نگاه قرآنی به مسائل داشتن مهم‌تر از نگاه‌ کردن به قرآن است
کد خبر: 3570395
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
سلیمی:

نگاه قرآنی به مسائل داشتن مهم‌تر از نگاه‌ کردن به قرآن است

گروه مسابقات: پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه قرآن مختص به قشر مذهبی نیست، گفت: نگاه قرآنی به مسائل داشتن مهم‌تر از نگاه کردن به قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان در آئین اختتامیه پنجمین دوره مسابقات بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان تهران که امروز، 16 بهمن‌ماه در بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و گفت: برگزاری این مسابقات در این ایام از مصادیق بارز نور علی نور است و واقعاً ما به جامعه پزشکی با تمام وجود افتخار می‌کنیم.
وی ادامه داد: ما یک نگاه به قرآن داریم که به موجب روایات، هر فردی قرآن را بگشاید و به آن نگاه کند و حتی آن را قرائت نکند برای او پاداش منظور می‌شود.
سلیمی اظهار کرد: در ادامه نیز یک نگاه قرآنی داریم، جامعه پزشکی ما ممکن است بخاطر مشغله، گرفتاری‌ها و تدریس و تحقیق و پژوهش و هزاران گرفتاری دیگر به دلیل اینکه جان مردم در دست آنهاست شاید به مانند من نتوانند بطور مرتب و منظم در جلسات آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن شرکت کنند.
وی ادامه داد: اما ماهیت کار آنها عملاً قرآنی است «وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» ما ممکن است افرادی را داشته باشیم که در ارتباط با قرائت قرآن دارای تسلط کافی باشند اما متأسفانه حتی به یکی از آیات قرآن عمل نکند اما در‌باره جامعه پزشکی اینگونه نیست از آن صبح علی‌الطلوع اینها در این مسیر حرکت می‌کنند و نه تنها به مقام مؤمنان و جامعه اسلامی این کشور بلکه به جایگاه انسانیت خدمت می‌کنند و بدانید جامعه قرآنی قدرشناس این مجاهد شماست.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اضافه کرد: هیچ حکومت و دولت و ملتی نمی‌تواند پاداش زحمات شما را بدهد و این کار تنها از خداوند بزرگ ساخته است از وظیفه ما دعا کردن و احترام گذاشتن به شماست به ویژه به افرادی که در میان شما مزین به این مدال قرآنی هستند.
وی با تأکید بر اینکه نگاه قرآنی به مسائل داشتن مهم‌تر از نگاه کردن به قرآن است، ادامه داد: بزرگانی را داریم که بعد از سالیان متمادی مجاهدت در زمینه علم تازه به درب قرآن آمده‌اند. متأسفانه تفکری در بخشی از جامعه ما است و آن اینکه نخبگان ما بی‌نیاز از مسائل مذهبی هستند و فکر می‌کنند قرآن کتاب صرفاً آسمانی مقدس است که خواندن آن ثواب دارد و به ویژه در مجالس ترحیم و در مردن انسان آن را قرائت می‌کنند.
سلیمی تأکید کرد: آن نگاه از نگاه‌های پر از اعوجاج به این کتاب مقدس و کلام الهی است. خداوند در میان تمام مخلوقاتش که بی‌شمار هستند فقط یک نوع آن را به عنوان صُنع آفرینش و شاهکار خلقت به نام انسان آفریده است و آن را به عنوان نماینده و جانشین و خلیفةالله در کل کره زمین مأموریت داده است که این جایگاه والاییست.
