بیش از 50 درصد ظرفیت آموزش عالی کشور در حوزه علوم انسانی است
کد خبر: 3475197
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
وحید احمدی:

بیش از 50 درصد ظرفیت آموزش عالی کشور در حوزه علوم انسانی است

گروه دانشگاه: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد ظرفیت آموزش عالی کشور در حوزه علوم انسانی است، گفت: جامعه دانشگاهی کشور انتظار بالایی از شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دومین جلسه شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی با حضور اعضای این شورا و به ریاست وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم برگزار شد و گزارش تدوین برنامه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و طرح پژوهشی تدوین الگوهای اعتلای  علوم انسانی در این جلسه ارائه شد.
احمدی رئیس شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی در دومین جلسه این شورا گفت: مهم‌ترین رسالت این شورا، ایجاد هم‌افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی حوزه علوم انسانی و هنر کاستن از موازی کاری است که در همین راستا همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی حوزه علوم انسانی و هنر باید برنامه جامع خود را به این شورا ارائه کنند.
وی افزود: با انتصاب مدیران پژوهشی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم به‌عنوان رؤسای کمیته‌های تخصصی سه گانه شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر، فعالیت این کمیته‌ها با حضور صاحبنظران و کارشناسان خبره رشته‌های علوم انسانی و هنر شروع شده و شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر،  گزارش‌های مصوب این کمیته‌ها را بررسی خواهد کرد.
احمدی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد ظرفیت آموزش عالی کشور در حوزه علوم انسانی و هنر  است، گفت: جامعه دانشگاهی کشور انتظار بالایی از شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر در مسیر  کاربردی شدن  این رشته‌ها دارد و ما باید با تشکیل مستمر و منظم جلسات و مطالبه گزارش‌های تخصصی از مؤسسات علوم انسانی و هنر، تصمیم گیری‌های مناسب را انجام دهیم.
وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی حوزه علوم انسانی و هنر در کشور متعدد و متنوع هستند و گاهی تفاوت  مشخصی از نظر رسالت و عمکرد ندارند؛ لذا شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر  وظیفه دارد با بررسی اساسنامه، امکانات و برنامه‌های هر یک از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی حوزه علوم انسانی و هنر، برای هرکدام از آن‌ها یک یا دو وظیفه مشخص را تعیین کند و هریک از این مؤسسات در یک زمینه تخصصی قطب علمی کشور شوند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در این نشست تأکید کرد: پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی علوم انسانی و هنر باید آنچنان در یک زمینه تخصصی، برجسته باشند که دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی برای همکاری پژوهشی با آن‌ها رقابت کنند و دانشجویان پسا دکترای خود را به این مراکز بفرستند.
یادآور می‌شود، در این جلسه گزارش تدوین برنامه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و طرح پژوهشی تدوین الگوهای اعتلای  علوم انسانی برای تحقق اثربخشی آن‌ها در توسعه کشور توسط قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارائه شد و مورد تبادل نظر اعضا قرار گرفت.
captcha