نخستین جشنواره حدیثی آیت‌الله‌العظمی بروجردی خاتمه یافت
کد خبر: 3475666
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵

نخستین جشنواره حدیثی آیت‌الله‌العظمی بروجردی خاتمه یافت

گروه حوزه‌های علمیه: مراسم اختتامیه اولین جشنواره حدیثی آیت‏‌الله‏‌العظمی بروجردی شب گذشته 25 بهمن با حضور فعالان حدیثی حوزه و با تجلیل از برگزیدگان در پژوهشکده تخصصی حدیث برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در ابتدای این مراسم، حجت‏‌الاسلام شاه‌حسینی، دبیر این جشنواره گفت: هم اکنون 40 نفر محقق در پژوهشکده مشغول تحصیل و 300 نفر فارغ التحصیل هستند و 128 اثر از این افراد دریافت شده است که استقبال شایسته تقدیر و بی نظیری است.
وی با ذکر این مطلب که از 128 اثر 15 اثر از خانواده طلاب و 113 اثر از طلاب مرد، بوده است، افزود: از بیرون از این پژوهشکده نیز 56 مقاله دریافت شد که 52 مقاله از آقایان و 4 مقاله از خانم‌ها بوده است 8 اثر هنری و 7 پایان نامه و 5 وبلاگ هم مورد ارزیابی قرار گرفت.
دبیر جشنواره حدیثی آیت‎الله ‎العظمی بروجردی ابراز داشت: روندی که برای ارزیابی آثار طی شده است با ساختاری و محتوایی صورت گرفت که از کل آثار 48 اثر به مرحله دوم وارد شد و 19 نفر هم ارزیابی سوم شد.
شاه حسینی با ارائه آماری مختلف در طبقه‌بندی‌های مختلف سطوح و جنسیتی در ارائه آثار ادامه داد: امتیازهای بالای 80 را آثار برگزیده اعلام کردیم و امتیازات بین 70 تا 80 قابل تقدیر شدند و آثار بین 50 تا 70 گواهی تحویل اثر و بقیه هم گواهی شرکت در جشنواره را دریافت کردند.
وی 6 اثر بالای 80 ارزیابی کرد افزود: 25 اثر هم قابل تقدیر ارزیابی شدند و این مقدار اثر در این جشنواره ستودنی و قابل تقدیر است و امیدواریم که این کار طلیعه‌ای باشد برای جشنواره‌های بعدی و امیدواریم که بتوانیم این جشنواره را در دوره‌های دیگر گسترش و تعمیق بخشیم.
در ادامه این مراسم دو تن از برگزیدگان این جشنواره ( حجج اسلام محمودی و خدامیان آرانی) به ارایه مقالات علمی خود پیرامون نقد متون روایی و الگوی اعتبار سنجی روایات پرداختند.
تربیت 600 معلم صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه
در ادامه این مراسم نیز حجت‎الاسلام والمسلمین عباسی، رییس مرکز تخصصی حدیث گفت: حدیثی که همه طلاب و شیعیان باید مد نظر خود قرار دهند، این حدیث امام صادق(ع) است که بیان کردند که اگر تلاش حدیث پژوه و حدیث خوان و حدیث خواه برای منافع دنیوی باشد قطعا هیچ بهره‏ آخرتی از آن نخواهد برد ولی اگر برای آخرت باشد، خیر دنیا و آخرت را برداشت خواهد کرد.
وی افزود: اگر این جشنواره به نام آیت‎الله‌العظمی بروجردی نامگذاری شد، به این دلیل است که این مرجع تقلید، با نگاهی جدید که در عرصه حدیث شناسی و حدیث پژوهی و تلفیق این نگاه با فقه و علوم دیگر از جمله تفسیر داشت، تحولی عظیم را در حوزه‎های علمیه ایجاد کردند.
عباسی بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره نیز یک هدف سهل و آسان و باری به هرجهت نبوده بلکه یک هدف بسیار مهم در پس این جشنواره بود و آن هم توان افزایی طلاب جوان حدیث پژوه حوزه بوده است و در انتخاب آثار نیز هیچگونه تساهل و تسامحی انجام نشده است.
وی با ذکر این مطلب که طلاب و پژوهشگران مرکز تخصصی حدیث، از محصولات خود این مرکز هستند، گفت: امروزه پژوهشگران این مرکز در جشنواره‎های حدیثی همیشه جزو نفرات اول بوده‎اند و این مسئله بیانگر نقش مهم مباحث آموزشی در این مرکز است.
مدیر مرکز تخصصی حدیث حوزه بیان کرد: کتابخانه غنی مرکز حدیث حوزه از ظرفیت‎های این مرکز است که طلاب استفاده‎های بسیار مطلبی از این کتابخانه به عمل می‎آورند.
وی گفت: پرورش بیش از 600 طلبه معلم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در این مرکز از دیگر فعالیت‎هایی بوده است که در این مرکز انجام شده است.
تالیف 8 کتاب
وی اظهارکرد: تا کنون و در این سال ها 8 کتاب توسط دانش پژوهان این مرکز به رشته تحریر درآمده‎ا است و تا کنون بیش از 80 مقاله از طلاب این مرکز منتشر شده است؛ انتشار دو مجله علمی نیز از دیگر ظرفیت‎های این مرکز است.
عباسی با اشاره به تاسیس پژوهشکده حدیث در این مرکز گفت: خوشبختانه این رشته در حوزه علمیه خواهران نیز توسط همین مرکز دایر خواهد شد.
سخنرانی و نقل خاطرات محمد عرب معاون سابق وزارت خارجه و مشاور استاندار قم از انقلاب اسلامی و حجت‎الاسلام والمسلمین طباطبایی و همچنین تجلیل از 22 نفر از برگزیدگان این جشنواره از دیگر برنامه‎های این مراسم بود.
captcha