انگیزه آموزش عمومی به دلیل مسدود شدن مسیر تدبر در قرآن پایین است
در
ادامه این نشست مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در پنل تخصصی بررسی
مسائل اساسی تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه آموزش عمومی قرآن با
تأکید بر وظیفه اصلی آموزش و پرورش بر آموزش عمومی قرآن، به ارائه گزارش مختصر
محورهای پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون به تفکیک شاخصها پرداخت و اظهار کرد:
ایفای مسئولیت ریاست کمیسیون و تولیت حوزه تخصصی، رعایت ترکیب کمیسیون، استقرار
ادارهکل دبیرخانه کمیسیون، ایفای نقش در تعیین دستور جلسات شورا، مستندسازی مباحث
جلسات و حضور دبیر کمیسیون در شورا از جمله این موارد است.
وی با اشاره به تحلیل راهبردی عملکرد کمیسیون که انجام
شده است، اظهار کرد: برگزاری منظم جلسات کمیسیون و اهتمام نسبی به وظایف ذاتی و
پرهیز از تصدیگری بیمورد از نقاط قوت این کمیسیون است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار کرد: از
مشکلات آموزش عمومی قرآن این را میدانم که هدف غایی آموزش قرآن اصلاً هدف انگیزهبخشی
نیست. قله حرکت به سمت قرآن، تدبر در قرآن است که به دلیل نشان ندادن این قله به
دانشآموزان انگیزه در میان آنها از بین رفته است.
فیض بیان کرد: متأسفانه این به دلیل این است که تدبر در
قرآن را مسدود و محدود کردیم و گفتیم آن برای قشر خاصی است که تو دانشآموز نباید
سراغ آن بروی لذا من دانشآموز باید با چه انگیزهای به این عرصه ورود پیدا کنم.
وی ادامه داد: متأسفانه باب تدبر عمومی در قرآن بسته شده
است که نبود آن انگیزهای برای انس با قرآن در میان دانشآموزان نخواهد بود که این
باب را بزرگانی بستهاند که باید خودشان باز کنند که امثال ما نمیتوانند آن باب
را باز کنیم.
گزارش کامل پنل تخصصی بررسی مسائل اساسی تأمین اهداف
منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه آموزش عمومی قرآن را اینجا بخوانید.
بخش دیگری از این مراسم به پنل تخصصی فعالیتهای تبلیغی و ترویجی اختصاص یافت و در این بخش از برنامه که به ریاست حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد، به اهمیت و جایگاه کمیسیونهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره شد که گزارش کامل این پنل را اینجا میتوانید بخوانید.
همچنین در بخش دیگری از این همایش پنل تخصصی بررسی مسائل اساسی تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه آموزش عمومی قرآن برگزار شد و در این نشست که به ریاست مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و دبیری عرفانینسب برگزار شد، به اهداف آموزش عمومی قرآن اشاره شد. گزارش کامل این بخش از همایش را اینجا ببینید.
کارکردهای تبلیغی ـ ترویجی رسانه ملی در زمینه قرآن
محمدحسین
محمدزاده، رئیس شبکه قرآن و معارف سیما در بخشی دیگر این همایش اظهار کرد: بحثی که
بسیاری از اعضای شورای توسعه باید توجه کنند، این است که قبل از اینکه به پایش
دستگاهها یا عملکرد آنها بپردازیم خوب است که ظرفیتهای حداکثری تمام دستگاهها
در حوزه قرآن احصاء شود چرا که مختصات سازمانی و عملکردی بسیاری از دستگاهها برای
همه ما مشخص نیست.
وی در
ادامه به ارائه یک تعریف از رسانه پرداخت و افزود: عملکردی که برای رسانه دیداری و
شنیداری در نظر گرفته شده است متفاوت و جالب است. یکی از این عملکردها تبلیغی ـ
ترویجی و ارشادی ـ تبلیغی است. بسیاری از مباحث تبلیغ، ترویج و تشویق ایجاد انگیزهکننده
برای مخاطبان از عملکرد ارشادی رسانه استفاده کردهاند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای
خود یکی از مهمترین کارکردهای رسانه را کارکرد سرگرمی عنوان کرد و گفت: انعکاس
مسابقات در این راستا تعریف شده است. با این دید رسانه ملی به عنوان یک عضو شورای
توسعه نباید دیده شود بلکه میطلبد نقاط تلاقی مؤثری در هر سه حوزه اصلی فعالیت
شورای توسعه را مشخص کند.
محمدزاده
بیان کرد: امیدواریم رسانه ملی با تاسیس شورای معارف سیما و شورای تخصصی معارف در
رسانه ملی بتواند تمام ظرفیت خود را در خدمت حوزه قرآن و معارف قرار دهد و همه
نقاط تلاقی آموزههای معارفی را با همه حوزهها برقرار کند.
گزارش کامل این خبر را اینجا ببینید.