وی ادامه داد: برای هدایت او این کتاب قرآن را که عصاره و چکیده همه کتب آسمانی و مانیفست مأموریت 124 هزار پیامبر شریف و بزرگوار  است در این کتاب خلاصه کرده است و به ما عنایت کرده است. در آن تصریح کرده است که «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ» این قرآن است که انسان را به قابل‌ اعتمادترین راه‌ها در زندگی راهنمایی می‌کند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اضافه کرد: هنگامی که به ابعاد مختلف قرآن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که شاید باعظمت‌ترین کتاب علمی جهان این کتاب است. شما در بین تمامی کتب آسمانی و همه تحقیقاتی که تا به حال انجام شده است حتی یک کتاب نمی‌توانید پیدا کنید که دیباچه آن و سطور اولیه آن از واژه‌های خواندن، علم، دانش، انسان و آموزش و قلم و... استفاده کرده باشد «إقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذي خَلَقَ(1) خَلَقَ اْلإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ(2) إقْرَأْ وَ رَبُّكَ اْلأَكْرَمُ (3) الَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ(4). عَلَّمَ اْلإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ ».
وی ادامه داد: این تنها قرآن است که در اولین آیاتی که نازل شده است به این موارد تصریح کرده است. افتخار می‌کنیم که قرآن، کتاب علمیست که پیشگویی‌های علمی آن درباره غذا، تغذیه و فضا و انسان و سلامتی هزار و 450 سال قبل نه اساسا قاره‌ای به اسم اروپا وجود داشت و نه قاره‌ای به اسم آمریکا هنوز کشف نشده بود، هنوز تازگی دارد.
سلیمی با اشاره به گفته پیامبر اکرم(ص) که فرموده‌اند «علیکم بالقرآن»، اظهار کرد: ترجمه روان آن اینست که به قرآن چنگ زنید و آن را رها نکنید و «فاتخذوا اماما و قائدا» فرمانده و پیشوا و مدیر خودتان این قرآن را قرار دهید. هنگامی که فردی به قرآن اینگونه نگاه کند، می‌بیند که تمام آیات آن حکمت و زندگی است. قرآن کتاب زندگیست، کتاب اقتصاد، سیاست و اجتماعی، حکومت، اخلاق و خانواده، معاشرت‌های صحیح‌ اجتماعی و ... است. اگر قرآن را اینگونه نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که قرآن تنها کتابیست که مرور زمان و بستر زمان جلد دوم با تصحیح و پاورقی ندارد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اضافه کرد: هر کتابی که اینگونه باشد پس از مدتی بطور کلی از صحنه علم و پژوهش خارج می‌شود. اما قرآن اینگونه نیست هنگامی که به خانواده در قرآن می‌رسیم، هدف از تشکیل خانواده را خداوند عشق، مودت، بستری برای آرامش، محبت بیان کرده است «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً..».
وی بیان کرد: هنگامی که از پیامبر(ص) پرسیدند که چگونه به خورد و خوارک خود برسیم که مریض نشویم، به آیه «وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا» اشاره می‌کردند تمام پزشکان تغذیه برنامه‌های ریز دقیقی که برای هر مورد می‌دهند خارج از این موضوع نیست. هنگامی که می‌بینیم خداوند می‌فرماید توکل به خداوند کنیم به‌دنبال اثر روانی آن باید نزد روان‌شناسان مسلمان برویم و نه تنها روانشناسانی که بسته به چهار نظر تئوریسین غربی هستند و نه افرادی که می‌گویند قرآن صرف افراد مذهبی است و برای افراد قشری نازل شده است چون ابعاد مختلف قرآن را مطالعه و بررسی نکرده‌اند.
سلیمی با اشاره به خاطرات مرحوم جرج جرداق به اینکه قبل از اینکه درباره امیرمؤمنان کتاب بنویسم 200 مرتبه نهج‌البلاغه را با دقت مطالعه کرده‌ام، اظهار کرد: اما متأسفانه در بین ما هستند افرادی که حتی یکبار نیز این کتاب را با دقت مطالعه نکرده‌اند که خودشان ضرر کرده‌اند. نخست وزیر اسبق انگلستان مطرح کرده بود که تاکنون سه بار قرآن را با دقت مطالعه و بررسی کرده‌ام که اگر نخبه، مهندس، پزشک و ... ما قرآن را از این زاویه نگاه کند آن هنگام است که غوغا برپا می‌شود.
