تاکید بر تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن
کد خبر: 3581763
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
در جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن مطرح شد:

تاکید بر تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: در چهل و نهمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن بر تسریع تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن زیر نظر مقام عالی وزارت آموزش و پرورش تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چهل و نهمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن صبح امروز 17 اسفندماه با حضور اعضای این کمیسیون از جمله مهدی فیض، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش و حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در غیاب وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه و در بخش پیش‌دستور هر یک از اعضای کمیسیون به ارائه آخرین فعالیت‌های نهادهای مربوطه خود پرداختند.

در این بخش محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی بعد از 20 سال وقفه در سال 96 گفت: این مسابقات 30 فروردین‌ماه تا 6 اردیبهشت سال آینده در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

تولید برنامه اسراء با همکاری وزارت آموزش و پرورش و شبکه قرآن و معارف سیما خبر دیگری بود که مدیرکل قرآن و نماز وزارت آموزش و پرورش به آن اشاره کرد و افزود: این برنامه در 70 قسمت از روز 28 اسفندماه پخش می‌شود و تا ابتدای ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

در ادامه این جلسه محمدعلی خواجه‌پیری، مسئول فعالیت‌های قرآنی بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء(عج) به بیان آخرین فعالیت‌های این بنیاد پرداخت و گفت: با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، دوره آموزش قرآن برای مناطق محروم در دو استان کرمان و هرمزگان برگزار شده است. همچنین جشنواره آموزشی «سلمان» یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء(عج) آن را انجام داده است.

خواجه‌پیری همچنین از برگزاری دوره آموزشی تربیت مدرس حفظ قرآن خبر داد و افزود: این دوره برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و تاکنون در دو نوبت برگزار شده و نوبت سوم آن با حضور 80 نفر در حال اجرا است.

دلداری، از سازمان پژوهش آموزش و پرورش از برنامه‌های جدید این سازمان خبر داد و گفت: درس علوم و معارف قرآن کریم مصوب شده و برای سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم مورد استفاده قرار خواهد گرفت از سال تحصیلی آینده این درس برای پایه دهم به میزان دو ساعت در هفته آموزش داده می‌شود.

در ادامه این بخش از جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی کشور، محمد رضا جعفری معاون پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: براساس برنامه ششم توسعه، مجلس ستاد را مکلف کرده است که تا پایان برنامه، تمامی مساجد شهری را مجهز به کانون فرهنگی ـ هنری کند.

وی همچنین از برنامه‌ ویژه این ستاد برای ماه مبارک رمضان خبر داد و بیان کرد: برنامه‌ای با عنوان «ربیع‌القرآن» در دست طراحی است که در آن در اولین شب ماه مبارک رمضان جشن‌های ویژه‌ای در مساجد با محوریت قرآن کریم برگزار می‌شود.

در بخش دیگری از این جلسه، نوبت دستور‌ جلسه رسید که در این بخش ابتدا طرح یک یا دو ماه برگزار شدن جلسات کمیسیون آموزش عمومی کشور مورد بحث قرار گرفت در این مورد مهمترین دلیل دو ماه شدن جلسات کمیسیون، حضور وزیر آموزش و پرورش در جلسات کمیسیون اعلام شد. در پاسخ به این موضوع، اعلام شد که جلسات کمیسیون توسعه آموزش عمومی کشور با حضور معاون وزیر نیز رسمیت می‌یابد.

در ادامه حجت‌‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در توضیحاتی گفت: اگر زمینه برای برگزاری یک ماهه جلسات فراهم است، براساس قانون، جلسات باید ماهانه برگزار شود. اما اگر شرایط فراهم نیست، می‌توان زمان آن را طولانی کرد.

در نهایت و پس از بررسی‌های فراوان مقرر شد تا جلسات کمیسیون توسعه آموزش عمومی کشور به صورت ماهانه برگزار شود با این پیش شرط که وزیر آموزش و پرورش هر دو جلسه یکبار در جلسات حضور یابد. در این بخش برگزاری 9 جلسه در سال(هر 45 روز یکبار) نیز مطرح شد که مورد تصویب قرار نگرفت.

