افتتاح نمایشگاه قرآن به 8 خرداد موکول شد + جزئیات
کد خبر: 3601932
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
طی نشستی خبری اعلام شد:

افتتاح نمایشگاه قرآن به 8 خرداد موکول شد + جزئیات

گروه فعالیت‌های قرآنی: جزئیات بخش‌ها و کمیته‌های بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز با حضور رئیس این نمایشگاه تشریح و از تغییر زمان افتتاح نمایشگاه خبر داده شد.

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن به 8 خرداد موکول شد + جزئیات
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، صبح امروز اول خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سالن جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری از پوستر این دوره از نمایشگاه رونمایی شد. از جمله ویژگی‌های این پوستر رنگ آبی آن است که بیانگر شب‌های ماه مبارک رمضان است. همچنین خورشید نقش بسته بر زمینه پوستر دارای 25 شعاع است که نمایانگر دوره 25 نمایشگاه قرآن است. شعار نمایشگاه و زمان و مکان آن نیز در پوستر درج شده است. سایه‌‌ای که بر زیر کلمه قرآن افتاده است نیز نشانگر زیر سایه قرآن بودن امت اسلامی است.
در ادامه نیز حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به این که یکی از اتفاقات ماه مبارک رمضان برپایی نمایشگاه قرآن در سطح کشور است، گفت: امسال همزمان با ماه مبارک رمضان شاهد برپایی ۲۰۰ نمایشگاه قرآن در سطح شهرها و استان‌های مختلف خواهیم بود که اصلی‌ترین آنها همان نمایشگاه بین‌المللی تهران است.
توجه به اخلاق در شعار نمایشگاه
وی با اشاره به شعار نمایشگاه قرآن در دوره قبل که «به سوی فهم قرآن» بود، افزود: سال قبل از شعار نمایشگاه استقبال خوبی شد، بنابراین تصمیم گرفته شد تا شعار امسال نیز امتدادی بر سال‌ قبل باشد و از همین رو امسال نیز اخلاق به عنوان یکی از مسائل مطرح شده در قرآن به عنوان شعار نمایشگاه انتخاب شده است. قرآن، کتاب اخلاق است و مسائل اخلاقی در آن برجسته است امیدواریم با برگزاری برنامه‌های مختلف در نمایشگاه قرآن، ‌مردم را با گوشه‌هایی از اخلاق مطرح در قرآن آشنا کنیم.
مشارکت 50 نهاد 
رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشارکت ۵۰ سازمان و نهاد در نمایشگاه بیست و پنجم اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها حکم یک نهاد هماهنگ‌کننده را دارد و بیش از 50 نهاد و سازمان در این دوره مشارکت دارند، این حد از مشارکت در نوع خود بی‌نظیر است، در بین کشورهای اسلامی در حوزه نمایشگاهی کار بی‌نظیری محسوب می‌شود و این موضوع را بارها مقامات کشورهای عربی اذعان کرده و از این نمایشگاه به‌عنوان یک فعالیت قرآنی بزرگ یاد کرده‌اند. نمایشگاه قرآن حتی در مقایسه با حوزه ادیان نیز به همین صورت است.
فعالیت 38 کمیته 
حشمتی در ادامه با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن بازتاب فعالیت‌های قرآنی کشور است و هر میزان نهادها در این زمینه فعالیت‌ داشته باشند، نمایشگاه پربارتر خواهد شد،‌ خاطرنشان کرد: هر چند بخشی از فعالیت‌های قرآنش کشور مخصوصاً مواردی که در بحث تدبر و فهم قرآن است کمتر قالب نمایشگاهی دارد اما با این وجود نمایشگاه امسال دو بخش محتوایی و اجرایی دارد که بخش اجرایی ۱۸ کمیته و بخش محتوایی ۲۰ کمیته دارد. 
فعالیت ویژه بخش هنری 
رئیس بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: از جمله ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه قرآن بخش هنری آن است که تلاش شده تا سبقه هنری آن بیشتر شود. همچنین سعی شده است از المان‌ها و هنرهای تجسمی در این دوره بیشتر استفاده شود. همچنین 12 المان و کار حجمی عرضه می‌شود.
رونمایی از 20 انیمیشن قرآنی
وی گفت: امسال از 20 انیمیشن قرآنی که توسط معاونت قرآن و عترت تهیه شده است رونمایی خواهد شد. همچنین از مستند «ایزوتسو» که در حال حاضر مراحل تدوین خود را پشت سر می‌گذارد نیز رونمایی می‌شود.
