اجرای طرح قرآنی «بینات» در منطقه 16 تهران
کد خبر: 3539786
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
نجفی خبر داد:

اجرای طرح قرآنی «بینات» در منطقه 16 تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 16 تهران از اجرای طرح قرآنی «بینات» در مدارس این منطقه خبر داد.

مهرداد نجفی، معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 16 تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از اجرای طرح قرآنی «بینات» در این منطقه خبر داد و اظهار کرد: این طرح قرآنی از سوی شهرداری منطقه 16 و با مشارکت آموزش و پرورش منطقه در سطح مدارس اجرا می‌شود.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 16 تهران در ادامه سخنان خود در رابطه با این طرح قرآنی بیان کرد: طرح مبارک قرآنی «بینات» برای مدارس منطقه 16 اجرا می شود که طی این طرح، برنامه حفظ قرآن کریم از سوره‌های کوتاه قرآن برای مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تنظیم شده است.

نجفی در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: طی اجرای این طرح قرآنی، برنامه حفظ قرآن کریم از 10 سوره کوچک قرآن آغاز می‌شود و به ترتیب تا حفظ 20 سوره، 30 سوره و نیز در نهایت حفظ جزء 30 قرآن کریم در مقاطع مختلف ادامه خواهد داشت.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 16 تهران در ادامه با اشاره به اینکه البته اداره آموزش و پرورش نیز خود در این زمینه طرح‌هایی دارد و اجرا می‌کند که دانش‌آموزانی که مایل باشند در آن شرکت می‌کنند، تصریح کرد: اجرای طرح مبارک «بینات» که حفظ 10، 20، 30 سوره و نیز حفظ جزء 30 قرآن کریم است از آبان‌ماه جاری آغاز شده و تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.

نجفی در ادامه سخنان خود در این زمینه با اشاره به اینکه اجرای این طرح قرآنی ادامه خواهد داشت و تنها مربوط به سال جاری نیست، اظهار کرد: در این زمینه به گونه‌ای که با معاونت پرورشی آموزش و پرورش هماهنگ شده‌ایم، سال بعد نیز این طرح قرآنی تداوم خواهد داشت و برای مثال دانش‌آموزانی که در مرحله اول موفق به حفظ 10 سوره قرآن کریم شده باشند، در مرحله بعدی به حفظ 20 سوره خواهند پرداخت و همینطور نیز دانش‌آموزانی که در هر مرحله موفق بوده‌اند به مرحله بعدی حفظ قرآن راه پیدا خواهند کرد.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 16 تهران در ادامه با اشاره به تشکیل بانک اطلاعاتی قرآنیان این طرح از سوی شهرداری منطقه 16 در محل دارالقرآن شهرداری، تصریح کرد: با تشکیل این بانک اطلاعاتی، دانش‌آموزانی که در طرح شرکت کردند را در برنامه آموزشی که طی تابستان اجرا خواهیم کرد، شرکت خواهیم داد و برنامه‌های مختلف تفریحی، فرهنگی و قرآنی برای ایشان اجرا خواهیم کرد که این برنامه ریزی نشانه تداوم اجرای طرح «بینات» در آینده خواهد بود یعنی این طرح قرآنی یک طرح مقطعی و فصلی نیست و ان‌شاءالله در سال‌های آینده و فصول دیگر نیز اجرایی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تقریبا از اول مهرماه سال جاری کارهای مطالعاتی طرح «بینات» و هماهنگی‌های این طرح انجام شد، تصریح کرد: اجرای طرح از آبان‌ماه جاری آغاز شده و این طرح قرآنی در حال حاضر در دو مدرسه هیئت‌امنایی که در حقیقت مدیریت آن‌ها به نوعی با شهرداری تهران است، در حال اجرا است البته مقرر شده است که طرح «بینات» در بیست مدرسه منطقه 16 اجرایی شود که در راستای آن از سوی شهرداری منطقه نفر و مربی به این مدارس اعزام می‌شوند که در ساعات آزاد مدارس و در زمان‌هایی که دانش‌آموزان کلاس قرآن دارند، به این طرح پرداخته خواهد شد. همچنین، این طرح در کل این مدارس و در زمان کلاس قرآن دانش‌آموزان اجرایی می‌شود.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 16 تهران در ادامه با اشاره به نحوه مشارکت شهرداری منطقه 16 در اجرای طرح مبارک «بینات» تصریح کرد: شهرداری منطقه 16 تهران از لحاظ اعزام مربی به مدارس، تهیه هدایا و جوایز، تشکیل بانک اطلاعاتی، برگزاری جشنواره قرآن کریم، ایجاد دارالقرآن و فعال‌سازی آن به منظور اجرای هرچه بهتر طرح و نیز ثبت دانش‌آموزان در بانک اطلاعاتی و اعزام ایشان به مسابقات فرامنطقه‌ای و همچنین، پرداخت کل هزینه اجرای طرح در اجرای این طرح قرآنی مشارکت دارد.

