«ملک سلیمان(ع) 2»، وعده‌ای که محقق نشد
کد خبر: 3507328
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
معرفی آثار هنری قرآنی در بهار قرآن/

«ملک سلیمان(ع) 2»، وعده‌ای که محقق نشد

گروه هنر: «ملک سلیمان(ع)» فیلمی قرآنی است که در سال 89 اکران عمومی شد، اما بنا به دلایل غیرمنطقی قسمت دوم و سوم آن ساخته نشده است.

«ملک سلیمان(ع)» عنوان فیلمی قرآنی است که مهرماه 89 به اکران عمومی درآمد. این فیلم که روایت‌گر زندگی حضرت سلیمان (ع) بر مبنای قرآن کریم است توسط شهریار بحرانی کارگردانی و مجتبی فرآورده تهیه شده است. تصویربرداری این فیلم در تیرماه سال 86 همزمان با میلاد حضرت فاطمه (س) آغاز شد و پس از 9 ماه کار به پایان رسید.

این فیلم سینمایی بر پایه آیه‌های صریح قرآن ساخته شده که در توضیح زیر به چند نمونه اشاره می‌کنیم. «وَ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ إِذْ يَحْكُمانِ فِى الحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ القَوْمِ وَ كُنّا لِحُكْمِهِمْ شاهِدِينَ، فَفَهَّمْناها سُلَيْمانَ وَكُلّاً آتَيْنا حُكْماً وَ عِلْماً» داود و سليمان را ياد كن، هنگامى كه درباره آن كشتزار، كه گوسفندان مردم شب هنگام در آن چريده بودند، داورى مى‌كردند و شاهد داورى آنان بوديم. پس آن داورى را به سليمان فهمانديم و به هر يك از آن دو حکمتو دانش عطا كرديم. در این آیه به وضوح اشاره‌هایی به قسمت‌هایی از فیلم می‌شود که حضرت سلیمان با استفاده از دانش خود در مقابل عالمان قوم یهود که سر ناسازگاری با وی را دارند به پا می‌خیزد.

در سوره‌های دیگری از قرآن همچون بقره، نساء، انبیاء، نمل و صبا از حضرت سلیمان(ع) سخن رانده شد که در فیلم به آن اشاراتی دارد. برای نمونه آیه‌هایی که در آن حضرت سلیمان قدرت تسخیر اجنه را پیدا می‌کند، یا در آیه‌های چون آیۀ 112 سورۀ ‌بقره دربارۀ مبتلا شدن جمعی از بزرگان و علمای عصر سلیمان نبی (ع) به تعلیمات شیطانی سخن به میان آمده است «و آنچه را که شیطان‌صفت‌ها در سلطنت ‏سلیمان خوانده بودند، پیروی کردند و سلیمان (ع) کفر نورزید؛ لیکن آن شیطان‌صفت‌ها به کفر گراییدند که به مردم سحر می‌‏آموختند». در این آیه به وضوح به بخش‌هایی اشاره می‌شود که به صورت مستقیم به موضوع جادوگری که در فیلم به آن اشاره شده پرداخته می‌شود.

برای این فیلم قرآنی دکورسازی‌های عظیمی انجام شد که بخش اصلی آن، مربوط به شهر اورشیلم می‌شود که در جاده قدیم تهران ـ ساوه ساخته شده است. این کار قرار بود اثری سه‌گانه باشد که به دلیل فراهم نبودن بودجه، امکان ساخت ادامه آن تاکنون فراهم نشده است. در این رابطه مسئولان سازمان سینمایی نیز همیشه نبود بودجه را دلیل اصلی تولید نشدن ادامه این کار بیان می‌کنند.

«ملک سلیمان(ع)»، فیلمی قرآنی که ادامه آن ساخته نشد

در این کار عظیم قرآنی برای اولین بار از فناوری پیشرفته سی جی ای و دی ای استفاده شده است. برای همین این فیلم قرآنی را می‌توان به عنوان اولین فیلم دیجیتال سینمای ایران نام برد. امین زندگانی، محمود پاک‌نیت، الهام حمیدی، مهدی فقیه، حسین محجوب، زهرا سعیدی، علی رضا کمالی و... از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. درباره نقش اول این کار ذکر یک نکته خالی از لطف نیست، آن هم این‌که تا دو روز قبل از فیلمبرداری قرار بود حسین یاری نقش حضرت سلیمان (ع) را ایفا کند، اما در لحظه آخر امین زندگانی جایگزین وی شد، همچنین مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما برای این فیلم قرآنی جایزه سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را از بیست‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

این فیلم قرآنی در جشنواره بیست‌وهفتم فیلم فجر در 9 رشته کاندیدای سیمرغ شد و از این میان توانست در پنج بخش؛ بهترین چهره‌پردازی برای سعید ملکان، بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای برای لئولو، بهترین صداگذاری برای کینسون چانگ، بهترین موسیقی متن برای چان کونگ وینگ و بهترین نقش مکمل مرد برای مهدی فقیه سیمرغ‌ها را به خود اختصاص دهد. در ضمن این کار در بخش بین‌الملل جشنواره آن دوره هم، پلاک طلایی مدیریت جشنواره برای پیشگامی در استفاده از فناوری روز و بیرق طلایی (جایزه بزرگداشت مصطفی عقاد) را برای بهترین فیلم مروج پیام الهی به خود اختصاص داد.

درباره جوایز بین‌المللی «ملک سلیمان(ع)» نیز می‌بایست بهجایزه بهترین کارگردانی وجایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم بغداد و جایزه شمشیر نقره‌ای بهترین فیلم ورشو اشاره کرد. درباره این کار می‌توان گفت «ملک سلیمان (ع)» اولین فیلم ایرانی با پیش‌فروش جهانی است. همچنیندر تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۸۹ (۷ ذی الحجه) در حالی که سینماهای ایران به دلیل سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) تعطیل بود «ملک سلیمان (ع)» تنها فیلمی بود که به اکران خود در این روز ادامه داد.

فیلم «ملک سلیمان(ع)» عوامل فنی خارجی داشت. برای مثال چان کونگ وی موسیقی این فیلم را ساخته بود.همچنین جلوه‌های ویژه و صداگذاری این کار را هم؛ لئولو و کینسون چانگ برعهده داشتند. این سینماگران هر کدام در فیلم‌های بزرگ سینمای جهان حضور داشته یا اینکه برنده یا کاندیدای جایزه اسکار هستند.
در ادامه این معرفی باید افزود، فیلم شهریار بحرانی با بودجه پنج میلیاردی تولید شده و توانستبه فروش 3 میلیون و ششصد هزار تومان دست پیدا کند، البته این میزان فروش با توجه به قیمت بلیط آن زمان (3500 تومان) به دست آمده است.

بودجه این فیلم از طریق مجلس تصویب شد. مبلغ ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه‌ای بود که مجلس تصویب کرد و ۶۰۰ میلیون تومان سازمان اوقاف و امور خیریه به اضافه ۸۰۰میلیون تومان، جمعاً ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه این فیلم شد. از این مقدار ۵۰ میلیون تومان برای تهیه صدای دالبی، ۷۵ میلیون تومان برای ساخت موسیقی و ۳۰۰میلیون تومان برای ساخت جلوه‌های بصری فیلم هزینه شده ‌است که از این مبلغ ۱۴۸ میلیون تومان را لئولو طراح جلوه‌های ویژه که یک هنرمند خارجی است دریافت کرده‌ و ۱۴۷ میلیون را گروه ۳۰ نفره ایرانی دریافت کرده‌اند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۱۰:۳۰
0
1
ای کاش ساخته شه
captcha