از مسجدسازی تا فقر ستیزی/ نیم‎نگاهی به کارنامه 94 بنیاد برکت
کد خبر: 3484790
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

از مسجدسازی تا فقر ستیزی/ نیم‎نگاهی به کارنامه 94 بنیاد برکت

گروه جامعه: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خدمات گسترده‎ای را در جهت حمایت از محرومان و فقرستیزی در سال 94 انجام داد که در این میان مسجد‎سازی، اشتغال و کارآفرینی از خدمات این بنیاد بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا(، امام خمینی(ره)، در طول سال‌های عمر پر برکتشان خدمات فراوارنی به جمهوری اسلامی ایران کرد و یکی از اقدامات ایشان آن بود که ادبیات قرآن را وارد فرهنگ عمومی مردم کرد و از این رو می‌توان گفت که ادبیات انقلابی امام، ادبیات قرآنی بود.

یکی از این واژه‌های قرآنی، واژه مستضعفان بود که امام همواره بر آن تأکید داشت. صف آرایی مستکبران در مقابل مستضعفان، تقابل عدل و ظلم و رویارویی محرومان و چپاولگران، همواره در کلام و پیام امام موج میزد. از این مهمتر، عملکرد امام خمینی(ره) بود که علاوه بر زبان، با قلم و قدم و با تمام توان، در خدمت مستضعفان و محرومان بود و مبارزه با ظلم و ظالم و مستکبران را خط مشی اصولی خود قرار داده بود.

از این رو یکی از مهمترین آرمانهای امام خمینی(ره) تحقق عدالت اجتماعی، کمشدن فاصله طبقاتی، رفع تبعیضات ظالمانه، حمایت از محرومان و فقر ستیزی بود. با نگاهی به سخنرانیها، پیامها و توصیههای امام متوجه خواهیم شد که رفع تبعیض و فقر ستیزی یکی از اهداف بزرگ او بوده که همواره بدان تأکید داشت، از این رو وی را عنوان پناهگاه مستضعفان و پابرهنهها میشناختند.

12 فروردین //خدابخشی// از مسجدسازی تا فقر ستیزی/ نیم‎نگاهی به کارنامه 94 بنیاد برکت

حمایت از محرومان، در رأس برنامههای حکومتی اهل بیت(ع)، بود و حضرت امام خمینی(ره) به پیروی از سیره اهل بیت(ع)، توجه و رسیدگی کردن به محرومان جامعه را از وظایف مهم مسئولان بر میشمرد و همیشه تأکید میکرد که جهتگیری انقلاب و نظام اسلامی، ارزشگذاری به حمایت از محرومان باشد. در کشور تشکیلاتی وجود دارد که با استفاده از ظرفیت‌های درونی و با فعالیت‌ جهادی مشغول به خدمت به هم‌وطنان خود در سراسر کشور هستند. بنیاد برکت از جمله این تشکیلات است.

این بنیاد در راستای اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، در ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۸۶ توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأسیس شد تا به عنوان یک مجموعه‌ی توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و عام‌المنفعه در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت کند. از جمله فعالیت‌های این بنیاد می‌توان به اجرای طرح‌هاي توانمندسازي اقتصادي، در زمينه‌ي توسعه‌ و انجام طرح‌هاي زيربنايي، فرهنگي و آموزشي در مناطق محروم و كم‌تر توسعه‌يافته‌ي كشور،مانند طرح‌هاي راه‌سازي، پل‌سازي، آبرساني، برق‌رساني، احداث مراكز ICT و مخابراتي، احداث خانه‌ي بهداشت، پاسگاه و حوزه‌ي انتظامي، احداث مسكن محرومين، ساخت و تكميل بيمارستان، اجراي پروژه‌هاي آبخيزداري و زيرساخت باغباني، ساخت مدارس، مساجد، حوزه‌هاي علميه، دارالقرآن و خانه‌هاي عالم اشاره کرد.

 توجه ویژه به توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی

بنیاد برکت در سال 1394 توجه ویژه‌ای به محرومیت‌زدایی در چارچوب سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی، توسعه توأم با عدالت‌ و انجام مسئولیت‌های اجتماعی داشت .توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی از جمله مهم‌ترین اقدامات بنیاد برکت به منظور محرومیت‌زدایی است که از طریق مشارکت با کارآفرینان در مناطق محروم و با رعایت سیاست‌ها و اولویت‌های اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود.

