تحقیقاتم در «دم سرد» بر پایه نظریات امام (ره) بود
کد خبر: 3603203
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
کارگردان فیلم «دم سرد»:

تحقیقاتم در «دم سرد» بر پایه نظریات امام (ره) بود

گروه هنر: کارگردان فیلم «دم سرد» گفت: در فیلم «دم سرد» با توجه به حساسیتی که پیرامون موضوع وجود داشت تحقیقات فراوانی انجام دادم که بخش اعظمی از آن بر پایه نظریات امام (ره) بود.

عباس رزیجی، تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «دم سرد» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره مضمون و دلایل ساخت این اثر سینمایی اظهار کرد: حدوداً یک سال پیش من تصمیم به ساخت فیلمی گرفتم که در واقع سه سال پیش آن را نوشته بودم و دو سال آن را هم صرف تحقیق پیرامون آن کردم. در حقیقت می‌توان گفت این فیلم از 5 سال پیش روند تولید خود را آغاز کرد، زیرا بنا به حساسیت موضوع فیلم، نیاز بود تا چنین تحقیق پیرامون کار صورت گیرد.

وی افزود: این حساسیت نیز  تنها در یک بخش نبود، بلکه قسمت‌های مختلفی را شامل می‌شد. من می بایست درباره فیلم «دم سرد» تخقیقات کافی پزشکی می‌کردم همچنین مجبور بودم تحقیقات مذهبی، قضایی، جامعه شناختی و روانشناختی نیز پیرامون کار داشته باشم.

این فیلمساز درباره مضمون فیلمش نیز چنین توضیح داد: موضوع این فیلم درباره ترانس‌هاست. ترانس‌ها به معنای ترا جنسی ترجمه شده‌اند و به انسان‌های اطلاق می‌شود که آنها تضادی میان روح و جسم خود دارند که با عمل جراحی به یکسانی روح جسم رسیده و در واقع درمان می‌شوند در این میان از حق زندگی اجتماعی نیز برخوردار خواهند شد، البته اگر بخواهم فعل درستی به کار ببرم، می‌شوند را باید به بشوند تبدیل کنم.، زیرا در ایران هنوز به شکل اجتماعی جامعه با این موضوع کنار نیامده است.

رزیجی در پاسخ به این سوال که موضوع فیلمش چه ربطی به آموزه‌های دینی و اسلامی دارد؟ اینگونه پاسخ داد:  در دین اسلام به ویژه در مذهب تشیع و مراجع بزرگی همچون امام خمینی (ره) تاکید داشتند «باید» ترانس‌ها تغییر جنسیت دهند در غیر این صورت اگر تغییر جنسیتی صورت نگیرد ممکن است که ترانس‌ها در دام همجنس‌گرایی قرار گیرند، بنابراین تشیع هم حق تغییر عمل تغییر جنسیت را قرار داده و هم در این راه آنها را مساعدت می‌نماید. برای نمونه در اغلب رساله‌ها فصلی مختص به آنها نگاشته شده و به مسائل شرعی آنها  با جزئیات پرداخته است. لازم به ذکر است که تمام تحقیقاتی که برای این فیلم انجام دادم نیز بر پایه نظرات حضرت امام (ره) است.

وی با بیان این‌که نسبت به این فیلم از سوی سازمان سینمایی هیچ نوع مساعدتی رخ نداده است! گفت: نکته قابل بحث در این ز‌مینه عدم حمایت وزارت ارشاد از این کار و آثار مشابه است، زیرا آنها بدون اینکه علمی درباره این موضوعات داشته باشند با این مضامین مطروحه در آن مقابله می‌کنند، چون به‌نظرم برداشت درستی از موضوع ندارند، زیرا وقتی این توضیحات را به چند نفر از دوستان تصمیم گیرنده در سازمان سینمایی ارائه کردم. کلا نظرشان نسبت به فیلم «دم سرد» تغییر کرد، رویکردی که می‌تواند درباره دیگر آثاری که مشکلات مشابهه «دم سرد» را دارند هم رخ دهد.

این فیلمساز در این بخش از گفت‌وگو سوالی را مطرح کرد: سوالی که در این میان پیش می‌آید و باید پیرامون آن بحث فراوان کرد این است که چرا فیلم «دم سرد» با وجود شرکت در جشنواره‌های متعدد خارجی و کسب جوایز مختلف از سوی سازمان سینمایی برای حضور در سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشود؟

رزیجی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این‌که چه زمانی قرار است فیلم «دم سرد» اکران شود؟ تصریح کرد: متاسفانه من از این موضوع بی خبر هستم، چون مسئولان سازمان سینمایی هیچ تاملی با من پیرامون نمایش این فیلم تا به امروز نداشته‌اند. در صورتی‌که اگر من سمتی در سازمان سینمایی داشتم به اکران این قبیل فیلم‌ها توجه بیشتری می‌کردم، زیرا کیفیت این فیلم جهانی است و به خطوط قرمز نیز کاری ندارد، البته موردی که هنوز از سوی مسئولان سازمان سینمایی درک نشده این است که اصولاً ورود به موضوعات ممنوعه و حتی خط قرمزها دلیلی بر تایید آنها نیست.

فیلم «دم سرد» را عباس رزیجی تهیه و کارگردانی کرده و در آن بیتا بادران، مجید مظفری، نادر نادرپور، پریچهر ریالی، حمیده براتی و عزت‌الله ‏رمضانی‌فر نقش آفرینی کرده‌اند

دیگر عوامل اصلی فیلم عبارتند از مدیر فیلمبرداری: علی تبریز، تدوینگر: سهراب خسروی، صدابردار و صدا گذار: احمد صالحی، منشی صحنه: فاطمه سیدی، طراح چهره بردازی: فرزانه بیضایی و عکاس: فتاح ذینوری.
captcha