قرآن؛ محور مرحله دوم حیات دانشگاه امام صادق(ع)
کد خبر: 3475939
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
محمدهادی همایون خبر داد:

قرآن؛ محور مرحله دوم حیات دانشگاه امام صادق(ع)

گروه دانشگاه: رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه به‌عنوان مرحله دوم حیات دانشگاه به‌دنبال وارد ساختن منبع عظیم معارفی به رشته‌های تحصیلی هستیم، گفت: در این مرحله، باید معارف اسلامی را به‌طور کلان و موضوع خاص قرآن را به‌طور خاص وارد رشته‌هایمان کنیم.

محمدهادی همایون، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به شأن والای قرآن کریم، اظهار کرد: اگر واقعاً شأن قرآن کریم، آنطور که هست دیده شود قرآن کریم یکی از رشته‌ها نیست، باید در برنامه‌ریزی درسی‌‌مان در همه دانشگاه‌ها پاسخ به این موضوع را لحاظ کنیم که آیا قرآن کریم یک رشته درسی کنار بقیه رشته‌هاست یا خیر؟ یعنی ما قرآن، فسلفه، علوم تربیتی، فقه، عربی و ... را داریم که همه آن‌ها رشته‌ هستند و آنجایی که وارد فلسفه می‌شویم اصلاً نباید به قرآن مراجعه کنیم یا آنجایی که وارد اقتصاد می‌شویم کاری به قرآن نداریم یا اینکه باید قرآن را وارد تک تک رشته‌ها ساخت؟

قرآن کریم باید منبع تخصصی همه رشته‌ها باشد نه یک رشته دانشگاهی

این عضو هیئت امنای دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه قرآن کریم منبع تخصصی ماست نه یک رشته دانشگاهی، گفت: قرآن کریم منبع تخصصی ماست که در همه رشته‌ها، علوم را باید از آن استخراج کرد. الگوی آموزش ما باید بر اساس قرآن شکل بگیرد، اگر نور قرآن را ببینیم باید قرآن را باید وسط می‌گذاریم و بعد از روی آن، بقیه رشته‌ها را بسازیم. تا زمانی که مفاهیم قرآن به همه رشته‌های ما وارد نشود، انقلابی که قرار بوده شکل بگیرد، کامل شکل نمی‌گیرد و جایگاهی که قرار بود برای قرآن ایجاد شود و امکان و مقدمه ظهور فراهم شود، انجام نمی‌شود.

مرحله دوم حیات دانشگاه امام صادق(ع) با ورود منبع عظیم معارفی به رشته‌ها

وی در پاسخ به این سؤال که دانشگاه امام صادق(ع) در رابطه با این موضوع چه دیدگاهی دارد؟ بیان کرد: از سال‌های پیش بنیان دانشگاه امام صادق(ع) بر اساس ترکیبی از معارف اسلامی و علوم جدید گذاشته شده است؛ یعنی همه رشته‌های ما پیشوند معارف اسلامی دارد، در اقتصاد، مدیریت، حقوق، فرهنگ و ارتباطات و همه رشته‌های دیگری که وجود دارد این پیشوند وجود دارد. طبیعتاً بخش جدی از «معارف اسلامی» که پیشوند رشته‌هاست قرآن کریم است، این پیشتازی در طراحی رشته‌ها از اول در دانشگاه امام صادق(ع) وجود داشته ولی چیزی که ما الان در دانشگاه به‌عنوان مرحله دوم حیات دانشگاه به‌دنبال آن هستیم این است که این منبع عظیم معارفی وارد رشته‌های ما شود، ما تا بحال این دو (معارف اسلامی و رشته‌های دانشگاهی) را کنار هم نگه داشته بودیم که به نظر می‌رسد به‌عنوان شروع کار، قدم مهمی بود؛ ولی الان ما باید هم معارف اسلامی را به‌طور کلان و هم موضوع خاص قرآن کریم را به‌طور خاص وارد رشته‌هایمان کنیم. در بازنگری که الان در دانشگاه در حوزه برنامه‌های درسی اتفاق می‌‌افتد و بازنگری‌های اساسی درحال شکل‌گیری است، این جریان پیگیری می‌شود.

همایون با بیان اینکه بازنگری‌ها زیر نظر وزارت علوم است، گفت: از ابتدا که برنامه‌ریزی درسی می‌کردیم این دو ویژگی را کنار هم نگه داشتیم؛ هم برنامه‌های درسی‌مان را خودمان طراحی کردیم و هم به تصویب وزارت علوم رساندیم. برنامه‌های درسی ما به دلیل مقطعی که داریم و کارشناسی ارشد پیوسته عمدتاً تنها توسط این دانشگاه در کل کشور اجرا می‌شود، برنامه‌های درسی توسط دانشگاه انجام می‌شود، ولی در مقاطع دکتری یا برنامه‌های کارشناسی‌مان در واحد خواهران اینطور نیست، به هر حال وقتی برنامه تصویب می‌شود مربوط به وزارت علوم می‌شود، در عین حال نهاد برنامه‌ریزی دانشگاه همیشه فعال بوده و البته همیشه برنامه‌ها را به وزارت علوم فرستاده‌ایم و با مجوز وزارت علوم پیش رفته‌ا‌یم.

معارف قرآن به جامعه، از طریق رشته‌های تحصیلی وارد جامعه می‌شود

وی همچنین در مورد ارتباط خاص دانشگاه‌ها با جامعه و چگونگی حل مسائل جامعه در دانشگاه‌ها که به نوعی اتاق فکر جامعه محسوب می‌شوند، گفت: معارف قرآنی حداقل در عرصه آموزش از طریق رشته‌های تحصیلی باید وارد جامعه شود و موقع طراحی رشته این اتفاق می‌‌افتد که آیا این رشته توان ورود به عرصه واقعی جامعه را دارد یا ندارد و اینکه رشته واقعاً پاسخگوی مسائل باشد چگونه دیده شده است. در دانشگاه امام صادق(ع) طبق موضوعی که مقام معظم رهبری هم در حکم اخیرشان به هیئت امنای دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرده‌اند ویژگی حل مسئله برای نظام و ورود به مسائل واقعی جامعه، ویژگی غالبی بوده است و آن هم دقیقاً به دلیل نوع برنامه‌های درسی است که آنجا وجود دارد و تربیتی که ذیل این برنامه شکل می‌گیرد. طبیعتاً هر چه مسائل جامعه تغییر می‌کند، یا عمیق‌تر یا جدی‌تر می‌شود یا پاسخ‌های ما پاسخ‌های روشن‌تری می‌شود قاعدتاً در این جریان جلو می‌رویم و این ذیل همان بازنگری که اشاره کردم دیده می‌شود.

همایون همچنین در مورد نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: آمار ندارم ولی به نظرم می‌آید نسبت استاد به دانشجوی ما از متوسط دانشگاه‌ها بالاتر است یعنی تعداد اساتید ما به نسبت از تعداد دانشجویان بالاتر است، ولی آمار دقیق آن را ندارم.

captcha