تجلیل از قاریان و مؤذنان آستان حضرت عبدالعظیم(ع)/ افزوده شدن ابتهال به «ندای ملکوت»
کد خبر: 3581960
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
با حضور خادم‌القرآن عباس سلیمی انجام شد؛

تجلیل از قاریان و مؤذنان آستان حضرت عبدالعظیم(ع)/ افزوده شدن ابتهال به «ندای ملکوت»

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم تجلیل از قاریان طرح «ندای ملکوت» عصر سه‌شنبه، 17 اسفندماه، در تالار شیخ کلینی واقع در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با حضور قاریان این طرح و سخنرانی عباس سلیمی؛ پیشکسوت قرآنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تجلیل از قاریان طرح «ندای ملکوت» عصر سه‌شنبه، 17 اسفندماه، در تالار شیخ کلینی واقع در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با تلاوت آیات انتهایی سوره «انسان» و آیاتی از سوره «بلد» توسط علی قاسم‌آبادی، قاری ممتاز آغاز شد که مورد استقبال و تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت. در ادامه نوبت به محمدحسن موحدی، قاری بین‌المللی قرآن رسید تا به ارائه گزارشی از برنامه‌های سال 95 طرح ندای ملکوت در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بپردازد.
موحدی که مسئولیت هماهنگی‌های این طرح را داشته، بیان کرد: تعداد اعضای فعال ندای ملکوت 109 نفر است و به غیر از این تعداد، 19 نفر دیگر نیز به عنوان عضو غیر فعال حضور دارند. همچنین محل برگزاری طرح، نماز جماعت مصلای ری، مسجد جامع و مسجد بالاسر آستان مقدس بوده است و از مجموع اعضای فعال، 78 نفر در قسمت مصلی فعالیت می‌کنند، در مسجد جامع نیز 27 نفر مؤذن و مکبر مشغول هستند و در مسجد بالاسر نیز 22 نفر حضور دارند.
ندای ملکوت
موحدی در ادامه با اشاره به صدور کارت افتخاری خدمت برای قاریان طرح ندای ملکوت تصریح کرد: برای صدور کارت افتخاری خدمت، پیگیری‌هایی صورت گرفته است و از مجموع 109 نفر اعضای طرح، تا به حال 47 نفر کارت خدمت افتخاری دریافت کرده‌اند.
وی با اشاره به برنامه‌های انجام شده در سال 95 بیان کرد: در این سال، هشتاد درصد از برنامه‌ها به صورت کامل اجرا گردید و درصد باقی مانده نیز به دلایل مختلفی انجام نشد. همچنین نحوه برنامه‌ریزی و نوبت‌دهی برای قاریان در ابتدای سال هر یک ماه یک‌بار بود، اما در حال حاضر هر شش هفته یکبار به هر قاری برای تلاوت قرآن نوبت می‌رسد.
وی با اشاره به جمع آوری فایل‌های صوتی ضبط شده در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تصریح کرد: فایل‌های صوتی تلاوت قاریان آستان عبدالعظیم(ع) اعم از طرح ندای ملکوت و محافلی که برگزار شده، از سال 85 آماده شده که قرار است در سایت مرکز آموزش قرآن بارگذاری شود و تا به حال نیز حدود 7600 فایل صوتی بررسی شده است.
در بخش دیگری از این مراسم صمیمی به قاریان طرح ندای ملکوت، فرصت داده شد تا در حضور عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، به بیان نقطه نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود بپردازند که البته این امر مورد استقبال وی قرار گرفت.
ندای ملکوت
در ادامه این مراسم، نوبت به سخنرانی عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی رسید، وی ابتدا از علی قاسم‌آبادی که تلاوت ابتدای مراسم را برعهده داشت به صورت ویژه تجلیل به عمل آورد و سپس با تشکر از همه اعضای طرح ندای ملکوت سخنانش را با روایتی آغاز کرد.
