معافیت نوجوانان موفق «اسوه» از آزمون‌های نظری درجات 4 تا 2 طرح ارزیابی قاریان
کد خبر: 3629713
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
میرزاجانی خبر داد:

معافیت نوجوانان موفق «اسوه» از آزمون‌های نظری درجات 4 تا 2 طرح ارزیابی قاریان

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح اسوه، طی نشستی خبری از پیوند این طرح با طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن خبر داد و بیان کرد: قاریان طرح اسوه متناسب با سطوحی که با موفقیت پشت سر می‌گذارند، از آزمون‌های نظری درجات 4 تا 2 طرح ارزیابی قاریان معاف می‌شوند.

معافیت نوجوانان موفق «اسوه» از آزمون‌های نظری درجات 4 تا 2 طرح ارزیابی قاریان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری هفتمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی ویژه قاریان ممتاز نوجوان «اسوه» با حضور محمدتقی میرزاجانی، مدیر حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و مدیر طرح اسوه و جمعی از اصحاب رسانه به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شد. این طرح با همکاری جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر اجرا می‌شود.
در ابتدای این نشست امیرعلی یادگاری، قاری نوجوان که خود پنج دوره در طرح اسوه شرکت کرده است، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد. میرزاجانی در مورد تغییراتی که در هفتمین دوره طرح ایجاد شده بیان کرد: زمانی که 8 ساله شدن این طرح قطعی شد از آن به بعد جلسات مختلفی برگزار و قرار شد که پیوندی بین طرح اسوه و طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن صورت گیرد و سعی شده که این تطبیق در بخش سرفصل‌های نظری آزمون ارزیابی شود.
وی در ادامه افزود: این پیوند نیز بدین صورت است که بعد از هشت سال، افرادی که در گذراندن سطح متوسطه طرح اسوه موفق باشند و آزمون‌های مربوط به آن را با موفقیت سپری کنند از آزمون‌های نظری درجه 4 ارزیابی قاریان معاف شوند، افرادی که در سطح پیشرفته موفق باشند از آزمون‌های نظری درجه 3 قاریان معاف هستند و قاریانی که بتوانند سطح ممتاز طرح اسوه را با موفقیت پشت سر بگذارند از آزمون‌های نظری درجه 2 قاریان معاف خواهند بود و فقط باید در بخش تلاوت، آزمون‌های مربوط به ارزیابی را دنبال کنند.
میرزاجانی تصریح کرد: در این مدت اهتمام خوبی صورت گرفت و غالب کتب طرح اسوه متناسب با نیاز قاریان تالیف شد، علاوه بر این در فواصل دوره‌ها نیز از فرصت استفاده شد و تلاوت‌های صوتی و تصویری خوبی از این افراد ضبط شد که از شبکه‌های مختلف سیما در حال پخش هستند، علاوه بر این خودمان نیز بسته‌های تصویری خوبی از این قراء ضبط کرده‌ایم تا به عنوان یادگار از آنها باقی بماند.
مدیر هفتمین دوره طرح «اسوه» در ادامه بیان کرد: قاریان طرح اسوه در مسابقات مختلف نیز درخشش داشته‌اند و نمونه بارز آن نیز مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان بود که هر دو نماینده کشورمان در رشته‌های قرائت و حفظ از قاریان طرح اسوه بودند، علاوه بر این تعدادی از این افراد در محفل انس با قرآن در محضر مقام معظم رهبری نیز به تلاوت قرآن پرداختند که همه این موارد از برکات طرح اسوه است، البته که خیلی روی این موارد تاکیدی نداریم اما اینها نتایجی است که حاصل شده است.
وی بیان کرد: دوره‌های قبل به میزبانی تهران، قم، مشهد و عتبات عالیات برگزار شده و دوره هفتم نیز با حضور 45 قاری ممتاز نوجوان و جوان از تاریخ 24 مردادماه تا 9 شهریورماه در مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.
