سریال‌های ترکیه‌ای زمینه‌ساز انحراف‌های اخلاقی است
کد خبر: 3542150
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
مسئول فرهنگی ترکیه‌:

سریال‌های ترکیه‌ای زمینه‌ساز انحراف‌های اخلاقی است

گروه بین‌الملل: رئیس جمعیت مبارزه با مخدرات و مشروبات الکلی ترکیه با انتقاد از بی‌توجهی فیلم‌سازان به ارزش‌های اخلاقی، سریا‌ل‌های ترکیه‌ای را زمینه‌ساز انحراف‌های اخلاقی توصیف کرد.

سریال‌های ترکیه‌ای زمینه‌ساز انحراف‌های اخلاقی است
«مجاهد اوزتورک»، رئیس جمعیت مبارزه با مخدرات و مشروبات الکلی ترکیه
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه زمان ترکیه، «مجاهد اوزتورک»، رئیس جمعیت مبارزه با مخدرات و مشروبات الکلی ترکیه موسوم به «یشیل آی»، با اشاره به اینکه سریا‌ل‌های ساخت ترکیه بیشترین بیننده در جهان را دارند، تصریح کرد: این سریال‌‌ها در مجموع، بیشترین صحنه‌های شرب خمر و مصرف مواد را در خود گنجانده‌اند.
اوزتورک افزود: صحنه‌های شرب خمر و مصرف مواد در فیلم و سریال خلاف قانون است اما این موارد به وفور در سریا‌ل‌های ترکیه مشاهده می‌شود. در حال حاضر بسیاری از مخاطبان جوان با مشاهده این صحنه‌ها به مصرف این مواد روی آورده‌اند و به‌گونه‌ای شرب خمر و الکل امری عادی جلوه داده می‌شود؛ این مسئله حساسیت اداره مبارزه با مواد مخدر و الکل را برانگیخته است.
وی با اشاره به اینکه حجم تولید مجموعه‌های تلویزیونی ترکیه بالا و به همان نسبت بینندگان زیادی را در جوامع مختلف دارد، تصریح کرد: تلویزیون نقش مهم و مؤثری در نهادینه‌کردن ارزش‌ها دارد، لذا باید از این ظرفیت برای نهادینه‌کردن ارزش‌های فرهنگی در جامعه بهره برد.
مجاهد اوزتورک با بیان اینکه نویسندگان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان باید حساسیت بیشتری را در تولید آثار فاخر از خود نشان دهند، تصریح کرد: موضوعات سریال‌ها به راحتی مفاهیم مختلف را به خورد جامعه می‌دهد؛ لذا وقتی نقش اول یک مجموعه تلویزیونی مدام در حال شرب خمر است، این صحنه برای جوانان، عادی و حتی ارزش تلقی می‌شود از این رو برای تقلید هم شده آنان را به مصرف الکل و حتی مواد مخدر سوق می‌دهد.
این مسئول فرهنگی ترکیه با انتقاد از رواج صحنه‌های مصرف الکل در قالب تبلیغ برندهای مشروبات الکلی تصریح کرد: نشان دادن این موارد فقط زمینه را برای انحرافات اخلاقی فراهم می‌کند و مشوقی خواهد بود برای روی آوردن جوانان به مصرف مخدرات و شرب خمر. به اذعان سازمان بهداشت جهانی نوشیدن یک جام شراب به راحتی زمینه را برای اعتیاد به الکل فراهم می‌کند؛ لذا حذف این صحنه‌ها از سریال‌های تلویزیونی الزامی است.
گفتنی است، میزان انحراف اخلاقی و اجتماعی در سریال‌های ساخت ترکیه و ترس از تأثیرگذاری‌های گسترده و عمیق آن‌ها در بین خانواده‌های ترکیه در حدی است که بارها بلنت آرنچ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی هیئت دولت و نیز حسین چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه، این آثار را مخرب دانسته و اعلام کرده‌اند که با ادامه این روند، اخلاق و روابط خانوادگی سالم و دینی در ترکیه مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد. با این‌حال، صاحبان رانت‌های بزرگ رسانه‌ای که دست‌کم در برنامه‌های خبری و تحلیل‌های سیاسی، حزب حاکم را نمک‌خور کرده‌اند، حاضر نیستند از درآمدهای چند میلیون لیره‌ای این سریال‌ها دست بکشند.
captcha