اربعین در «زینبیه» استانبول/ پیاده‌روی حسینی؛ ظهور مدنیتی جدید + عکس
کد خبر: 3547477
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

اربعین در «زینبیه» استانبول/ پیاده‌روی حسینی؛ ظهور مدنیتی جدید + عکس

گروه بین‌الملل: مراسم اربعین شهادت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور هزاران نفر از عزاداران حسینی در منطقه زینبیه استانبول برگزار شد.

اربعین حسینی در «زینبیه» استانبول/ پیاده‌روی حسینی؛ ظهور مدنیتی جدید + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استانبول، مراسم عزاداری اربعین حسینی عصر روز گذشته، 30 آبان‌ماه، با حضور صلاح‌الدین اوزگوندوز؛ امام جمعه مسجد زینبیه استانبول و از روحانیون برجسته شیعی، بختیار اسدزاده؛ سرکنسولگری ایران در استانبول، عبدالرضا راشد؛ وابسته فرهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول، تِمل کارادنیز؛ شهردار منطقه کوچوک چکمجه استانبول، هارون کایا؛ قائم مقام منطقه کوچوک چکمجه استانبول، شیخ حسن کارابولوت؛ رئیس اتحادیه علمای جعفری ترکیه، حاج شاهین حسنلی؛ از شخصیت‌های مذهبی جمهوری آذربایجان و همچنین هزاران نفر از عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) در سالن «یحیی کمال» محله زینبیه استانبول برگزار شد.
این مراسم باشکوه در حالی در سالن چند هزار نفری یحیی کمال برگزار شد که فضای سالن مملو از جمعیت عزاداران حسینی بود و دوستداران اهل بیت(ع) و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) از نقاط مختلف استانبول خود را به محله زینبیه رسانده بودند تا در این مراسم که هرساله در همین محل برگزار می‌شود، شرکت کنند.
آغازگر این مراسم تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط یکی از قاریان کشور ترکیه بود که در ادامه شیخ حسن کارابولوت، رئیس اتحادیه علمای جعفری ترکیه به عنوان نخستین سخنران مراسم به بیان مطالبی پرداخت.
رئیس اتحادیه علمای جعفری ترکیه در بخشی از سخنان خود با اشاره به سوره مبارکه شورا، اظهار کرد: خداوند در این سوره اهل بیت(ع) را برای ما مسلمانان به عنوان رحمت قرار داده است پس باید قدر این نعمت را که به عنوان رحمت الهی است، بدانیم و شکرگزار آن باشیم.
وی با اشاره به اربعین حسینی که به عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) است، عنوان کرد: زمانی که امام حسین(ع) به شهادت رسیدند روز عاشورا و دهمین روز محرم بود و چهلمین روز شهادت ایشان نیز همزمان با بیستم ماه صفر شده است و در همین 40 روز بود که حضرت زینب(س) با روایت عاشورا فکر همه را عوض و کاری کرد که عاشورا برای همیشه زنده بماند و همه از اتفاقات و وقایع عاشورا مطلع شوند.
شیخ حسن کارابولوت ادامه داد: از زمان شهادت امام حسین(ع) تا اربعین حسینی با روایت واقعه عاشورا و کربلا از زبان حضرت زینب(س)، همه از خواب غفلت بیدار و متوجه شدند که در عاشورا چه اتفاقی افتاده است.
گزارش ایکنا از مراسم اربعین حسینی در منطقه زینبیه استانبول + عکس
وی در ادامه گفت: کسانی که می‌خواهند اسلام را بشناسند باید اهل بیت(ع) را و همچنین شهید کربلا، امام حسین(ع) را بشناسند؛ چراکه در صورت شناخت امام حسین(ع) است که اسلام شناخته می‌شود.
همچنین، تِمل کارادنیز، شهردار منطقه کوچوک چکمجه استانبول سخنران دوم این مراسم بود که در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: امیدواریم مراسم باشکوه اربعین را که با حضور شیعیان استانبول در این سالن در حال برگزاری است، خداوند همانند پیاده‌روی کربلا از ما بپذیرد؛ هرچند که امسال نتوانستیم پیاده به سمت کربلا برویم اما خودمان را آنجا می‌بینیم و اگر در این مراسم نیز حضور داریم فقط به عشق اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) است.