نجفی در ادامه با بیان اینکه شهرداری منطقه 16 تهران طرح‌های دیگری نیز در دست اجرا دارد، افزود: چهار طرح «بینات» ویژه مدارس، «چلچراغ» ویژه محلات، طرح «مبین» ویژه مساجد منطقه و نیز طرح روان‌خوانی ویژه کارکنان ادارات و مجموعه‌های اداری زیر نظر شهرداری منطقه 16 از سوی شهرداری در دست اجرا است که ان‌شاءاالله بتوانیم در نهایت به اهداف مورد نظر این طرح‌ها دست پیدا کنیم.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 16 تهران در ادامه سخنان خود در این زمینه با اشاره به تأسیس دارالقرآن شهرداری منطقه تصریح کرد: دارالقرآن شهرداری منطقه 16 که در واقع مرکز تربیت مربی شهرداری نیز است، فعال‌سازی شده و هم‌اکنون برنامه تربیت مربی قرآن را پیگیری می‌کند که طی شش ماهه دوم و تا پایان سال جاری تربیت 200 مربی قرآن در دستور کار قرار دارد که این مربیان پس از پایان آموزش در راستای اجرای طرح قرآنی «چلچراغ» به جلسات قرآنی اعزام می‌شوند البته به نظر بنده تعداد مربیان تربیت شده احتمالاً بیش از دویست نفر می‌شود ولی در برنامه‌ریزی انجام شده 200 مربی باید تا پایان سال مورد تربیت شده و مورد آموزش قرار گیرند.

نجفی در ادامه با اشاره به اجرای طرح قرآنی «مبین» نیز تصریح کرد: طی اجرای این طرح قرآنی، کرسی‌های تلاوت قرآن برگزار خواهد شد که اولین کرسی نیز ویژه شهادت امام سجاد(ع) در محل مسجد امام حسن مجتبی(ع) منطقه 16 تهران برگزار می‌شود. همچنین، در راستای اجرای این طرح، از قاریان بین‌المللی نیز برای اجرای کرسی‌های تلاوت دعوت خواهد شد. همچنین، برنامه‌های مختلف فرهنگی و دینی نیز در منطقه اجرا می‌شود که برای مثال در گام اول نیز بنا داریم صفحاتی را تهیه و با موضوع کسب روزی حلال بین کسبه منطقه توزیع کنیم.

معاون امور اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 16 تهران در پایان سخنان خود در این زمینه ضمن تشکر از آموزش و پرورش منطقه جهت همکاری در اجرای طرح قرآنی «بینات»، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم در این زمینه گامی هر چند کوچک در راستای منویات مقام معظم رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی برداریم.

اجرای طرح قرآنی «بینات» در منطقه 16 تهرانهمچنین، در ادامه، محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر اجرایی طرح مبارک «بینات» منطقه 16 نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا در رابطه با اجرای این طرح قرآنی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود «خیرکم من تعلم القرآن»، «بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران بیاموزد»، اظهار کرد: با تأییدات خداوند متعال طی بررسی کارشناسی شده و برگزاری جلسات مستمر با مسئولان شهرداری منطقه 16 و نیز آموزش و پرورش این منطقه بر آن شدیم که طرح قرآنی «بینات» را در مدارس منتخب منطقه 16 تهران اجرایی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نحوه اجرای این طرح قرآنی افزود: طی اجرای طرح «بینات» ان‌شاءالله در هر هفته یک مربی کارآزموده به مدارس تحت پوشش طرح اعزام می‌شود و به امر تعلیم و آموزش حفظ سور پایانی قرآن کریم و نیز حفظ جزء سی قرآن می‌پردازد.

