ادای احترام به آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و مؤذن‌زاده در باكو + عکس
کد خبر: 3549134
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴

ادای احترام به آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و مؤذن‌زاده در باكو + عکس

گروه بین‌الملل: دفتر یادبود و گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و سلیم مؤذن‌زاده‌اردبیلی در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، از یادداشت‌های احساسی مسلمانان باكو پر شد.

ادای احترام به آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و سلیم مؤذن‌زاده در باكو
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت درگذشت آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی‌اردبیلی از مراجع عظام تقلید و مرحوم سلیم مؤذن‌زاده‌اردبیلی، مداح خوش‌ الحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، روز پنجشنبه، چهارم آذرماه دفتر یادبود برای گرامیداشت یاد و خاطره مرحومین در رایزنی فرهنگی ایران در باکو گشایش یافت.
متعاقب اعلام گشایش دفتر یادبود در رایزنی فرهنگی جمعی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری جمهوری آذربایجان با حضور در محل رایزنی فرهنگی کشورمان، دل‌نوشته‌های خود را در دفتر یادبود درج و مراتب تأسف و تألم و همدردی خود را با مردم میهن اسلامیمان و خانواده مرحومین اعلام كردند و یاد و خاطره مرجع تقلید و نیز مداح مشهور کشورمان را گرامی داشتند.
جواد جهانگیرزاده، سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان اولین شخصی بود که دلنوشته خویش را در دفتر یادبود درج كرد. وی در مصاحبه با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های حاضر در مراسم، مرحوم سلیم مؤذن‌زاده را یکی از نوابغ عرصه مداحی دانسته و نوای داوودی وی را در دنیا کم‌نظیر معرفی كرد.
وی همچنین با اشاره به مشترکات فرهنگی و دینی بسیار فراوان بین دو کشور دوست و برادر ایران و آذربایجان، مؤذن‌زاده‌اردبیلی را یکی از نخبگان شناخته‌شده در جمهوری آذربایجان دانست و وی را از افتخارات جهان تشیع نامید که ارزش‌ها و معارف اهل بیت‌(ع) را به دنیا معرفی کرد و از حضور شخصیت‌های حاضر در این مراسم تقدیر و تشکر كرد.
سید‌ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو نیز در مصاحبه با خبرنگاران، از همه شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری که با حضور در رایزنی فرهنگی ایران درگذشت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و سلیم مؤذن‌زاده‌اردبیلی را به مردم و مسئولان ایران تسلیت گفتند، تقدیر و تشکر کرد.
وی خدمات خانواده مؤذن‌زاده به نشر و گشترش دینی و اشاعه فرهنگ و عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را بی‌بدیل و فوق‌العاده خواند و برای حضرت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی که به عنوان یکی از مراجع تقلید و از یاران صدیق حضرت امام خمینی(ره) و از مسئولان و خادمان انقلاب اسلامی شناخته شده بود، از خداوند منّان علو درجات و برای بازماندگان و بیت مکرم ایشان صبر و اجر مسألت کرد.
ابراهیمی‌نائید همچنین با اشاره به خدمات ارزنده و ذیقیمت خانواده مؤذن‌زاده‌اردبیلی و کثرت نوارهای صوتی مرحوم سلیم مؤذن‌زاده در رثای اباعبدالله الحسین(ع) و اذان‌های ماندگار مرحومین حاج رحیم و سلیم مؤذن‌زاده به بیان نقش سازنده و اثرگذار مرحوم آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی در اوایل انقلاب و سپس تأسیس دانشگاه مفید و دیگر خدمات ارزنده آن مرحوم پرداخت.
