اشتغال؛ مهم‎‎‎ترین مسئله کشور/ ایران‎هراسی را شکست دادیم/ دین ما «سهل و آسان» است
کد خبر: 3558600
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
رئیس‎جمهور در گفت‎و‎گوی زنده با مردم عنوان کرد:

اشتغال؛ مهم‎‎‎ترین مسئله کشور/ ایران‎هراسی را شکست دادیم/ دین ما «سهل و آسان» است

گروه سیاسی: اشتغال، مبارزه با تروریسم، برجام، حقوق شهروندی، حقوق‎های نجومی، مباحث فرهنگی و اجتماعی و ... از جمله مهم‎ترین محورهای گفت‎وگوی زنده رادیو ـ تلویزیونی حجت‎الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با مردم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه شب، 12 دی ماه، در ابتدای سخنان خود در گفت و گوی زنده رادیو ـ تلویزیونی با مردم، آغاز سال میلادی و میلاد حضرت مسیح(ع) را به ملت ایران به ویژه هموطنان مسیحی تبریک گفت.

دکتر روحانی در پاسخ به سؤال مجریان این گفت و گو در مورد افزایش حجم بیکاری و میزان اشتغالزایی از سوی دولت گفت: در میان همه مسائل حائز اهمیت، اشتغال مهم ترین است و بیکاری می تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور ما باشد.

وی افزود: بسیار نگران کننده است که در داخل هر خانه یک یا چند جوان بیکار باشند؛ وقتی یک جوانی که به سن 25 یا 26 سال رسیده است و هنوز توان مالی برای ازدواج و شروع زندگی ندارد، عمدتاً برای این است که کار مناسب ندارد و این مسئله برای همه ما حیاتی است تا برای اشتغال جامعه یک تلاش جدی انجام دهیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که دولت یازدهم از آغاز به آن توجه داشته، اشتغال و سرازیر شدن جوانان تحصیلکرده از دانشگاه ها بوده، گفت: جمعیت محصل دانشگاهی ما چند سال پیش حدود 2 میلیون بود اما امروز به 5 میلیون نفر رسیده و سالانه 800 تا 900 هزار نفر فارغ التحصیل می شوند که نیاز به شغل دارند؛ به اضافه افراد دیگری که دانشگاه نرفته اند و باز هم نیاز به اشتغال دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از سال 85 تا 90 رشد اشتغال ثابت مانده است، گفت: در 2 سال گذشته آمار نسبتاً مناسبی برای اشتغال داریم؛ کل شاغلین ما در سال 92، 21 میلیون و 300 هزار بود اما به تدریج در 2 سال گذشته شرایط اشتغال ما بهتر شده و امروز کل شاغلین ما 23 میلیون نفر هستند.

وی همچنین افزود: البته رقم بیکاری هم اضافه شده است؛ متقاضی ما تابستان امسال یک میلیون و 200 هزار نفر بودند که یک رکورد محسوب می شود؛ ما در طول یک سال اشتغالی که به وجود آوردیم حدود 700 هزار شغل است و سال گذشته نیز به همین صورت بوده که این میزان، رقم بسیار بالایی است اما در عین حال بیکارهای قبلی به بیکارهای جدید اضافه می شوند. در دو سال گذشته وضع ما خوب بوده اما نسبت به تقاضا باز هم فاصله داریم.

دکتر روحانی با بیان اینکه برای رسیدن به این نقطه باید همه دستگاه ها دست به دست هم بدهند، اظهار کرد: علت اینکه ما می گوییم سرمایه باید از خارج بیاید و سرمایه های داخل را جذب کنیم مسئله اشتغال است؛ اگر بخواهیم اشتغال داشته باشیم راهش سرمایه گذاری است و فضای مناسب برای فعالیت های جوانان ایجاد کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: یکی از فضاهایی که می تواند اشتغال ایجاد کند فضای مجازی است که در این فضا مردم می توانند شغل های مناسب داشته باشند؛ وزارت ارتباطات اعلام کرده طی یک سال گذشته 100 هزار شغل در ICT به وجود آورده که برای افزایش استفاده از این فضا باید فضای مجازی ما مناسب و پهنای باند ما آماده باشد و باید نسبت به شبکه های اجتماعی سخت گیری ها را کم کنیم چون زندگی امروز مردم با این شبکه هاست و بسیاری از اشتغال ها در همین زمینه است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف ما رشد پایدار اشتغال زاست، اظهار کرد: رشد ما هم باید با محیط زیست سازگار و پایدار باشد و هم باید شغل مناسب برای جامعه به وجود بیاورد و برای این کار باید فضای کسب و کار را نسبت به گذشته آماده تر کنیم.

