدس قم و در این محل زندگی نمود که به علت وجود سادات به نام محل موسویان معروف بوده که امروز به محله چهل اختران به عنوان یکی از قدیمی ترین محله های قم معروف می باشد.
حضرت موسی مبرقع(ع)؛جد سادات رضوی،برقعی،نقوی،تقوی
رئیس شورای هیئات مذهبی قم ادامه داد:سادات رضوی مشهد، سادات برقعی،سادات رضایی،نقوی،تقوی و سادات کشمیر در هندوستان از نسل حضرت موسی مبرقع(ع) می باشند.

امامزادگان چهل اختران فرزندان و نوادگان حضرت موسی مبرقع(ع)
حجت الاسلام و المسلمین چهل اخترانی با اشاره به بقعه چهل اختران که در جوار این امامزاده جلیل القدر می باشد،اظهار کرد:حضرت موسی مبرقع(ع) در همین مکان کنونی که مدفون هستند محل زندگیشان بوده است و به مرور زمان فرزندانشان که از دار دنیا می رفتند درکنار مرقد ایشان که گنبدی آجری است مشهور به چهل اختران دفن شده اند که چهل نفر از اولاد و نوادگان ایشان در این محل مدفون می باشند.
وی افزود:روزانه از سرار کشور و حتی شیعیان کشورهای اسلامی از جمله عراق،هندوستان،پاکستان،لبنان به این مکان مشرف می شوند و به ساحت مقدس فرزند بلافصل امام جواد (ع) عرض ادب می نمایند.
امامزاده موسی مبرقع(ع) افتخاری برای قم
حجت الاسلام و المسلمین چهل اخترانی ادامه داد:حضرت موسی مبرقع(ع) شخصیتی است که بعد از حضرت معصومه (س) افتخاری برای قم است،که خوشبختانه مکان این امامزاده در حال توسعه است که بعد از حرم حضرت معصومه( س) و مسجد جمکران این مکان مقدس مورد توجه می باشد.

http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/52130921.jpg
چند نسل افتخار خادمی امامزاده موسی مبرقع(ع) توسط خاندان چهل اخترانی
وی در ادامه گفت:چند نسل افتخار خادمی آستان مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) نصیب خانواده و اجداد من شده است که اجدادم مرحوم سید حسین،سید هادی،سید زین العابدین،سید علی در این مکان خادم بودند و امروزه هم بعد از پنج پشت این افتخار خادم افتخاری و خدمت گذاری به حضرت موسی مبرقع(ع) را دارم.
تاسیس هیئت حضرت موسی مبرقع(ع) چهل اختران
مسئول هیئت حضرت موسی مبرقع(ع) چهل اختران به تاریخچه راه اندازی هیئت چهل اختران در کنار این امامزاده جلیل القدر اشاره و بیان کرد: هیأت حضرت موسی مبرقع (ع) چهل اختران که منتسب به نام فرزند بلافصل امام جواد(ع) می باشد، با حدود یک قرن فعالیت در عرصه های مذهبی ، اجتماعی و فرهنگی از نخستین هیأت های مذهبی قم می باشد که در زمان سلاطین قاجار و پهلوی با وجود مخالفت های شدید به آرمان خود که همان زنده نگه داشتن قیام سرخ عاشورای حسینی است جامه عمل پوشانده و با حفظ اصالت سنتی خود دارای مشتاقان زیادی از سالهای دور تا به امروز می باشد خصوصا دسته عزاداری ظهر عاشورا که از اقصی نقاط ایران جهت حضور در این دسته خود را به قم می رسانند و در آن شرکت می کنند.
رئیس شورای هیئات مذهبی قم به معجزاتی از حضرت موسی مبرقع(ع) اشاره و اظهار کرد: زائرین زیادی خصوصا از اقصی نقاط ایران در روز عاشورا خود را به آستان مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) می رسانند تا در دسته عزاداری هیئت حضرت موسی مبرقع(ع) چهل اختران که پیاده از آستان مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) به سمت حرم مطهرحضرت معصومه(س) حرکت می نمایند شرکت کنند که برخی بیماران خود را هم می آورند که تا کنون چندین بیمار شفا گرفته حتی یک بچه خردسال که این بچه در وسط دسته هیئت موسی مبرقع(ع) بود شفا پیدا کرد.


شفای یک دختر فلج در هیئت حضرت موسی مبرقع(ع)
وی در ادامه گفت: بیمار دیگری که دختری 18 ساله از شیراز به این مکان آمده بود شفا یافت که هر سال روز عاشورا در آن دسته عزاداری هیئت حضرت موسی مبرقع (ع) شرکت می کند.
حجت الاسلام والمسلمین به شفا یافتن دختری فلج در هیئت حضرت موسی مبرقع(ع) اشاره و بیان کرد:دختری اهل کرج بود که ایشان از نظر پا فلج بود که در طرف یزدان شهر منزل خواهرش بود اینطور که از خانواده اش خجالت می کشیده و مشکل داشت تا اینکه با خبر می شود یک هیئتی روز عاشورا ازآستان مطهر حضرت موسی مبرقع(ع)  به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) حرکت میکند، و وقتی این هیئت روز عاشورا به سمت حرم حرکت کرده بود در وسط راه وی را با ویلچر می آورند، اما در وسط مسیر که هیئت به مدرسه رضوی شاه خراسان که مشهور است این محل امام رضا (ع) می باشد می رسد، این دختر می گوید یک موقع یک سیدی را دیدم که داشت عبور می کرد و دستی به سر من کشید و بعد از حرکت دیدم می توانم پاهایم را حرکت بدهم ولی آن لحظه به کسی نگفتم و ویلچر را گذاشتم کنار و ترسیدم که مردم آن لحظه به من حمله کنند و لباسم را برای تبرک پاره کنم چیزی نگفتم و با هیئت به سمت حرم حرکت کردم.
وی گفت:خلاصه در  روز عاشورا در کنار قبر پسر امام جواد (ع)  و عمه اش حضرت معصومه (س) توسلات زیادی صورت می گیرد و معجزات فراوانی هم رخ داده است.
امیرمحسن سلطان احمدی
captcha