آرامش ابدی همسنگر رهبری در جوار امام(ره)/ بدرقه باشکوه مردم
کد خبر: 3561449
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷

آرامش ابدی همسنگر رهبری در جوار امام(ره)/ بدرقه باشکوه مردم

گروه سیاسی: مراسم تشییع پیکر آیت‎الله هاشمی رفسنجانی با حضور خیل عظیم ملت انقلابی ایران اسلامی و شخصیت‌های لشکری و کشوری و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در دانشگاه تهران آغاز و بعد از اقامه نماز رهبر معظم انقلاب، پیکر ایشان در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تشییع پیکر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از ساعت 8/30 صبح امروز، سه‌شنبه، 21 دی‌ماه با حضور سران قوا، مسئولان لشکری و کشوری و حضور پرشور اقشار مختلف مردم و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در دانشگاه تهران آغاز شد و سپس مجری مراسم پیام رهبر معظم انقلاب را قرائت کرد و در ادامه مراسم عزاداری و نوحه سرایی برگزار شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ساعت 10 در مراسم تشییع و وداع با رفیق دیرین و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی حضور یافتند.
در این مراسم که با حضور پر شور مردم قدرشناس، مؤمن، انقلابی و وفادار، رؤسای قوای سه‌گانه و مسئولان لشکری و کشوری، در فضایی آکنده از حزن و اندوه برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر پیکر آن همرزم قدیمی نماز اقامه، و برای آن مرحوم، غفران، عفو و رحمت الهی را مسألت کردند.
آرامش ابدی همسنگر رهبری در جوار امام(ره)/ بدرقه باشکوه مردم
با وجود اینکه ساعت رسمی مراسم 8/30 صبح اعلام شده بود، اما مردم عزادار قبل از ساعت مقرر خود را به دانشگاه تهران رسانده بودند و برای بدرقه یار دیرین امام، انقلاب و رهبری آماده می‌شدند؛ خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران شاهد حضور گسترده مردم بود و شخصیت‌ها و مسئولان لشکری و کشوری از همان ساعت‌های اولیه خود را به مصلای دانشگاه تهران رسانده بودند و درب‌های دانشگاه تهران از ساعت 7/15 برای ورود مردم باز شد.
پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یک دستگاه آمبولانس از حسینیه جماران به دانشگاه تهران منتقل شد و همزمان صوت آیات کلام الله مجید در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران طنین‌انداز شده و بنرهای بزرگی با مضامین مختلف از جمله بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در محل و خیابان‌های اطراف نصب شده بود. حاضران در مراسم با سردادن شعارهایی رحلت این شخصیت انقلابی را به مقام معظم رهبری و بیت ایشان تسلیت گفتند.
از شب گذشته تمهیدات ترافیکی از سوی پلیس راهور تهران برای برپایی باشکوه مراسم در نظر گرفته شده و شرکت اتوبوسرانی تهران و مترو نیز به طور رایگان مردم را به محل مراسم منتقل می‌کرد.
امروز مردم وفادار، قدرشناس و انقلابی ایران اسلامی با مردی وداع کردند که ده‌ها سال به عنوان یار وفادار امام و رهبری و حامی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، با سابقه درخشان مبارزاتی و مدیریتی نقشی بی‌بدیل و گرانبها در فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی داشت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از پیروزی انقلاب از یاران و حامیان نزدیک و امین امام و انقلابیون شناخته می‌شد و پس از انقلاب نیز این امانت‌داری و همراهی با انقلاب ادامه داشت تا جایی که پست‌های حساس مدیریتی را در نظام جمهوری اسلامی بر عهده داشت. عضویت در شورای انقلاب، جانشین فرماندهی کل قوا در دوران دفاع مقدس، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله خدمات این شخصیت برجسته به مردم و نظام جمهوری اسلامی بود.

و امروز ملت ایران آمده بودند تا با تشییع پیکر این عالم مجاهد و خستگی‌ناپذیر که تا آخرین روز حیات خود از خدمت به انقلاب و نظام دست نکشید، زحمات و تلاش‌های وی را ارج نهند.
جمعیت میلیونی شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر یار صدیق دیرین امام و رهبری از صبح امروز در مصلای دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف گرد آمدند تا وداع شکوهمندی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خلق کنند.
صفوف به هم فشرده و جمعیتی که به دلیل کمبود جا، پشت درب‌های دانشگاه تهران جمع شده بودند، یادآور پیام‌ها و خطبه‌های ارزشمند خطیب جمعه فقید تهران بود. آن روزها که شور و حرارت خطبه‌های شیخ اکبر هاشمی در میدان تاریخی انقلاب و خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران در گوش‌ها می‌پیچید.