حشمتی با اشاره به اینکه نمایشگاه دارای شوراهای مختلفی بوده و جلسات متعددی برای هماهنگی بیشتر برگزار کرده‌اند، افزود: شورای برنامه‌ریزی و شورای سیاست‌گذاری از جمله این شوراهاست. همچنین در این دوره از نمایشگاه برخی وزارتخانه‌ها همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و وزارت کار که فعالیت مستقیم قرآنی دارند در نمایشگاه هستند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری عنوان کرد: در حوزه استانی غیر از نمایشگاه قرآن طرحی با عنوان «جشن رمضان» نیز برگزار می‌شود که نمایشگاه قرآن تنها یک بخش از برنامه‌های این جشن است و در ان برنامه‌های مختلفی همچون تجلیل از خادمان قرآن و ... را شاهد خواهیم بود.
رئیس نمایشگاه قرآن همچنین به حضور پررنگ‌تر صدا و سیما در نمایشگاه بیست و پنجم اشاره کرد و افزود: با تمهیداتی که توسط صدا و سیما در نظر گرفته شده است چندین برنامه از شبکه‌های مختلف پخش خواهد شد که جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن به 8 خرداد موکول شد + جزئیات
کار ویژه‌ای برای مفسران برجسته قرآن/ برنامه ویژه ایام ارتحال امام(ره)
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به طراحی بخش ویژه در نمایشگاه قرآن گفت: در این بخش کار ویژه‌ای برای سه مفسر برجسته و فقید قرآن حضرات آیات هاشمی رفسنجانی، واعظ‌زاده خراسانی و موسوی اردبیلی در نظر گرفته شده است. همچنین با توجه به اینکه بخشی از ایام نمایشگاه در ایام ارتحال حضرت امام(ره) است بخش ویژه‌ای برای بررسی آثار این مفسر بزرگ قرآن کریم در نظر گرفته شده است.
راه‌اندازی 4 بازارچه
رئیس بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعال بودن چهار بازارچه در این دوره اشاره و اظهار کرد: یکی از این بازارچه‌ها بخش حجاب و عفاف است که در این دوره به لحاظ وسعت بزرگ‌تر و فعال‌تر شده است. دیگر بخش‌ها نیز محصولات قرآنی،‌ بخش مکتوب و بخش نرم‌افزار و حوزه دیجیتال خواهد بود.
حشمتی با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه قرآن حجم رونمایی‌ها بالاست، گفت: احتمال اینکه هر دو روز یک رونمایی داشته باشیم نیز وجود دارد. آثاری که رونمایی می‌شود، فعالیت‌هایی است که در بخش‌های مختلف و با حمایت نهادهای گوناگون صورت گرفته است.
یک روز تأخیر در افتتاح
رئیس نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه تا پیش از این اعلام شده بود روز هفتم خردادماه افتتاحیه نمایشگاه است، ‌گفت: با توجه به اینکه در این روز شاهد جلسه هیئت دولت هستیم و حضور برخی از وزرا نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن حائز اهمیت است،‌ بنابراین نمایشگاه قرآن با یک روز تأخیر و در روز هشتم خردادماه آغاز خواهد شد. زمان بازدید از نمایشگاه نیز ساعت 17 تا 24 در نظر گرفته شده است.
افطاری مختصر به مردم/ پنج میلیارد یارانه خرید 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نمایشگاه امسال سعی خواهیم کرد تا سفره‌های افطاری مختصری برای مردم در نظر گرفته شود. همچنین امسال تلاش شده است تا یارانه در اختیار فعالان قرآنی قرار گیرد. وزارت ارشاد دو میلیارد تومان برای این یارانه در نظر گرفته و ما نیز‌ آن را تا سقف پنج میلیارد تومان افزایش داده‌ایم.
در بخش دیگری از این نشست خبری، مهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه تسهیلات ویژه‌ای برای اصحاب رسانه در نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شده است، گفت: امسال تلاش خواهیم کرد تا از رسانه‌های فعال در نمایشگاه قران به صورت ویژه و مطلوب‌تر از سال قبل، تجلیل شود.