دکتر روحانی در مورد رشد اقتصادی کشور گفت: رشد افتصادی را مرکز آمار و بانک مرکزی بررسی و اعلام می کنند؛ البته از ابتدای سال در پیام نوروزی به مردم گفتم که امسال سالی است که هدفگذاری کردیم که 5 درصد رشد داشته باشیم که برخی گفتند این اعلام زودهنگام بود اما از همان ماه های اولیه حرکت هایی که در جامعه بود به ما نشان می  داد که ما به سمت این رشد خواهیم رفت.

رئیس جمهور اضافه کرد: در سه ماهه اول شاهد رشد بودیم البته رشد سه ماهه اول که مرکز آمار اعلام کرد حدود 4 درصد بود و ما انتظار داشتیم که در سه ماهه دوم رشد بالاتری داشته باشیم و امروز ما رشد شش ماهه اول را نسبت به شش ماهه اول سال گذشته داشتیم.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز طی ماه های گذشته گفت: قیمت ارز فراز و نشیب داشته اما مردم مطمئن باشند که قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد بود؛ همانطور که در سال های گذشته رشد نرخ ارز حدود 5 درصد رشد داشته و همیشه این قیمت را در بازار نگه داشتیم تا مردم اطمینان به آینده داشته باشند اما خود دلار هم حدود 6 درصد رشد داشته است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در فصلی قرار داریم که دلار یک مقدار رشد داشته و یک مقدار هم رونق اقتصادی بوده است و وسعت واردات ما نسبت به گذشته متفاوت بوده است اما با این وجود نرخ ارز متعادل خواهد شد و به شرایط قبل برمی گردد.

وی گفت: قیمت ارز در آینده بر اساس محاسباتی که در جلسه اقتصادی داشتیم، پایین تر خواهد بود و رقمی که در آن جلسات بحث شد این رقم ها نیست؛ البته ما در بودجه سالیانه قیمت دلار را نمی آوریم اما بر اساس محاسبات حدود 3300 تومان خواهد بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که مسئله کاهش تورم را ادامه بدهیم و تورم یک رقمی بماند و هم رشد اقتصادی داشته باشیم و هم فضای کسب و کار بهتر خواهد بود و رشد سرمایه گذاری خارجی در ایران بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعهداتی که در برابر برجام داریم آخرین قسمتش در سالروز برجام در فردو نهایی خواهد شد، تصریح کرد: قول ما یک ساله است و امیدواریم طرف مقابل ما هم به تعهدات خود عمل کند و ما شاهد یک رونق اقتصادی در کشورها مخصوصا آنهایی که در برجام تعامل داشتند، باشیم؛ نتیجه برجام به نفع همه است و همه شاهد این نتیجه خوب در سال آینده خواهیم بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به آثار و نتایج برجام گفت: هیچ تردیدی ندارم که برجام یک کار بزرگ ملت ایران بود؛ این موضوع، یک موضوع ملی است و اشکالی ندارد که کسی نظر خاصی داشته باشد و یا نقد کند؛ اینها در جامعه دموکراتیک آزاد است اما برجام دستاوردی بود که مردم در سایه حماسه سال 92 آفریدند و توانستند فضای جهانی را برای مذاکره مناسب کنند.

وی ادامه داد: کار بزرگی در مقابل شش قدرت جهانی انجام گرفت و ما به نتیجه ای رسیدیم که هیچ کس در دنیا نیست که بگوید ایران در معامله ضرر کرده و سرش کلاه رفته و شکست خورده؛ آنهایی که مخالف هستند، می گویند ایران سر طرف مقابل کلاه گذاشته که این هم حرف نادرستی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما بر اثر برجام ایران هراسی را به شکست کشیدیم؛ مخالفان ما ایران هراسی را بر کرسی نشانده بودند و ایران را تهدیدی برای همه دنیا و منطقه معرفی کرده بودند و در سازمان ملل و در شورای امنیت علیه ایران قطعنامه تصویب کرده بودند بر مبنای اینکه ایران علیه صلح و امنیت جهانی کار می کند اما امروز نقطه مقابل است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز همه به نقش سازنده ایران در منطقه و جهان اعتراف می کنند و در قطعنامه شورای امنیت در رابطه با سوریه به نقش مثبت ایران اشاره شد؛ ایران نقشی تعیین کننده در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته است.