فرزندان رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با اندوه فراوان در بین جمعیت حاضر بودند و محسن هاشمی در این مراسم و در جمع مردم با چشمانی اشکبار، گفت: «نمی‌دانم چگونه از حضور پرشور مردم تشکر کنم».
آرامش ابدی همسنگر رهبری در جوار امام(ره)/ بدرقه باشکوه مردم
اما در جایی دیگر در جوار حرم بنیانگذار کبیر انقلاب، خیل عظیم عاشقان و دلدادگان انقلاب اسلامی، از ساعات اولیه صبح، خود را به حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) در بهشت زهرای تهران رسانده‌اند تا با سردار سازندگی و این یار دیرین انقلاب و مفسر قرآن کریم وداع کنند. حضور پررنگ شخصیت‌های سیاسی و مذهبی داخلی و خارجی به همراه پوشش وسیع رسانه‌ای، جلوه‌ای دیگر از برگزاری مراسم ارتحال آیت‌الله هاشمی بود.
هاشمی در طول حیات خود زخم‌ها و آزارهای بسیاری دید؛ از شکنجه‌ها در زندان‌های ساواک و تعقیب و گریزها در زمان قبل از انقلاب تا ترور در فردای پس از انقلاب، اما هیچکدام در عزم وی بر ادامه حرکت در مسیر انقلاب خللی وارد نکرد؛
آ یت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی، 5 سال از حیات خود را در زندان و در زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها سپری کرد اما هرگز از مسیر انقلاب جدا نشد تا اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی و عضویت در شورای انقلاب، حیات سیاسی وی در جمهوری اسلامی ایران آغاز و مقدمه‌ای برای سه‌دهه همراهی در کلیدی‌ترین پست‌ها و رخدادهای درون نظام، از جمله در تدوین قانون اساسی و بازنگری آن، مدیریت دفاع مقدس، تدوین و تصویب قوانین توسعه، امامت جمعه و... بود.

باید تأکید کرد وی که از او به عنوان مرد روزهای سخت یاد می‌شود، همواره بر پیمان خود در همراهی با نظام جمهوری اسلامی ایران استوار بود.

پس از اقامه نماز، پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور میلیونی و پرشور ملت ایران به سمت خیابان انقلاب و میدان راه‌آهن تشییع شد. تشییع‌کنندگان در این مراسم با شعار «عزا عزاست امروز؛ روز عزاست امروز؛ هاشمی قهرمان پیش خداست امروز» و «عزا عزاست امروز؛ روز عزاست امروز؛ خامنه‌ای رهبر صاحب عزاست امروز» پیکر صدیق دیرین انقلاب را بدرقه کردند.
ازدحام جمعیت در خیابان‌های اطراف به حدی زیاد بود که حرکت خودروی حامل پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کندی صورت می‌گرفت و سرانجام خودرو با عبور از خیل جمعیت به سمت بهشت زهرا(س) حرکت کرده و ساعت 13 پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب شد و بیت ایشان جهت انجام مراحل خاکسپاری وارد ضریح مطهر شدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، علی لاریجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، بیت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و جمعی دیگر از مسئولان و شخصیت‌های نظام نیز خود را به حرم مطهر حضرت امام(ره) رسانده بودند تا پیکر یار دیرین انقلاب را در جوار مرادش به خاک بسپارند.
سرانجام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چهره در نقاب خاک کشید و در جوار مراد خویش و در جایگاه ابدی آرامش گرفت.
بنابر اعلام سخنگوی ستاد برگزاری مراسم ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تمهیدات لازم برای اسکان حاضران در مراسم که از شهرستان‌ها خود را به تهران رسانده‌اند، در نظر گرفته شده است.
بنابراین گزارش، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر روز یک شنبه، 19 دی ماه بر اثر عارضه قلبی و در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.
رهبر معظم انقلاب در پیامی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را «رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی» نامیدند و تصریح کردند: او نمونه‌ کم‌نظیری از نسل اوّل مبارزان ضد ستم‌شاهی و از رنج‌دیدگان این راه پرخطر و پرافتخار بود.
سران سه قوه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان و برخی سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و شخصیت‌های مطرح نظام نیز با صدور پیام‌های جداگانه‌ای رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
هیئت دولت نیز با صدور اطلاعیه ضمن اعلام سه روز عزای عمومی و تعطیلی عمومی روز سه‌شنبه، 21 دی ماه، از ملت ایران برای شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دعوت کرد.
همچنین در پی ارتحال یار و همگام امام و رهبری، از سوی رهبر معظم انقلاب مراسمی روز چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.
captcha