دومین دستوری که در چهلمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور مورد بررسی قرار گرفت، بحث در مورد بودجه سال 95 بود. در این بخش، عرفانی‌نسب، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی کشور پیشنهاد داد تا برنامه‌های سال 94 که حاصل زحمات دستگاه‌ها بوده است به سال 95 نیز لحاظ شود و اگر امسال بودجه‌ای تخصیص داده شد، همان برنامه‌های سال 94 باشد و برنامه جدید از ما خواسته نشود.

حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این بخش نیز گفت: مجالی هم برای بررسی طرح‌های جدید در کمیته‌ها وجود ندارد این توضیح نیز لازم است داده شود که بودجه‌ای که تخصیص داده می‌شود ناظر بر کلان‌برنامه‌ها بوده و از محل بودجه‌ تحقق اهداف منشور است.

وی در ادامه صحبت‌های خود توضیحاتی در مورد تخصص بودجه سال 95 ارائه داد و پس از آن افرود: براساس بودجه دریافتی که 25 یا 50 میلیارد تومان خواهد بود، سهم دستگاه‌ها پرداخت می‌شود. حسن این بودجه در کمیسیون آموزش عمومی این است که سهم هر دستگاه عضو کمیسیون به درصد مشخص شده است.

سومین دستور کار این جلسه که مهمترین آن نیز بود و بخش زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد مربوط به بررسی ایجاد «مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن» بود. در این بخش سه پیشنهاد حفظ کمیسیون، ارتقاء کمیسیون به مرکز زیر نظر معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و ارتقاء کمیسیون به مرکز زیر نظر مقام عالی وزارت پیشنهاد شد.

مهدی فیض، معاون فرهنگی ـ پرورشی وزیر آموزش و پرورش در مورد این دستور جلسه گفت: بحث آموزش عمومی قرآن در آموزش پرورش از سه منظر پرداخت می‌شود منظر فعالیت‌هایی که به صورت رسمی و در قالب آموزش رسمی در مدارس است و منظر دوم، فعالیت‌های اداره کل قرآن، عترت و نماز و منظر سوم نیز کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن است که باید ساماندهی این قبیل فعالیت‌ها را انجام دهد. این سه مقوله، نظام هماهنگ‌کننده را می‌طلبد که اگر نباشد کمیسیون و دبیرخانه نمی‌توانند فعالیت‌های سنگین را پیش ببرند.

حجت الاسلام محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: مرکز مورد بحث، مرکزی مستقل زیر نظر وزیر است، با توجه به جایگاه کمیسیون که فرابخشی، فرادستگاهی و فراملی است، بنابر این ماهیت آن ماهیت آموزش عمومی قرآن در نظام است. پس توجیه تأمین مرکزی که بتواند این کار را انجام دهد کاری حساس است که در قانون بر آن تصریح شده است. این امر جزء مطالبات شورا نیز بوده و جمع‌بندی هیئت پایش از فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها نیز تاکید بر این موضوع دارد.

وی افزود: شورای توسعه به هیچ وجه به دنبال ایجاد ساختار جدید نیست در سایر کمیسیون‌ها این مرکز راه‌اندازی شده و تنها کمیسیون آموزش عمومی مانده است. اگر این مرکز تشکیل شود قدم بزرگی در راه ارتقای فعالیت‌های قرآنی برداشته خواهد شد.

همچنین رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در مورد لزوم راه‌اندازی این مرکز گفت: این موضوع مصوبه قانونی دارد که رئیس‌جمهور آن را امضا و ابلاغ کرده است با تشکیل این مرکز، ساختاری ایجاد نخواهد شد، بلکه جایگاه، ایجاد می‌شود و ماموریت محول می‌شود.

در نهایت ضمن تاکید بر تسریع روند تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا در مورد نحوه استقرار این مرکز هم‌اندیشی کنند.

آخرین دستور کار این جلسه بررسی پیش‌نویس سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن بود.

در این بخش مهدی فیض، معاون فرهنگی ـ پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مورد علت بازنگری این سند گفت: احساس می‌شد که مدل سند یک مدل ساختاری نبوده لذا درخواست بازنگری این سند مطرح شد در سند جدید، تاکید بر مدل راهبردی شده است. ماموریت‌ها و سیاست‌ها از بطن اسناد بالادستی استخراج شده و اهداف نیز همان اهداف 9 گانه کمیسیون است.

در پایان این دستور جلسه که بر روی اهداف آن بسیار بحث و تبادل نظر شد مقرر شد کارگروهی برای تدوین سند مشخص شود.

captcha