سلیمی بیان کرد: در روایتی اینطور آمده که یکی از اصحاب می‌گوید: نزد امام صادق(ع) بودیم، یکی از حاضران در جلسه به خدا عرضه داشت، خدایا بهشت را نصیب ما فرما، امام صادق(ع) فرمودند: شما هم اکنون در بهشت هستید، حاضران عرضه داشتند، جان ما فدای شما، ما اکنون در دنیا هستیم، امام در پاسخ فرمودند: آیا به امامت و ولایت ما اقرار ندارید؟ گفتند: آری، امام در ادامه فرمود: معنای بهشت همین است، از خداوند بخواهید این نعمت را از شما نگیرد.
سلیمی از این روایت برای نشان دادن جایگاه والای قاریان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) استفاده کرد و به این افراد گفت: اگر در این کلمات تحقیق شود جهان‌بینی ما و نگرش ما نسبت به دنیا تغییر خواهد کرد و مسائل را از زاویه دیگری نگاه می‌کنیم و این حکایت کار کسانی است به آنها اذن داده شده تا در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و در خانه این حضرت کلام خدا را تلاوت کنند و اذن اذان و تکبیر بگویند و با پسوند قاری افتخاری یا مؤذن افتخاری شناخته شوند.
پیشکسوت قرآن در ادامه تصریح کرد: نوکری این آقا را می‌کنید، لذا این مطلب را به شما و خودم عرض می‌کنم که قدر این نعمت را بدانید و از این نعمت مراقبت کنیم تا به خاطر هر موضوعی از دست نرود، همه نعمت‌هایی که به ما داده شده از بین می‌رود، لذا باید کاری کنیم که اگر به خاطر کهولت سن، بیماری، مشکل یا مصیبت و ... این نعمات از ما گرفته شد، دچار ندامت نباشیم.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما به طرح ندای ملکوت، این گونه نگاه می‌کنیم و باید از استاد میرزایی مدیر مرکز آموزش قرآن و از استاد معتز آقایی و محمدحسن موحدی و از همه برادران تشکر کنم؛ چرا که کاری که انجام شده و می‌شود کار دشواری است مخصوصا در آستانی که تولیت آن حافظ قرآن است که به سختی کار می‌افزاید. جز زبان عشق، چیز دیگری نمی‌تواند شما را به اینجا برساند که از راه دور و نزدیک در این طرح شرکت می‌کنید.
در ادامه مراسم، سلیمی به نقطه نظرات و انتقادات و پیشنهادات مطرح شده توسط اعضای طرح و جواب آن‌ها پرداخت و تمام موارد را به صورت موردی به بحث گذاشت و دستور لازم جهت رفع مشکلات را داد.
ندای ملکوت
از جمله مباحثی که در این جلسه صمیمی مطرح شد بحث بیمه فعالان قرآنی بود که سلیمی در این مورد به دیداری که اخیراً با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته اشاره و بیان کرد: در این دیدار مسئله بیمه فعالان قرآنی را مطرح کردم و وزیر هم قول مساعدت دادند.
وی در مورد پخش زنده اذان‌ از صدا و سیما بیان کرد: به ضوابطی که در شورای عالی قرآن مطرح می‌کنند، اعتقادی ندارم، این اذانی که فلان مؤذن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) می‌گوید غیر مصوب است و اذان فلان قاری مصوب است؟ چه کسی این حرف را زده است؟ این بی عدالتی است، اگر بنا به تصمیم‌گیری بنده باشد، مجوز پخش زنده اذان و تلاوت حداقل 60 درصد از قاریان آستان را از تلویزیون می‌دهم.
وی در ادامه و در پاسخ به پیشنهادی در مورد اضافه‌ شدن ابتهال به طرح ندای ملکوت بیان کرد: اضافه کردن ابتهال پیشنهاد خوبی است، مدت زمان آن پنج دقیقه هم که باشد اگر با همین اسلوبی که در مساجد کشور مصر اجرا می‌شده برنامه‌ریزی شود، خوب است و می‌توان از فرازهای ادعیه‌ای که مطرح هستند در این برنامه استفاده کرد.
ندای ملکوت
در پایان این مراسم از قاریانی که در طرح ندای ملکوت شرکت داشتند تجلیل به عمل آمد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۱۵:۲۱
0
1
تنیدن یک تار به دور قاریان قرآن موجود و قبول نداشتن سایر قاریان به جرم کشوری و بین المللی نشدن این کجا شباهت به عدالت در برابر کتاب الهی دارد؟
captcha