اعلام جزئیات پانزدهمین آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد/ ثبت نام 145 هزار نفر
کد خبر: 3544348
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹

اعلام جزئیات پانزدهمین آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد/ ثبت نام 145 هزار نفر

گروه فعالیت‌های قرآنی: جزئیات پانزدهمین آزمون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نشست خبری مسئولان اجرایی این آزمون تشریح شد.

اعلام جزئیات پانزدهیمن آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین نشست خبری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز، 18 آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، رئیس ستاد اجرایی، مرتضی خدمتکار، دبیر و مسئول اجرایی و شیخ‌ویسی، مسئول نظارت پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت طی سخنانی با بیان اینکه قرآن کریم دارای ظاهر و باطن است، اظهار کرد: اگر فقط به ظاهر قرآن تمسک کنیم و همه چیز را در آن ببینیم و توجه ما تنها معطوف به ظواهر قرآن مانند خوشنویسی، زییایی و ... باشد، مسلم است که این قرآن حقیقی و واقعی نیست و آن انتظار اصلی و حقیقی را نباید از این فعالیت‌ها داشت.

رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت افزود: حقیقت قرآن که بر قلب نازنین پیامبر اکرم(ص) نازل شد و توسط ایشان به جامعه مسلمین عرضه شد، حقیقتی است که مفاهیم و تدبر در آن نهفته است و انسان را دگرگون می‌کند.

خسروی در ادامه با بیان اینکه یکی از بزرگان در رابطه با قرآن کریم دو واژه کلیدی را مطرح می‌کند، تصریح کرد: سوء برداشت و سوء استفاده از قرآن دو واژه‌ای هستند که می‌توانند نسبت به همه جنبه‌های انحرافی فراگیر باشند. برخی از افراد سوء برداشت دارند یعنی متوجه نمی‌شوند اما بعضی سوء استفاده می‌کنند، یعنی قرآن را می‌فهمند ولی معانی قرآن را وسیله‌ای برای رسیدن به مطامع دنیوی قرار می‌دهند که ممکن است این مطامع چیزهایی مانند دستیابی به مقام و ثروت و ... باشد.

رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت با اشاره به اینکه برای اینکه از سوء برداشت و سوء استفاده از قرآن نجات پیدا کنیم تنها این است که جامعه آگاه شود، افزود: موقعی سوء استفاده و سوء برداشت تأثیرگذار است که مردم ناآگاه باشند و در تاریکی و جهل به سر برند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر بتوانیم جامعه را نسبت به حقیقت قرآن آگاه کنیم، خود این آگاهی مردم بهترین وسیله مبارزه با سوء برداشت‌ها و سوء استفاده‌هاست، گفت: در این زمینه باید اقرار کرد کم‌کاری شده است.

رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت با اشاره به اینکه آیا برای فهم قرآن نیاز به مباحث پیچیده داریم که از دسترس جامعه به دور است؟ و آیا فهم قرآن اختصاص به حوزه و دانشگاه دارد؟ اظهار کرد: این مسئله از جمله مسائلی است که موجب شده است تا عده‌ای از فهم قرآن ناامید شوند و با خود بگویند که فهم قرآن یک امر تخصصی است پس بنابر این باید برعهده کسانی باشد که در حوزه و دانشگاه درس خوانده‌اند.

اعلام جزئیات پانزدهمین آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد

خسروی در ادامه با اشار به اینکه خداوند متعال در قرآن به زیبایی پاسخ به این پرسش را داده است که «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ»، «و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرنده‏ اى هست»، بیان کرد: همه جامعه نیازمند قرآن هستند زیرا همه نیازمند سعادت هستند. باید بستری را برای فهم عمومی قرآن در جامعه فراهیم کنیم نه اینکه تنها به امر آموزش عمومی قرآن بپردازیم.

رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت با بیان اینکه منظور از تعمیم قرآن در جامعه یعنی تعمیم فهم قرآن در جامعه، تصریح کرد: قرآن نیاز ضروری جامعه ما برای همه اقشار است و هر کسی که بخواهد زندگی سعادتمند داشته باشد چاره‌ای جز این ندارد که به قرآن روی آورد.