بنیاد برکت از ابتدای سال 94 تاکنون اقدامات گوناگونی را در زمینه توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور انجام داد که برای آگاهی از بخش از فعالیتهای آن در حوزههای مذهبی و محرومیتزدایی با عارف نوروزی مديرعامل بنياد بركت، گفتوگو داشتیم. وی با اشاره به اقدامات بنیاد برکت و تفاوت فعالیتهای آن ب سایر نهادهای حمایتی در توانمندسازی افراد جامعه و خدمترسانی به مناطق محروم کشور، گفت: بنیاد برکت در راستای محرومیتزدایی صرف نظر از اقداماتی که دولت و سایر نهادهای حمایتی انجام میدهند، فعالیت‏های خود را انجام میدهد و با استفاده از ظرفیت های کارشناسی و برنامههای مبتنی بر مطالعات علمی و براساس مدیریت جهادی تلاش دارد به محرومترین بخشهای کشور خدمت کند

رد نشود //خدابخشی//نیم‌نگاهی به فعالیت‌های بنیاد برکت در سال 94.

وی ادامه داد: خوشبختانه پهنه کشور با بیش از 1 میلیون 648 کلیکومتر مربع و با 31 استان، بسیار وسیع است. این جغرافیا متنوع و پیچیده است و نمیشود گفت اقداماتی که انجام شده در گذشته منجر به محرومیتزدایی نشده، اما برخی اتفاقات طبیعی مانند خشکسالی، مهاجرت، تغییر روش زندگی مردم که قبلا به صورت عشایری بوده و در حال حاضر یکجا نشینی شده، موید این نکته است که جریان تولید نیازهای جدید جامعه بشری همواره شکل میگیرد و در حال تکرار است.

مديرعامل بنياد بركت جریان تولید نیازهای جدید مردم را توسط دولت و حمایتهای نهادهای مردمی مورد تاکید قرار داد و افزود: مسئولان باید با برنامهریزی و سازماندهی این نیازها و همچنی حل کردن مشکلات در این راه قدم بردارند. چراکه ما جوانانی داریم که نیاز به ازدواج، مسکن و اشتغال دارند، لذا باید در این موضوعات هم برنامهریزی کرد.

نوروزی با اشاره به اینکه اقدامات بنیادبرکت در راستای محرومیتزادیی به مناطق محروم و کمتربرخوردار است تصریح کرد: اقداماتی را که ما انجام میدهیم نسبت به برخی از نهادهای حمایتی سنگینتر است. تشکیلاتی وجود دارد که به صورت انفرادی توانمندسازی میکنند، اما توانمندسازیهای ما اجتماعی و اجتماعمحور است و برخی از نهادها، فعالیتاشخاص محور دارند؛ لذا هیچگونه تفاوت روش نداریم.

14 هزار و 300 شغل در مناطق محروم و دور دست کشور ایجاد شد

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه فعالیتهای بنیاد ازجمله مصادیق اقتصاد مقاومتی و ریشه در نیازهای روزمره مردم دارد، گفت: همزمان با دهه فجر امثال و با بهرهبرداری 24 طرح اقتصادی، 14 هزار و 300 شغل در مناطق محروم و دور دست کشور ایجاد شد که این امر سبب تثبیت جمعیت کشور در مناطق دورافتاده و محروم کشور خواهد شد.

نوروزی افزود:در ادامه خدمات خود توانستیم 70 مسجد، 40 مدرسه و 21 طرح زيربنايي را تكميل کنیم. البته حجم بزرگي از فعایتها در دستور كار است كه شبانه روز و با روحيه‌ جهادي آن را دنبال مي‌كنيم و در حال پایان آن آن فعالیتهستیم.

گفتنی است 50 طرح مشارکتی با حجم سرمایه‌گذاری 14 هزار و 290 میلیارد ریال و ایجاد 28 هزار و 500 نفر فرصت شغلی مربوط به فعالیت‎های بنیاد برکت در سال 1394 است. اجرای 250 طرح در 31 استان کشور با حجم سرمایه‌گذاری 42 هزار و 760 میلیارد ریال و ایجاد فرصت شغلی پایدار برای 159 هزار و 175 نفر از نتایج برجسته‌ی برنامه‌ی این بنیاد در زمینه‌ی توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی از ابتدا تاکنون بوده است.