میرزاجانی با اشاره به عناوین آموزشی این دوره تصریح کرد: 10 عنوان درسی در این دوره پیش بینی شده که عبارت از صوت و لحن، تجوید و قرائات، وقف و ابتدا، درک معنای آیات، قواعد و مکالمه عربی، اندیشه اسلامی، احکام دین، منهاج، اصول و مبانی ورزش و تغذیه و حفظ قرآن هستند.
محمد تقی میرزاجانی
وی در مورد برنامه‌های جانبی اسوه در هفتمین دوره گفت: برخی از برنامه‌های جانبی نیز پیش‌بینی شده که می‌توان به نجوم و کیهان‌شناسی از نگاه قرآن و علم، فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی و بررسی آسیب‌های صدا در دوران بلوغ اشاره کرد.
وی در ادامه افزود: علاوه بر این گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی را داریم که هفت گفتمان طراحی شده، محافل انس با قرآن را در نظر گرفته‌ایم که در این بخش نیز هفت محفل پیش‌بینی شده که پنج محفل در محل اسکان قاریان بوده و دو محفل نیز به ترتیب در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و در بیت امام راحل(ره) در حسینیه جماران برگزار خواهد شد، همچنین تماشای فیلم و فوق برنامه، استخر و ... نیز از دیگر برنامه‌های جانبی است.
رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن تصریح کرد: در طرح اسوه یک سری نشست‌های هم‌اندیشی داریم که تا به حال سه دوره آن در تهران، عراق و مشهد برگزار شده است، در این دوره نیز این نشست طی دو روز برگزار خواهد شد.
میرزاجانی به اهداف طرح اسوه نیز اشاره کرد و گفت: جرقه تأسیس این طرح دغدغه‌ای بود که در تشکل و جامعه فرهنگی - قرآنی عصر شکل گرفت، در واقع در تربیت قاری برجسته دو فاکتور از اهمیت برخوردار است، یک مورد آموزش‌های تخصصی قرائت است که لازمه درخشش قاری است و دوم هم تربیت قرآنی و معرفت‌افزایی است که بستری فراهم شود تا هر دو هدف محقق شوند.
وی بیان کرد: در طرح اسوه به دنبال این هستیم که همت کنیم تا قاری، تالی ، انقلابی تربیت شود، در واقع این ایده‌آلی است که نسبت به آن اعتقاد داریم و تلاشمان را نیز برای انجام آن خواهیم کرد.
میرزاجانی گفت: بعد از این که این دغدغه ایجاد شد و بنا شد «بنیاد فرهنگی – قرآنی عصر» از آن پشتیبانی کند، مقرر شد این سرمایه‌گذاری در طیف قاریان نوجوان صورت گیرد، طرح اسوه از سال 93 کار خود را آغاز کرد و بعد از تدابیری که برای آن صورت گرفت شورای عالی قرآن نیز بدان پیوست و حمایت معنوی خود را از این طرح به عمل آورد.
معافیت نوجوانان موفق «اسوه» از آزمون‌های نظری درجات 4 تا 2 طرح ارزیابی قاریان
وی بیان کرد: ابتدا مدت زمان این طرح یک سال بود و احساس شد که حیف است این طرح در یک سال رها شود و به همین دلیل طرح سه ساله شد، پس از آن به دلیل علاقه‌مندی قاریان این طرح پنج‌ساله شد و در نهایت نیز قرار شد این طرح هشت‌ساله بشود و تمامی برنامه‌های آموزشی بر مبنای هشت ساله بازنگری شد.
میرزاجانی گفت: در طرح اسوه از قاریان نوجوان زیر 12 سال عضوگیری صورت می‌گیرد و قاریان تا سن 20 سالگی همراه این طرح هستند که در واقع مصادف با زمانی است که شخصیت قاریان نیز شکل گرفته است و می‌توانند در این راه، خودشان جریان‌ساز باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: این طرح هشت ساله شامل 16 ترم آموزشی است و برای آن چهار سطح آموزشی پیش‌بینی شده است و یک قاری باید چهار سطح مقدماتی، متوسطه، پیشرفته و ممتاز را پشت سر بگذارد، مجموع جلسات آموزشی نیز حدود 600 جلسه است که باید در این 16 ترم سپری شود.