دکتر روحانی یادآور شد: خوشبختامه برای اولین بار در 50 سال اخیر قطعنامه ای در محکومیت رژیم صهیونیستی تصویب شد و شرایط به گونه ای بود که امریکا هم نتوانست وتو کند و این نشان داد که کشوری که در منطقه تجاوزگری می کند و برخلاف قوانین خانه سازی می کند این رژیم است.

وی تصریح کرد: کاملا روشن است که برجام و توافق آثاری داشته است به ویژه اینکه فعالیت هسته ای ما قانونی است؛ در گذشته مطرح می شد که این فعالیت ها غیر قانونی و برخلاف مصوبات شورای امنیت است اما امروز بحث کمک به ایران در بخش هسته ای مطرح است.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه در سوریه هم به ارتش و مردم سوریه در مبارزه با تروریسم کمک کردیم و هم در دیپلماسی فعال بودیم، گفت: نقش ایران یک نقش بسیار مهم و سازنده در منطقه است؛ قبلاً برخی اعتراف نمی کردند به این نقش اما امروز اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان به نقش مهم ایران برای ثبات منطقه اعتراف دارند.

وی با بیان اینکه ما چند هدف در منطقه دنبال می کنیم که آنها را به نفع کشورهای منطقه می دانیم، اظهار کرد: اولین موضوع ثبات و امنیت است؛ اگر کشورهای منطقه بخواهند رشد و توسعه داشته باشند و با هم تعامل کنند راهی جز ثبات ندارند چون ناامنی و بی ثباتی، تجاوز کشوری به کشور دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد.

دکتر روحانی تروریسم را خطری بزرگ برای منطقه و جهان دانست و افزود:‌ من بسیار خوشحالم و ملت ما شاهد یک امنیت فوق العاده ای هستیم؛ من از همه نیروهایی که این امنیت را برای مردم به وجود آوردند تشکر می کنم. ما در این چند سال گذشته بهترین امنیت را شاهد بودیم که در این راستا باید از نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی تشکر کنم که کار بزرگ و عظیمی را انجام داده اند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر کشوری که از ما برای مبارزه با تروریسم کمک خواسته دریغ نکردیم، اظهار کرد: تروریسم در منطقه در حال شکست است و در این زمینه در منطقه کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

وی همچنین گفت: عدم تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه نیز از دیگر اهداف ماست؛ عده ای می خواهند عراق و سوریه و یمن را تقسیم کنند؛ ما اساسا با تغییر مرزهای جغرافیایی کاملا مخالف هستیم و معتقد به مقاومت و دیپلماسی هستیم که اینها را دو روی یک سکه می‌دانیم.

دکتر روحانی اظهار کرد: ما در این زمنه با روسیه و با سوریه و دیگر کشورهای منطقه در تماس هستیم و اخیرا هم روابط سه جانبه ای بین ایران، روسیه و ترکیه در کنار سوریه به وجود آمده و این کشورها توانستند قدم های خوبی بردارند.

دکتر روحانی یادآور شد: ایران در توافق با روسیه، نقش مهمی هم در مبارزه با تروریسم دارد و هم در دیپلماسی نقش فعالی دارد و این دو در کنار هم به موفقیت خواهد رسید و امیدواریم شرایط امن در منطقه ایجاد شود.

وی با محکومیت حادثه تروریستی که در آغاز سال جدید میلادی در ترکیه رخ داد، گفت: این موارد نشان می دهد که تروریسم به هیچ کس رحم نخواهد کرد و باید با این ویروس مقابله کنیم.

محور بعدی سوالات مجریان گفت و گو، توجه دولت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بود که دکتر روحانی در پاسخ با بیان اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی برای دولت بسیار اهمیت دارد، گفت: به نظر من یکی از مسائل مهمی که برای جلوگیری از آسیب اجتماعی مطرح می شود مسئله اشتغال است؛ فقر و بیکاری به عنوان بزرگترین پایه برای آسیب های اجتماعی در جامعه ماست.

رئیس جمهور اضافه کرد: خوشبختانه از سال گذشته رهبری انقلاب، راهبری مسئله مبارزه با آسیب های اجتماعی را خودشان بر عهده گرفتند که در جلسات اول هم فرمودند که در این کار را با 20 سال تأخیر آغاز کرده ایم. خود ایشان اهتمام ویژه ای به مسائل اجتماعی دارند و در رأس این مسائل، مسئله اعتیاد بسیار مهم است. موضوع بچه های بدسرپرست و معضلاتی از جمله طلاق بسیار مهم است. در این زمینه شورایی تشکیل شد که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است و جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شده است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: هر دو هفته یک بار جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود و هر دو هفته یک بار جلسه شورای عالی فضای مجازی برگزار می شود که به مسائل اخلاقی و اجتماعی می پردازد که مسائل بسیار مهمی است. البته آمارها نشان می دهد آسیب های اجتماعی به سمت کاهش رفته است.