وی در ادامه با بیان اینکه مؤسسات، ادارات و نهادهایی که نام قرآن را در پسوند معرفی خود دارند در این زمینه وظیفه سنگین‌تری به عهده دارند، اظهار کرد: در این روزگار اطلاعات که همه‌گونه اخبار در فضای مجازی به سرعت جا به جا می‌شود، مهمترین خبر، قرآن است و بهترین تبلیغ قرآن نیز عمل به قرآن است. اگر شخصی، سازمانی، نهادی و یا اداره‌ای می‌خواهد جامعه را قرآنی کند، خود باید قرآنی شود؛ چرا که مردم با مشاهده این امر قطعا به قرآن روی می‌آورند.

رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در ادامه با اشاره به این آزمون قرآنی افزود: از حدود دو ماه قبل که زمان ثبت نام در پانزدهمین آزمون سراسری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد، تا پایان مهلت ثبت نام 145 هزار نفر ثبت نام کردند که این آمار در مقایسه با سال‌های گذشته خود یک نوع رکورد است.

وی ادامه داد: ثبت نام این آزمون در دو حوزه الکترونیکی و فضای مجازی که آزمون آن روز چهارشنبه، 19 آبان‌ماه برگزار می‌شود و نیز حوزه کتبی (شامل مؤسسات قرآنی کشور و نیز افرادی که به صورت آزاد در آزمون شرکت کرده‌اند) انجام شد.

رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت تصریح کرد: حوزه اول یعنی الکترونیکی و فضای مجازی به کارکنان دولت اختصاص دارد، اما آزمون حوزه دوم نیز یعنی مؤسسات قرآنی و کسانی که به صورت آزاد شرکت کرده‌اند، روز پنجشنبه، 20 آبان‌ماه در حدود 320 شهرستان کشور برگزار می‌شود.

خسروی با اشاره به اینکه مجریان و ناظران این آزمون نیز مدیران کل ارشاد استان‌ها و نیز مدیران ادارات ارشاد شهرستان‌ها هستند، افزود: برخی از ادارات در شهرستان‌ها اجرای آزمون را بر عهده مؤسسات قرآنی نهاده‌اند و نظارت بر آزمون نیز بر عهده ادارات ارشاد است.

رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در ادامه تصریح کرد: همچنین، تعدادی از مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان نمایندگان این حوزه برای سرکشی به استان‌های مختلف اعزام خواهند شد.

خسروی در ادامه به برخی ویژگی‌های پانزدهمین آزمون قرآن و عترت کشور اشاره کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های مهم این دوره توجه به مفاهیم و تدبر در قرآن کریم است و بدین منظور نیز کتابی با عنوان «به سوی فهم قرآن» در نظر گرفته شده است که هم به صورت مکتوب و هم به صورت الکترونیکی در اختیار تمامی ثبت نام کنندگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما از این کار این است که هر چه بیشتر به مسئله فهم قرآن که بحث اصلی در زمینه نزول قرآن کریم است، پرداخته شود، اظهار کرد: همچنین، پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در چهار رشته اصلی حفظ قرآن (1، 3، 5، 10، 15 و 20 جزء) که 55 درصد از ثبت نام کنندگان در این رشته آزمون می‌دهند، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، تدبر در قرآن کریم (که برای نخستین بار برگزار می‌شود و دو جزء 29 و 30 قرآن را برای آن تعیین کرده‌ایم) و نیز رشته معارف توحیدی قرآن و اهل بیت(ع) (شامل نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و اصول عقاید) برگزار خواهد شد.

همچنین، در ادامه این نشست خبری، مرتضی خدمتکار، دبیر و مسئول اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت طی سخنانی با بیان اینکه امسال بیش از 70 هزار نفر از قرآن‌آموزان مؤسسات در بخش ویژه مؤسسات این آزمون ثبت نام کرده‌اند، گفت: در همین بخش امسال بیش از هشت هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش ثبت نام داشتیم.

