تهیه اطلس قرآنی مناطق محروم/ تشکیل 114 گروه جهادی قرآنی
کد خبر: 3581213
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
در دومین نشست مناطق محروم دبیرخانه شورای توسعه صورت گرفت؛

تهیه اطلس قرآنی مناطق محروم/ تشکیل 114 گروه جهادی قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: در دومین نشست کارویژه مناطق محروم دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر تشکیل 114 گروه جهادی قرآنی و تهیه اطلس قرآنی مناطق محروم کشور تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین نشست کارویژه مناطق محروم دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، روز گذشته 15 اسفندماه با حضور جمعی از مدیران قرآنی کشور و به میزبانی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.
از جمله دستور جلسات این نشست بررسی ویژگی‌ها و شرایط مناطق محروم و پرخطر فرهنگی و نیز بررسی طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادهای دستگاه‌ها بود که مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین در بخشی از این جلسه رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج از اعضای گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، گزارشی از سفر اعضای این گروه به یکی از مناطق محروم استان خوزستان را ارائه داد.
براساس موارد مطرح شده در این جلسه مقرر شد تا دستگاه‌های عضو کارگروه مناطق محروم هم‌افزایی‌های لازم برای برای انجام فعالیت‌ها در این مناطق را داشته باشند. در بخش دیگری از این نشست بر ضرورت حضور بیشتر در مناطق محروم و انعکاس آن تأکید شد.
در ادامه این نشست گزارشی از سوی حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از سفر اعضای این اتحادیه به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان و بازدید از 60 روستای مرحوم این استان ارائه شد.
در ادامه نیز هر کدام از نمایندگان دستگاه‌های حاضر در این کارگروه برنامه‌های پیشنهادی خودشان در سال 96 جهت اجرا در مناطق محروم را مطرح کردند.
بر اساس موارد مطرح شده در این نشست، توافق شد تا در سال 96 اطلس قرآنی مناطق محروم با ضرایب تعیین شده در کارگروه ویژه مناطق محروم توسط اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تهیه شود تا این کار اولین گام در این مسیر باشد. همچنین مقرر شد تا تعیین اولویت‌ها در اعزام گروه‌ها به مناطق محروم براساس اطلس تهیه شده توسط این اتحادیه باشد.
همچنین توافق شد تا بخش عمده‌ای از اهم کارویژه مناطق محروم مصروف دو کار اساسی شود. این دو کار اساسی ساخت زیرساخت‌ها و تربیت سرمایه‌های انسانی بومی است.
بر همین اساس در بخش ساخت زیرساخت‌ها مقرر شد تا ابنیه مورد نیاز با تشکیل 114 گروه جهادی قرآنی با هماهنگی بسیج سازندگی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم فراهم شود.
همچنین در بخش دوم که تربیت سرمایه‌های انسانی بومی است مقرر شد تا برای رفع نیازها از درون خود مناطق محروم تربیت سرمایه‌های انسانی صورت بگیرد. در این بخش مقرر شد تا سازمان دارالقرآن طرح تربیت آموزشیار و تربیت معلم قرآن را با نگاه ویژه به مناطق محروم و مرزی مطرح کند.
در بخش دیگری از این نشست توافق شد تا قبل از اعزام گروه‌ها و هیئت‌های قرآنی به مناطق محروم کارویژه‌ای در خصوص ایجاد تشکل‌های مردم نهاد بومی با همکاری هیئت رسیدگی به امور موسسات و سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شود.
مقرر شد تا این موضوع در برنامه‌های سال 96 مورد توجه قرار گیرد تا از طریق این اعزام‌ها و با استفاده از تجربیات موسسات موفق که در مناطق محروم فعالیت کرده‌اند کارهای خوبی در مسیر حفظ قرآن برداشته شود.
در پایان این نشست مقرر شد تا جلسه سوم کارویژه مناطق محروم و مرزی کشور در نیمه دوم فروردین‌ماه برگزار شود.
captcha