دکتر روحانی افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر کشور به خاطر همین آسیب های اجتماعی عضو شد و جلسات متعددی در رابطه با مسائل مختلف اجتماعی از جمله طلاق تشکیل دادیم و اقدامات خوبی انجام شده است. تأکید می کنم که مسائل فرهنگی و اجتماعی برای ما مهم است و با هم ارتباط دارند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مسئله کنسرتها، یادآور شد: نباید در این مسائل مردم را دچار مشکل کنیم. من نمی خواهم بگویم نیروهای مختلف به وظایف ذاتی خود عمل نکنند اما نباید سخت گیری کنیم؛ اصلا دین ما دین سمحه سهله است. دین، سهل و آسان است. پیامبر(ص) می فرمایند: ماجعل عليكم في الدين من حرج. خدا حکم مشکل آفرین وضع نکرده است و اگر نمی توانیم درست زندگی کنیم مفهومش این است که درست تفسیر نکرده ایم.

در ادامه مجریان گفت و گو مواردی از انتقادها نسبت به منشور حقوق شهروندی را از جمله اینکه موضوع مخالف قانون اساسی و یا انتخاباتی است، مطرح کردند و رئیس جمهور در این باره گفت: این منشور قدم اول است و این حقوق شهروندی به زودی و در هفته آینده به تمام دستگاه ها برای اجرا ابلاغ می شود و مردم هم باید حقوق خود را بیاموزند و دولت برای اجرای آن پیگیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه اجرای منشور حقوق شهروندی موجب فضای وحدت بیشتر در جامعه می شود، تصریح کرد: اگر حقوق شهروندی بخواهد موفق باشد باید سه قوه در کنار هم همکاری داشته باشند و هیچ اشکالی ندارد که این منشور در مجلس تصویب شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه این منشور بر اساس اصل 134 قانون اساسی به عنوان خط مشی و برنامه دولت اعلام شده گفت: منشور می تواند در هیئت دولت به لایحه تبدیل شود و به مجلس بیاید که حتما بعضی موارد آن نیاز به قانون دارد.

ادامه گفت و گوی زنده رئیس جمهور با مردم به مسئله حقوق های نجومی رسید که وی در این باره گفت: اگر بخواهیم مشکل حقوق غیر متعارف یا غیر منصفانه یا غیر عادلانه را حل کنیم راه حل دارد و دولت هم قدم های مهمی در این زمینه برداشته اما اگر بخواهیم کار تبلیغاتی و انتخاباتی کنیم این مسئله تا شب انتخابات ادامه خواهد داشت.

دکتر روحانی با بیان اینکه اولین دستگاهی که به موضوع حقوق های نجومی ورود کرد دولت بود، یادآور شد: در هیئت دولت بحث کردیم و بعد از آن بود که در برخی رسانه ها شروع و بررسی شد. حقوق های نامتعارف علل مختلفی دارد و در قانون و مقررات و در اجرا و شفافیت مالی ایرادهایی داریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: در دولتی که 5 میلیون عائله و مدیران فراوانی دارد، دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی ابتدا گفت 397 نفر بودند اما اخیراً علام کرد حدود 300 نفر بودند. در شورای حقوق و دستمزد حقوق های مدیران در بخش های مختلف را تصویب و ابلاغ و اجرایی کردیم و اکثریت کسانی که حقوق اضافه گرفته بودند آن را برگردانند.

وی با بیان اینکه نباید به حقوق های نجومی جناحی و انتخاباتی نگاه شود، گفت: بحث ملی است و باید با فساد مبارزه کنیم و دولت هم در این امر جدی است.

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر اقتصاد مقاومتی می خواهیم، اگر توسعه می خواهیم و اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی کاهش یابد، باید با فساد مبارزه کنیم و در این زمینه باید همه دستگاه ها دست به دست هم بدهیم و شفاف عمل کنیم.

به گفته دکتر روحانی، راه حل اساسی مقابله با فساد این است که تصدی گری دولت تمام شود و بخش خصوصی و رقابتی وارد عرصه شود.

captcha