وی بیان کرد: آنتونی فلو، فیلسوف بریتانیایی بیش از 50 سال رئیس کرسی تدریس الحاد و ناخدا باوری در دانشگاه لندن بود که صدها رساله ارشد و دکتری تحت نظارت این استاد راهنما در این باره که خدا وجود ندارد دفاع شده و نمره گرفته است در سال 2004 در یکی از اکتشافات علمی این فیلسوف آمده است که آن هنگام که در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدم که محتوای بیش از یک ترلیون لوح فشرده را می‌توان در کمتر از یک گرم DNA واریز کرد به این حقیقت پی بردم که برفراز این کهکشان‌ها دست قدرتمند دیگری مدیریت می‌کند که آن را خدا می‌نامند که در سال 2004 رسماً اعلام کرد که خدا را قبول دارد و خدا‌پرست شد و خیلی اذیتش کردن که در سال 2010 با خداباوری درگذشت.
سلیمی اظهار کرد: ملاصدرا نیز در مقدمه تفسیر سوره واقعه اینگونه گفته است «بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختن تا آنجا که گمان کردم کسی هستم ولی همین که بصیرتم باز شد خودم را از علوم واقعی تهی دیدم لذا به فکر فرورفتم و به سراغ تدبر در قرآن و روایات اهل‌ بیت(ع) رفتم و یقین کردم که کارم تا آن زمان بی‌اساس بوده است زیرا در طول عمر به جای نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید تا رحمت الهی دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد و شروع به تدبر و تفسیر قرآن کر دم در خانه وحی را کوبیدم درها باز شد پرده‌ها کنار رفت و دیدم فرشتگان به من می‌گویند «سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین»».
وی بیان کرد: اینها بزرگان جامعه علمی و پزشکی ما می‌توانند باشند و خردمند فردیست که از شیوه این بزرگان در راه زندگی خود کسب تجربه کند مطمئن باشید که بدون قرآن هیچ عزتی حتی در این نظام اسلامی قابل تصور و تحقق نیست، قرآنست  که این عزت را به آدمی می‌بخشد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان عنوان کرد: با قرآن هیچ نگرانی وجود ندارد و آینده ما و راه ما روشن است که آن ملاقات با خدای بزرگ و بازگشت به مبدأیی که از آن آمده‌ایم، هست.
سلیمی با ابراز خرسندی از اینکه پنجمین دوره این مسابقات به حول و قوه الهی با همت، غیرت، اخلاص و اعتقادات شما دنبال می‌کند، اظهار کرد: امیدوارم با همت خوبی که هست شاهد ارتقای این مسابقات طی سال‌های آینده باشیم.
وی با اشاره به همایش قرآن و عترت وزارت بهداشت که طی هفته گذشته در بیمارستان میلاد برگزار شد، بیان کرد: این همایش بسیار پربار بود که پیشنهاد دادم علاوه بر سایت این همایش کانال تلگرامی هم راه‌اندازی کنند که تحقیقات دوستان در این زمینه را در آن کانال تلگرامی اطلاع‌رسانی کنند تا مخاطبان استفاده کنند که توصیه می‌کنم که به پایگاه اینترنتی این همایش مراجعه کنید.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان عنوان کرد: امیدوارم خداوند به شما توفیق دهد که قرآنی بیاندیشید، قرآنی سخن بگویید و قرآنی عمل کنید تا به برکت قرآن خداوند شما را در دنیا و آخرت با قرآن محشور کند. امیدوارم به عظمت قرآن کریم خداوند نام یکایک شما بانوان و آقایان گرامی را در قنوت نماز شب قرآن ناطق حضرت ولی‌عصر(عج) ثبت و منظور بفرماید.
captcha