آموزش عمومی قرآن نسبت به جمعیت جامعه کافی نیست
در بخش دیگر این همایش داوود تکفلاح، از اعضای ستاد عالی مسابقات در پنل تخصصی بررسی مسائل اساسی
تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه آموزش عمومی قرآن با اشاره به اینکه حدود 16 میلیون در کشور از آموزش عمومی قرآن بهره
بردهاند، بیان کرد: این آمارهایی که ما داریم و شاید برخی نیز خودجوش قرآن
فراگرفته باشند، اما آنچه که میبینیم این است که انس با قرآن در عموم
مردم با مشکل روبرو است.
وی با اشاره به آمار پائین مؤانست مردم با قرآن در کشور، اضافه کرد: بیش از
35 درصد جامعه آماری ما گفتند که هنوز قرآن را باز نکردند و اولین فردی که
آموزش قرآن را در آموزش و پرورش آورد رضاشاه بود که این امر موجب شد خیلی
از کارهای سنتی چون مکتبخانهها که به امر آموزش قرآن میپرداختند، جمع
شد.
تکفلاح با اشاره به اینکه نسبت آموزش عمومی ما نسبت به تزادد
جمعیت کافی نیست، بیان کرد: مشکل اصلی این است که ورودی بیسوادی قرآنی و
خروجی بیسوادی قرآنی داریم.
گزارش کامل این خبر را اینجا بخوانید.
لزوم تغییر مدل برگزاری مسابقات/ آسیبهای مسابقات قرآن
سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از این همایش در بخش پنل بررسی فعالیتهای کمیسیون تبلیغی و ترویجی طی سخنانی به بحث در مورد مسابقات قرآن در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و
گفت: یکی از رویدادهای ویژهای که در عرصه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی کشور
در سالهای آغازین انقلاب به اجرا درآمده است برگزاری مسابقات قرآنی بوده
است.
وی افزود: یک شانس خوب که این مسابقات داشته است توجه ویژه مقام
معظم رهبری به آن بوده است به طوری که هر ساله حاضران در مسابقات
بینالمللی قرآن به محضر معظمله شرفیاب میشوند. ایشان نیز هر سال اهدافی
که برای این رویداد قابل تحقق میدانستند را مطرح کردهاند.
حسینی تصریح
کرد: از موضوعات مطرح شده توسط ایشان کشف استعدادهای بالقوه قرآنی، توجه
به قهرمانان قرآنی، ایجاد فضای قرآنی در شور اهتمام نظام و مسئولان به
برنامههای قرآنی، نزدیک شدن به قرآن و اعتباربخشی به فعالیتها و فعالان
قرآنی بوده است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه
خاطرنشان کرد: مسابقات قرآنی در بعد بینالمللی بسیار مورد توجه مقام معظم
رهبری است. یکی از کانالهای گفتوگو با جامعه اسلامی همین مسابقات بوده
است و در ایجاد تحرک در جلسات قرآنی برای تربیت قاریان و حافظان قرآن نیز
این مسابقات به عنوان موتور محرک بوده است.
گزارش کامل این بخش را اینجا ببینید.
دقتنظر به مرزها در ورود هنر به عرصه قرآنی/ اشتباه در انتخاب گلوگاههای اثربخش
ولی یاراحمدی، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در
سخنانی با اشاره به اینکه دشمن در ترویج فرهنگ لیبرالیسم دنیا را اداره
کرده و بهره زیادی از ثروتها و منابع موجود در جهان به نفع رشد خودش برده
است، گفت: یک تفکر بدون مبنا و بدون اندیشه درست و منطقی این کار را کرده
است. بسیاری این کار را ناشی از استفاده از هنر میدانند، هالیوود سالانه
بالغ بر 1000 فیلم تولید می کند، سهم کشور ما در ساخت فیلم 150 فیلم در سال
است.
وی افزود: اگر بخواهیم با یک نگاه ملی برای کشور و جامعه تشنه به
مفاهیم قرآن کار کنیم و نگاه جهانی به فعالیتهای قرآنی داشته باشیم، نسبت
بهرهگیری ما از هنر در مقایسه با نسبت بهرهگیری دشمن از هنر را با هم
مقایسه کنید، آن وقت متوجه فاصله خواهید شد.
یاراحمدی تصریح کرد:
وضعیت موجود ما این است که یک نمایشگاه قرآن داریم که تولیدات هنری را
ارائه میدهد. در گذشته هم کتابت و تلاوت قرآنی جز هنرهای جا افتاده بوده
است اما واقعیت این است که ما هیچ برنامه ای برای هنرهای مدرن که ظرفیت های
اثرگذاری داشته و نقش آفرینی دارند را نداریم.
گزارش تکمیلی این خبر را اینجا بخوانید.
این همایش تا عصر امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران با
برپایی سه پنل تخصصی ادامه خواهد داشت.