مدیر اجرایی طرح مبارک «بینات» منطقه 16 در ادامه سخنان خود در این زمینه با اشاره به اینکه در راستای اجرای این طرح قرآنی، برنامه آموزش حفظ قرآن به همراه مفاهیم، بازی و نقاشی انجام می‌گیرد که بتواند ماندگاری و اثربخشی داشته باشد، افزود: در مدارس تحت پوشش با برگزاری نمایشگاه آثار نقاشی قرآن‌آموزان پیرامون مطالب ارائه شده، بعد معنوی و اجتماعی طرح «بینات» در معرض دید خانواده‌های قرآن‌آموزان قرار می‌گیرد.

مدیر خانه قرآن دارالتقوای تهران در ادامه با بیان اینکه آموزش قرآن همراه با بازی، تفریح و نقاشی، شکوفایی، پویایی، بروز استعدادهای درونی و در نهایت کسب مهارت تربیتی و اخلاقی را به دنبال دارد، تصریح کرد: ان‌شاءالله بتوانیم با اجرای این طرح قرآنی گامی هر چند کوچک در جهت تبیین و اعتلای علوم قرآنی و در نهایت زندگی ایران ـ اسلامی همسو با سیره ائمه اطهار(ع) که از مصادیق بارز انس با قرآن کریم نیز هستند، برداریم.

مدیر اجرایی طرح مبارک «بینات» منطقه 16 در ادامه با اشاره به آیه «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ»، «ما بهترین قصه را برای تو حکایت می‌کنیم»، افزود: از طریق داستان‌سرایی می‌توان بسیاری از مفاهیم مانند حق‌دوستی ایمان، رسوا جلوه دادن کار زشت و ... را به قرآن‌آموزان آموزش داد به نحوی که قصه‌ها جلوه‌ای خدایی داشته باشد و به قصد تربیت و تذکر بیان شود که پاسخگوی سؤالات ذهنی شنونده باشد و نتیجه‌گیری شود.

خواجه محمودآباد در ادامه سخنان خود در این زمینه با بیان اینکه با آغاز اجرای طرح «بینات»، مربیان این طرح قرآنی برای ارائه گزارش عملکرد خود و نیز روند اجرایی طرح هر هفته با اینجانب جلسه خواهند داشت، تصریح کرد: این جلسات تا پایان اجرای طرح طی هر هفته ادامه خواهد داشت.

مدیر اجرایی طرح مبارک «بینات» منطقه 16 با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) که فرمود «یک روز تو جزئی از (هستی) توست، اگر یک روز تو بگذرد، جزئی از (هستی) تو از دست رفته است»،‌ اظهار کرد: باید با مدیریت زمان در هر چه بالا بردن پرچم قرآن در سطح جامعه اسلامی بکوشیم تا بتوانیم در راه انس بیشتر افراد جامعه با قرآن به ویژه قرآن‌آموزان در سنین پایه حرکت کنیم.

وی در ادامه در این زمینه تصریح کرد: در پایان سال تحصیلی قرآن‌آموزان به مرحله جدیدی از محفوظات و علوم قرآنی می‌رسند که در هر مدرسه جشن تولد قرآنی بدین مناسبت برگزار می‌شود تا در ذهن مخاطبان و قرآن‌آموزان تحت پوشش طرح قرآنی بینات نقش بسته و انگیزه لازم برای تنداوم این آموزش‌ها در ایشان ایجاد شود.

مدیر اجرایی طرح مبارک «بینات» منطقه 16 در پایان سخنان خود از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برای پوشش مناسب اخبار مربوط به طرح‌های قرآنی به‌ویژه طرح قرآنی «بینات» منطقه 16 شهرداری تهران تشکر و قدردانی کرد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ - ۰۹:۱۶
0
0
برگزاری این طرح از جمله طرح‌های خوب و ارزشمند و باعث شناخت مفاهیم قرآن به علاقمندان می‌شود
captcha