وی افزود: اهل بیت(ع) عاشق قرآن و عاشق پیامبر اکرم(ص) هستند و البته پیامبر(ص) نیز قرآن و اهل بیت(ع) را برای ما گذاشته‌اند و از ما مسلمانان خواسته‌اند تا پیرو اهل بیت(ع) باشیم چرا که عشق اهل بیت(ع)، خودِ ایمان است.
گزارش ایکنا از مراسم اربعین حسینی در منطقه زینبیه استانبول + عکس
پیاده‌روی حسینی؛ ظهور مدنیتی جدید
همچنین، حاج شاهین حسنلی، از شخصیت‌های مذهبی جمهوری آذربایجان نیز جزو سخنرانان این مراسم بود که در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: مراسم عاشورای حسینی و اربعین سالها است که در محله زینبیه استانبول برگزار می‌شود و ما در جمهوری آذربایجان همواره این مراسم را دنبال می‌کنیم و هرچند که خودمان اینجا نیستیم اما قلبمان اینجاست و همواره آرزو داشتیم در این مراسم باشکوه شرکت کنیم که امسال نصیب شد.
وی ادامه داد: اگر امروز پس از گذشت هزار و 400 سال از شهادت امام حسین(ع)، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا با مذاهب مختلف لبیک یا حسین را فریاد می‌زنند، نشان دهنده آن است که امام حسین(ع) تاریخ نیست بلکه امروز و آینده امت اسلامی است؛ امام حسین(ع) منسوب به یک دین و مذهب نیست بلکه برای کل بشریت است.
گزارش ایکنا از مراسم اربعین حسینی در منطقه زینبیه استانبول + عکس
حاج شاهین حسنلی در ادامه گفت: در دنیای امروز که همه به دنبال منفعت هستند، پیاده‌روی در راه امام حسین(ع) و پذیرایی از زائران حسینی اتفاق نادری است که مشابه آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد و امروز یک مدنیت جدید در حال ظهور است، مکتبی که در آن منفعت مهم نیست بلکه فداکاری مهم است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: متاسفانه در دنیای امروز به اسم اسلام، جریان‌های مختلفی می‌بینیم تا جایی که کسی که می‌میرد هم مسلمان است و کسی که می‌کشد هم مسلمان است و به همین دلیل تشخیص حق از باطل دشوار است اما در چنین شرایطی باید به فرموده پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة» توجه کنیم که پیامبر در این فرموده خود امام حسین(ع) را معیار قرار داده‌اند و هر کس با امام حسین(ع) باشد، حق خواهد بود.
همچنین، صلاح‌الدین اوزگوندوز، امام جمعه مسجد زینبیه استانبول و از روحانیون برجسته شیعه سخنران این بخش از مراسم بود که در بخشی از سخنان خود خطاب به عزاداران حسینی حاضر در سالن گفت: امروز تمام دنیا «یا حسین» می‌گوید و صدای شما نیز به همه جای دنیا می‌رسد و البته بدانید علمدار حسین بودن نیز برازنده شما است.
وی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) به ما صلح و آشتی را می‌آموزد نه جنگ و نفاق را، عنوان کرد: امام حسین(ع) از زمانی که از مدینه به مکه و سپس به کوفه حرکت کرد؛ فقط درس آشتی و صلح را به ما داد و هیچگاه نخواست که جنگ کند و همیشه به دنبال صلح و آشتی بود و این درسی است که باید از ایشان و از واقعه عاشورا بگیریم.
گزارش ایکنا از مراسم اربعین حسینی در منطقه زینبیه استانبول + عکس
صلاح‌الدین اوزگوندوز ادامه داد: شما عزاداران حسینی که در این مراسم حضور دارید، در ثواب شهدای کربلا شریک هستید و این را جابربن عبدالله انصاری که در اربعین، امام حسین(ع) و شهدای کربلا را زیارت کرد، گفت و جابربن عبدالله انصاری در زیارت شهدای کربلا گفت «قسم به خداوند که ما در ثواب شما شریک هستیم».
گزارش ایکنا حاکی است، در چندین بخش از این مراسم، سیدمحمد عاملی، از مداحان جمهوری اسلامی ایران به اجرای برنامه پرداخت و در پایان این مراسم تئاتری با محوریت اربعین حسینی در سالن اجرا شد. 
لیلا محمدی
captcha