همچنین مبارز قربانلی، رئیس کمیته امور دینی جمهوری آذربایجان همراه با گوندوز اسماعیل‌اف، معاون خود با حضور در محل رایزنی فرهنگی با سیدابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو دیدار و گفت‌وگو كرد. وی پس از آن نظرات و احساسات خود را در دفتر یادبود درج كرد و در مصاحبه با خبرنگاران درگذشت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و سلیم مؤذن‌زاده را به ملت ایران و خانواده آنان تسلیت گفت.
مبارز قربانلی، از دست‌دادن هنرمندی مانند سلیم مؤذن‌زاده و عالم وارسته‌ای همچون آیت‌الله موسوی‌اردبیلی را ضایعه‌ای بزرگ برای ملت ایران و مسلمانان منطقه دانست و گفت: سلیم مؤذن‌زاده را مردم آذربایجان به خوبی می‌شناختند و به او علاقمند بودند.
وی افزود: آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و سلیم مؤذن‌زاده، مبلغ ارزش‌های دین مبین اسلام بودند و هرگز فراموش نخواهند شد.
واصم محمدعلی‌اف، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه دولتی باکو و مترجم قرآن کریم به زبان آذری نیز پس از درج نظرات خود در دفتر یادبود در مصاحبه با خبرنگاران، ضمن اظهار تأسف از درگذشت سلیم مؤذن‌زاده گفت: در طول تاریخ خیلی کم شاهد امثال سلیم مؤذن‌زاده بودیم که مداحی در سن و سال او، شور و حال جوانی را در خود نگه داشته باشد و با جان و دل برای اهل بیت پیامبر اکرم(ص) مدیحه‌سرایی و مرثیه‌سرایی کند.
وی ارتحال آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و درگذشت سلیم مؤذن‌زاده را به ملت ایران و خانواده آنان تسلیت گفت.
آقاوردی پاشایف، رهبر ارکستر ملی جمهوری آذربایجان نیز دلنوشته خود را در دفتر یادبود درج کرد و او نیز در مصاحبه مطبوعاتی، سلیم مؤذن‌زاده را از نوادر دوران خواند و با اشاره به دیدارهای مکرر خود با مرحوم مؤذن‌زاده گفت:  سلیم، فقط یک مداح نبود؛ بلکه با اشرافی که آن مرحوم به ردیف‌های موسیقی داشت، یک هنرمند ماهر و زبردست بود و همین وجه تمایز ایشان با سایر خواننده‌ها و مادحین بود.
رامیز قلی‌اف، تارنواز و موسیقیدان مشهور آذربایجان نیز پس از درج نظرات خود در دفتر یادبود، با تأثر و تألم فراوان برای مصاحبه با خبرنگاران حاضر شد و ضایعه جبران‌ناپذیر درگذشت هنرمند شهیر جهان اسلام سلیم مؤذن‌زاده را به مردم ایران و دوستداران آن مرحوم در آذربایجان تسلیت گفت.
شاهین فاضل، استاد تاریخ و رئیس مجمع‌الشعرای باکو و حاج رافیق شیروانی، رئیس انجمن ادبی «واحد» نیز با حضور در رایزنی فرهنگی ایران در باکو و دیدار با سفیر و رایزن فرهنگی كشورمان، ضمن درج دلنوشته‌های خود در دفتر یادبود با خبرنگاران مصاحبه کردند.
حاج رافیق شیروانی به نیابت از شعرای جمهوری آذربایجان درگذشت سلیم مؤذن‌زاده را به همه شعرا و مداحان کشورمان و نیز بازماندگان آن مرحوم تسلیت گفت.
در این مراسم که از ساعت ده صبح تا 16 به وقت محلی ادامه داشت، فریدون قربان سوی، آکادمسین و همچنین اساتید زبان و ادبیات فارسی از جمله عصمت ممد اوآ و دیگر شخصیت‌های علمی و فرهنگی و شعرا و مداحان آذربایجان شرکت كردند.
همچنین علاوه بر حضور گسترده نخبگان و فرهیختگان علمی، فرهنگی و هنری آذربایجان در مراسم گشایش دفتر یادبود در محل رایزنی فرهنگی ایران، تعداد زیادی از مردم و اساتید دانشگاه‌ها و متدینین آذربایجان نیز تلفنی با رایزن فرهنگی تماس گرفته و ضایعه اسفناک ارتحال آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و سلیم مؤذن‌زاده‌اردبیلی را تسلیت گفتند.










captcha