چرا 23 ذی‌القعده روز زیارتی خاص امام رضا(ع) است
کد خبر: 3630949
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
غلامعلی پاسخ داد:

چرا 23 ذی‌القعده روز زیارتی خاص امام رضا(ع) است

گروه جامعه: یک عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با تأکید بر اینکه در زیارت، نکته مهم برقراری ارتباط قلبی با امام است نه دوری و نزدیکی فاصله، گفت: انتخاب روز زیارتی خاص امام رضا با هدف خط بطلان کشیدن بر عقاید انحرافی صورت گرفت است.

حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که امروز روز زیارتی امام رضا(ع) است، آیا این روز مختص زیارت حضوری امام رضا(ع) است؟ و آیا زیارت از بعید هم می‌تواند ثواب زیارت خاص امروز را در پی داشته باشد؟ گفت: در خصوص زیارت به صورت کلی نزدیک بودن و حضور در حرم و کنار ضریح شرط نیست. البته زیارت از نزدیک و در حرم بهترین حالت است که امام را در کنار خود حس کرده و از نزدیک زیارت کنیم.

حالات امام رضا(ع) هنگام زیارت قبر حضرت رسول(ص)

وی با اشاره به اینکه زیارت از نزدیک شیوه و سیره ائمه(ع) نیز بوده است، گفت: امام رضا(ع) برای زیارت قبر مطهر حضرت رسول(ص) می‌رفتند و حتی در گزارش‌ها آمده است وقتی می‌خواستند برای زیارت خانه خدا از مدینه خارج شوند، چند مرتبه گویی که می‌خواهند از عزیز تازه از دست‌داده‌ای جدا شوند، قبر پیامبر(ص) را زیارت می‌کردند فاصله می‌گرفتند، دوباره بازمی‌گشتند دوباره زیارت می‌کردند و دوباره فاصله می‌گرفتند.

اگر ارتباط قلبی با امام برقرار نشود، زیارتی رخ نداده است

حجت‌الاسلام غلامعلی تصریح کرد: بر همین مبنا تردید نیست که بهترین حالت زیارت، زیارت از نزدیک است اما خود معنای زیارت برقراری ارتباط قلبی است. یعنی فرد ارتباط قلبی با امام خود برقرار و به ایشان ابراز علاقه و محبت کند. بهترین حالت زیارت ائمه(ع) برقراری ارتباط قلبی است که اگر نباشد زیارتی رخ نداده است. این ارتباط قلبی اگر از نزدیک باشد بهتر است و اگر نشد از همان فاصله دور باید برقرار شود. یعنی اگر فردی راهش دور است و نمی‌تواند به زیارت امام رضا(ع) مشرف شود این مسئله نباید مانعی برای برقراری ارتباط قلبی با امام(ع) باشد.

ارتباط قلبی با جملات خود ساخته؛ زیارت قبول

وی افزود: احتمال دارد کسی کنار ضریح باشد اما زیارت و حالت ارتباط قلبی با امام رخ ندهد اما کسی دور باشد و سلام دهد و ارتباط قلبی با امام رضا(ع) برقرار و زیارت محقق شود. البته زیارت انحصار به بیان واژگان عربی هم ندارد که حتماً باید زیارت جامعه، امین‌الله یا زیارت خاصه امام خوانده شود بلکه اگر با زبان مادری و عبارات خودساخته هر فردی امام (ع) را خطاب و ابراز محبت کند هم زیارت حقیقی محقق شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در پاسخ به این سؤال که چرا امروز (23 ذی‌القعده) به عنوان روز زیارتی خاص امام رضا(ع) انتخاب شده است؟ گفت: در منابع متعدد در خصوص ثواب زیارت ائمه(ع) مطالب زیادی نقل شده است و بعد از روایت‌های مربوط به ثواب زیارت امام حسین(ع)، روایت‌های ثواب زیارت امام رضا(ع) بیشترین مطالب را به خود اختصاص داده است.

چرا ثواب زیارت امام رضا(ع) بیشتر از ثواب زیارت امام حسین(ع) است؟

وی افزود: امام جواد(ع) در حدیثی ثواب زیارت پدر بزرگوارشان را بالاتر از ثواب زیارت امام حسین(ع) بیان کرده و فرموده‌اند: زیارت پدرم افضل است، زیرا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را همه مردم زیارت مى‌کنند، اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمى‌کنند.

حجت‌الاسلام غلامعلی با بیان اینکه فرقه‌های باطل شیعه مانند چهار امامی‌ها، شش امامی‌ها و هفت امامی‌ها، امام رضا(ع) را به عنوان امام قبول ندارند، گفت: با وجود این فرقه‌های باطل درون شیعه تأکیدات زیادی برای زیارت حضرت رضا(ع) توسط سایر ائمه از جمله امام جواد(ع) و امام هادی(ع) مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه روز 23 ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا(ع) به عنوان روز‌های زیارتی مخصوص امام هشتم مطرح شده است، گفت: اهل بیت(ع) از این منظر خواسته‌اند که شیعه به امام رضا(ع) توجه بیشتری داشته باشند تا پاسخی به انحراف‌های صورت گرفته در اندیشه شیعه باشد چرا که هفت امامی‌ها معتقد هستند که امام کاظم(ع) آخرین امام بوده است و غائب شده‌اند و در آینده ظهور خواهند کرد و با این اندیشه امامت امام رضا(ع) را انکار می‌کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: حرکت شیعیان از شهرهای مختلف آن هم در زمان عباسیان برای زیارت حرم امام رضا(ع) خط بطلانی بر این اندیشه‌های انحرافی بود.

captcha