بررسی ابعاد شخصیتی «ابن الجزری؛ شیخ القراء» در غزه
کد خبر: 3489264
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱

بررسی ابعاد شخصیتی «ابن الجزری؛ شیخ القراء» در غزه

گروه بین‌الملل: همایشی علمی با موضوع بررسی ابعاد علمی و شخصیتی عالم دینی و حافظ کل قرآن کریم «ابن الجزری»(751 هـ - 833 هجری قمری) در شهر «غزه» برگزار شد.

همایش علمی «ابن الجزری؛ شیخ القراء» در غزه برگزار شد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری فلسطینی «معا»، نخستین همایش بررسی ابعاد علمی و شخصیتی «ابن الجزری» ملقب به شیخ‌القراء، به همت دانشکده «الصحابة» غزه و با همکاری وزارت اوقاف و امور اسلامی فلسطین و دارالقرآن و سنت غزه برگزار شد.

در این همایش که در سالن اجتماعات دانشکده «الصحابه» در منطقه «النصیرات» شهر «غزه» برگزار شد، شماری از اعضای انجمن علمای فلسطین و جمع زیادی از علما، اساتید دانشگا‌ه‌ها و دانشجویان حضور داشتند.
 
«مروان ابو رأس»، رئیس سابق انجمن علمای فلسطین ضمن سخنانی بر اهمیت برگزاری این همایش‌های علمی تأکید کرد و گفت: این همایش‌ها باید مفید، تحقق‌بخش اصالت و مطابق با مقتضیات و نیازهای روز معاصر برگزار شوند.

وی با اشاره به این که علمای علم قرائات قرآن در علوم شرعی بسیار تأثیر‌گذار بوده‌اند، گفت: تفسیر قرآن از طریق قرائات متواتر قرآنی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مروان ابو رأس تأکید کرد: علما و مؤسسات علمی باید به این فن (تفسیر قرآن با علم قرائات) توجه ویژه داشته باشند، چرا که این موضوع فواید بسیار مهمی دارد و به عنوان گنج‌ پنهان در کتاب حق تعالی محسوب می‌شود.

«محمد بن‌یوسف الجزری الدمشقی»، در سال 751 هجری قمری در دمشق به دنیا آمد و در 13 سالگی حافظ کل قرآن شد و در علوم تجوید و فنون قرائات نیز به مراتب بسیار بالایی دست یافت.

وی که ملقب به شیخ‌القراء است، در علوم مختلف دینی و قرآنی همچون تفسیر، حدیث، اصول، توحید، بلاغت، صرف و نحو و غیره سرآمد بوده است و کتاب‌های مختلفی در حوزه تجوید و علم قرائات، حدیث و علوم آن، تاریخ، فضائل و مناقب دارد.
captcha