میرزاجانی با اشاره به برنامه‌های آموزشی بیان کرد: برنامه‌های آموزشی در دو بخش تدوین شده است، بخش اول حضوری است که هر سال در دو نوبت و در دو فصل تابستان و زمستان و به مدت دو هفته برگزار می‌شود، بخش دوم نیز آموزش‌های غیر حضوری است.
وی در تبیین آموزش‌های غیر حضوری تصریح کرد: یکی از بخش‌ها مربوط به ارزیابی تلاوت‌های هر قاری است که باید یک هفته در میان یک تلاوت از خودشان برای ما ارسال کنند تا این تلاوت توسط اساتید طرح اسوه مورد ارزیابی قرار گیرد، استاد موارد و نکات فنی را در قالب یک فایل صوتی توضیح می‌دهد و این فایل برای قاری ارسال می‌شود.
میرزاجانی گفت: بخش دیگر در حوزه آموزش‌های غیر حضوری و به صورت ارسال فراز است؛ قاریان فرازهایی از تلاوت را اجرا می‌کنند و پس از آن که به دبیرخانه طرح ارسال شد توسط کارشناسان و مخاطبان در فضای مجازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در نهایت افراد منتخب معرفی می‌شوند.
وی بیان کرد: مشاوره تلفنی نیز بخش دیگری از این نوع آموزش است که اساتید در برخی دروس به تشخیص دبیرخانه به صورت مستمر با قاریان تماس می‌گیرند و مشاوره‌های لازم را به صورت تلفنی ارائه می‌دهند.
معافیت نوجوانان موفق «اسوه» از آزمون‌های نظری درجات 4 تا 2 طرح ارزیابی قاریان
تشریح برنامه‌های تربیتی طرح اسوه نیز بخش دیگری از صحبت‌های میرزاجانی را تشکیل داد، وی در این زمینه گفت: بنا داشته‌ایم که یک هم‌افزایی بین اطرافیان قاری که در تلاوت وی مؤثر هستند، اعم از والدین، اساتید، امام جماعت محل، مدیر مدرسه و ... ایجاد کنیم تا با فعالیت همه این افراد بتوانیم در رسیدن به هدف موفق باشیم.
وی در ادامه افزود: در بخش حضوری سه نفر از روحانیون فاضل در طرح حضور دارند و به ارائه مشاوره‌های تربیتی می‌پردازند و در بخش غیر حضوری نیز این اتفاق می‌افتد و این افراد به صورت مستمر با قاریان طرح در تماس هستند و مشاوره می‌دهند.
میرزاجانی با اشاره به طرح تحیت گفت: در این طرح مسئولان برگزاری به محل سکونت قاریان اعزام می‌شوند و جلساتی با حضور والدین، اساتید جمعی دیگر از وابستگان به آن قاری برگزار می‌شود تا بدین نحو این قاری مورد تشویق قرار گیرد.
وی بیان کرد: در دوره‌های حضوری و غیر حضوری ارزشیابی نیز خواهیم داشت، بدین صورت که ماهانه و پایان هر ترم و پایان هر سطح ارزشیابی توصیفی صورت می‌گیرد و نتایج آن نیز در اختیار قاری قرار خواهد گرفت.
در بخش دیگری از این نشست خبری میرزاجانی در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر این که، آیا قرار است بعد از اتمام هشت سال قاریان طرح اسوه مجددا وارد روند مسابقات شوند و از این طریق به تسهیلات و ... دسترسی پیدا کنند یا خیر بیان کرد: متأسفانه این فضا که همه توجهات معطوف به مسابقات است تبدیل به فرهنگی شده که باید آن را اصلاح کرد و قدم‌هایی نیز در این زمینه برداشته شده است و به دنبال این هستیم که با طرح ارزیابی قاریان و مدرسان کمک کنیم که این فضای نامناسب تلطیف شود.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
captcha