دلایل تضعیف بخش بین‌الملل
در ادامه این نشست رئیس نمایشگاه قرآن به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به سؤالی در مورد بخش بین‌المللی نمایشگاه قرآن و فعالیت‌هایی که در نظر گرفته شده است تا این بخش به شکل مطلوبی وجه بین‌المللی بودن نمایشگاه را حفظ کند، گفت: در بخش بین‌الملل شاهد تغییرات زیادی خواهیم بود که بیشتر تمرکز بر روی حضور رسانه‌ها، شخصیت‌ها و موسسات برجسته قرآنی جهان اسلام است. کشورهای اسلامی از حیث هنری در حد و اندازه‌هایی نیستند که آثار آنها برای حضور در نمایشگاه مطلوب باشد و تعداد چند کشور هستند که در عرصه هنر فعالیت خوبی دارند. با این وجود آثاری از ۲۰ کشور دنیا در نمایشگاه حضور خواهند یافت.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد میزان صرفه‌جویی در نمایشگاه بیست و پنجم، بیان کرد: سال گذشته شاهد صرفه‌جویی 20 درصدی بودیم، امسال نیز تلاش خواهد شد تا این صرفه‌جویی در فعالیت‌های مختلف در نظر گرفته شود. 
حشمتی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه وعده‌ای که سال قبل در مورد ارائه متون تخصصی برای اقشار مختلف خبر داده شده بود، گفت: در این بخش 10 کارگروه تشکیل شده و فعالیت‌هایی نیز صورت گرفته است، اما مطمئناً نتایج این کارگروه‌ها و نیز متون تهیه شده به نمایشگاه امسال نخواهد رسید.
افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن به 8 خرداد موکول شد + جزئیات
موافقت شفاهی رئیس جمهور
رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همچنین در مورد همایش تکریم چهره‌های قرآنی که معمولاً با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود نیز گفت: حالا که رئیس جمهور بار دیگر با رأی مردم انتخاب شده است، برای شیرینی اعتماد مجدد مردم هم که شده است، از همین جا از ایشان برای حضور در این همایش و اعطای نشان خادمی قرآن به فعالان قرآنی دعوت می‌کنیم. ایشان شفاهاً این موضوع را قبول کرده‌اند. برای این کار نیمه ماه مبارک رمضان را در نظر گرفته‌ و با دفتر نهاد ریاست جمهوری در حال رایزنی هستیم. 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این احتمال نیز وجود دارد که در زمانی غیر از نیمه ماه مبارک رمضان از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور تجلیل شود،‌ گفت: امسال در نمایشگاه قرآن انجمن خادمان قران که اساس نامه آن نهایی شده است اعلام موجودیت خواهد کرد.
بررسی هزینه‌های دریافتی از غرفه‌داران 
حشمتی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر دریافت هزینه‌های بالا از متقاضیان دریافت غرفه، گفت: از ریز هزینه‌ای که برای واگذاری غرفه‌ها در نظر گرفته شده است اطلاع ندارم اما بعد از بررسی اگر ملاحظه کنم که این رقم بالاست حتماً در مورد آن تصمیم‌گیری دیگری خواهیم کرد. 
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا در مورد کیفیت مراسم افتتاحیه و حضور یا عدم حضور شخصیت‌های برجسته کشوری،‌ گفت: تا به این لحظه شخصیت اصلی مراسم افتتاحیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود اما تلاش خواهیم کرد تا شاهد حضور چهره‌های برجسته دیگری نیز باشیم.
رئیس بیست و پنجمین دوره نمایشگاه قرآن همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت فعلی سازه‌های نمایشگاه نیز بیان کرد: در حال حاضر عوامل مشغول پنل‌بندی فضا هستند، سطح‌بندی‌های نیز صورت گرفته است. بخش اصلی نمایشگاه در شبستان خواهد بود ضمن اینکه دو فضای شرقی و غربی را نیز به احتمال زیاد در اختیار خواهیم داشت. همچنین غرفه‌ها در حالی طراحی شدن است و طی امروز و فردا کار اصلی پنل‌بندی به اتمام می‌رسد.
حشمتی در پایان در مورد حضور مؤسسات نیز گفت: امسال حدود 70 مؤسسه قرآنی در نمایشگاه حضور دارند، ما معمولاً از موسساتی که در حوزه فهم قران فعالیت‌های اثرگذاری داشته باشند برای حضور در نمایشگاه دعوت خواهیم کرد.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
captcha