لازم به توضیح است بنیاد برکت تاکنون از 117 طرح مشارکتی خارج شده و آن‌ها را به شرکای کارآفرین واگذار کرده است.
اجرای 6631 طرح زیربنایی و عمرانی ، مسکن محرومین، مدرسه‌سازی و مرکز فرهنگی-مذهبی با اعتباری بالغ بر 5207 میلیارد ریال در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته از دیگر خدمات بنیاد برکت به مناطق محرم کشور در سال 94 بوده است.

از هر كاري كه شائبه‌ رانت داشته باشد، دوري مي‌كنيم

12 فروردین //خدابخشی// از مسجدسازی تا فقر ستیزی/ نیم‎نگاهی به کارنامه 94 بنیاد برکتآنچه که این خدمات را ارشمندتر می‎کند، حرکت مسئولان آن در جهت فعالیت‎های خیر خواهانه و پیش‎برد اهداف اقتصاد مقاومت است. البته این سوال در این میان مطرح می‎شود که در این حجم خدمات آیا مسائلی مانند رشوه، رانت‎خواری و یا فساد اداری وجود دارد یا خیر؟ از این رو با مخبر دزفولی، رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) در رابطه با ارتباط و فعالیت‎های آنان با شرکت‎ها و اداراتی که خدمات آنها را انجام می‎هند، گفت‎وگو کردیم. وی با بيان اين‌كه ما با بخش خصوصي نه تنها رقابت نمي‌كنيم، بلكه با آن‌ها مشاركت داريم، گفت: تمام 250 شركتي كه با آن‌ها در زمینه‌ی توانمندسازی اقتصادی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه یافته همكاري مي‌كنيم از بخش خصوصي هستند و ما از هر كاري كه شائبه‌ رانت داشته باشد، دوري مي‌كنيم.

دزفولی ادامه داد: ما در ستاد اجرايی فرمان حضرت امام(ره) به تمام مقررات و قوانین عمل می‌كنيم، به‌طور مثال ماليات‌ را كامل از نگهبان دم در تا خودكار توليدي خودمان مي‌پردازيم. ما در تمامی زمینه‌ها شفافيت مالي داريم و سالي دو بار حسابرسي تلفيقي می‌كنيم.

وی در بخش دیگری از سخانانش با اشاره به حمايت از نخبگان در مناطق محروم افزود: سرمايه‌ اصلی ما نيروي انساني است. بيش از 250 جوان كارشناسي ارشد به بالا كه از دانشگاه‌های معتبر كشور مدرك گرفته‌اند، در سيستم ما كار می‌كنند.

سه هزار كارآفرين خواهان همكاري با ستاد هستند

رئیس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) درباره‌ كارآفريني در نقاط محروم كشور هم گفت: ما در موقعيتي هستيم كه سه هزار كارآفرين تقاضاي همكاري با ما را دارند. تقويت شركت‌هاي دانش بنيان، تکمیل 2171 پروژه‌ی زیربنایی و عمرانی و در دست اجرا بودن حدود 2100 پروژه‌ی دیگر، ارایه‌ی خدمات سلامت الکترونیک به حدود 300 هزار نفر در نقاط محروم و صفر مرزي در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری، پرداخت 1200 ميليارد ریال وام قرض‌الحسنه به 30 هزار نيازمند كه 20 هزار مورد آن وام ازدواج بوده، تهيه‌ 564 جهيزيه، پرداخت هزینه‌های داروی 41 هزار بيمار صعب‌العلاج جزو خدماتي هستند در ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) و بنياد بركت انجام داده‌ايم.

باید گفت تمامی خدمات بنیاد برکت در کنار ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) در جهت رفع محرومیت و فقرزدایی ارزشمند است که امیدواریم برای سال 95 این برنامه‎ها مستحکم‎تر باشد تا بتوانیم در تمامی کشور شاهد آن باشیم که آنچه که معصومین(ع) و امام(ره)، بارها به آن تاکید داشته‎اند محقق شود و شاهد کمترشدن مشکلات و محرومیت‏های کشور اسلامی خود و مردمان آن باشم.


captcha