استقبال شهروندان عربستانی از قرآن‌های نادر موزه «حائل»
کد خبر: 3569978
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

استقبال شهروندان عربستانی از قرآن‌های نادر موزه «حائل»

گروه بین الملل: با وجود آثار گرانبهای تاریخی به نمایش درآمده در موزه آثار کهن استان «حائل» عربستان، سه قرآن خطی در اندازه‌های متفاوت بیش از سایر آثار مورد توجه بازدیدکنندگان واقع شده است.

استقبال شهروندان عربستانی از قرآنهای نادر موزه «حائل»
کوچکترین قرآن خطی عربستان در موزه حائل
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «الاقتصادیه» عربستان، موزه آثار امانی شهرستان حائل در استان حائل عربستان که در حال حاضر شاهد برپایی دهمین دوره جشنواره گردشگری «صحراء» است، آثار باستانی و نسخه‌های خطی متنوعی را به معرض نمایش درآورده است.
در میان تمام آثار عرضه شده در این موزه، سه قرآن خطی کهن بیش از سایر آثار مورد توجه و استقبال بازدیدکنندگان این موزه واقع شده است.
نخستین قرآن، مصحف کامل دست‌نویسی است که تاریخ نگارش آن به قبل از سال 1214 ه.ق باز می‌گردد؛ طول این نسخه هفت متر بوده و دربردارنده تمام سوره‌ها و آیات مبارکه قرآن کریم است.
مصحف دوم، شامل جزء 26 قرآن کریم است که حدود 270 سال پیش با آب طلا و زعفران مخلوط با مرکب به نگارش درآمده، این نسخه قرآنی متعلق به شهر مدینه منوره بوده است.
اما سومین مصحف به عنوان کوچکترین قرآن خطی کهن، بیشترین بازدید را در این موزه به خود اختصاص داده است. این نسخه با طول 3 سانتی‌متر و عرض دو سانتی‌متر، در مصر کتابت شده و تاریخ نگارش آن به سال 1214 ه. ق بازمی‌گردد.
مثیب المثیب، ناظر این موزه آثار امانی در شهر حائل عربستان و مالک موزه‌های خاص در این کشور اظهار کرد: این سه نسخه، آثاری تاریخی هستند و سال به سال به ارزش مادی آن‌ها افزوده می‌شود.
او با اشاره به اینکه موزه آثار دیگری را نیز به نمایش گذاشته است، گفت: در این مکان حدود 38 هزار قطعه تاریخی متمایز و گرانبها نگهداری می‌شود که باارزش‌ترین آن‌ها همین سه نسخه خطی قرآن و قطعه‌ای از کشتی جنگی انگلیس متعلق به 103 سال پیش است.
المثیب همچنین شمشیر منسوب به دوره مغول‌ها متعلق به هزار سال پیش را از دیگر آثار ارزشمند این موزه دانست و گفت: نقش و نگارهای روی شمشیر توسط اسدالله به سبک اموی اسلامی طراحی شده و دربردارنده برخی ادعیه است؛ ارزش مالی این شمشیر بیش از 800 هزار ریال سعودی برآورد می‌شود.
captcha