وی در ادامه افزود: در بخش کارکنان دولت نیز طی سال‌های گذشته به صورت جدی کار فراگیری انجام نشده است و به همین منظور امسال برای کارکنان دولت بخشی در آزمون در نظر گرفته شد که در این بخش بیش از 75 هزار نفر از کارکنان دولت ثبت نام کردند و آزمون این بخش نیز به صورت الکترونیکی از ساعت 6 فردا، 19 آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

دبیر و مسئول اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت ادامه داد: در مجموع بیش از 82 هزار نفر از کارکنان دولت در آزمون پانزدهم شرکت کرده‌اند یعنی بیش از 75 هزار نفر در بخش آزمون الکترونیکی و بیش از 7 هزار نفر نیز در بخش آزمون کتبی که آزمون آن روز پنجشنبه، 20 آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

خدمتکار بیان کرد: در بخش کارکنان دولت به غیر از وزارت آموزش و پرورش بیشترین مشارکت را به ترتیب در وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 10 هزار نفر ثبت نام و نیز وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و علوم، تحقیقات و فن‌آوری در رده‌های بعدی هستند.

وی در رابطه با وزارت آموزش و پرورش نیز افزود: با توجه به گستردگی کارکنان این وزارتخانه در کشور، طی تفاهم‌نامه‌ مشترکی که با مسئولان این وزارتخانه داشتیم، مقرر شد تا آزمون این وزارتخانه به صورت مستقل برنامه‌ریزی شود که برای این امر نیز تصمیم بر این شد تا بلافاصله پس از اتمام آزمون الکترونیکی کارکنان دولت، ثبت نام آزمون ویژه آموزش و پرورش از 21 آبان ماه آغاز شود که تا 10 دی‌ماه نیز ادامه خواهد داشت.

دبیر و مسئول اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت با بیان اینکه پیش‌بینی می شود تا نزدیک به 500 هزار نفر از کارکنان وزارت آموزش و پرورش در این آزمون ثبت نام و شرکت کنند، تصریح کرد: از مجموع دو بخش کارکنان دولت و مؤسسات قرآنی سه استانی که بیشترین تعداد ثبت نام را داشته‌اند به ترتیب اصفهان با 15552 نفر، البرز با 14095 و خراسان رضوی با 10732 نفر هستند.

خسروی در ادامه با اشاره به درصد ثبت نام کنندگان در آزمون پانزدهم از لحاظ تفکیک جنسیتی نیز بیان کرد: 78 درصد از ثبت نام کنندگان در آزمون از بانوان و 22 درصد نیز از آقایان هستند. همچنین، در بخش مؤسسات آزمون نیز 93 درصد از شرکت کنندگان قرآن‌آموزان مؤسسات و 7 درصد بقیه نیز از افرادی هستند که به صورت آزاد در آزمون شرکت کرده‌اند.

دبیر و مسئول اجرایی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در پایان با بیان اینکه 82 درصد از شرکت‌کنندگان در آزمون پانزدهم بالای 12 سال و 18 درصد نیز زیر 12 سال هستند، گفت: مؤسسه تبیان اهواز با 1207 نفر، نسیم وحی خلخال با 1164 نفر و مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه قم با 1083 نفر بیشترین تعداد شرکت کننده در این آزمون را دارا هستند.

همچنین، در ادامه این نشست خبری نیز شیخ‌ویسی، مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت طی سخنان کوتاهی با بیان اینکه کمیته نظارت بر آزمون پانزدهم در راستای وظایف نظارتی خود در سه حوزه قبل، حین و بعد از آزمون انجام وظیفه خواهد کرد، اظهار کرد: تفاوتی که نظارت بر آزمون امسال با سال‌های گذشته دارد در نوع اجرای نظارت است به این صورت که این نظارت را به استان‌ها تفویض کردیم.

وی در پایان گفت: در 32 مرکز استان و 320 مرکز امتحانی همه مدیران کل و رؤسای ادارات شهرستانی ناظر هستند و تنها در 13 مرکز استان نمایندگانی از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای سرکشی اعزام خواهند شد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
fasana
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۴ - ۱۴:۴۹
0
0
شماهااگه راست می گفتیدگواهی های قبول شده هارومی فرستادید
captcha