افراط‌گرایی، مشكل اساسی امروز جوامع بشری است
کد خبر: 3635062
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
آيت‌الله تسخيری:

افراط‌گرایی، مشكل اساسی امروز جوامع بشری است

گروه بين‌الملل: مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام تصریح کرد: جهان معاصر از گسترش افراط‌گرایی رنج می‌برد، با آن كه انتظار اين بود كه در هزاره سوم شاهد آغاز حاكميت اعتدال، صلح و آرامش باشيم، اما متأسفانه تروريسم و تندروی بر زندگی بخش عظیمی از جامعه امروز سايه افكنده است.

آيت‌الله تسخيري: افراطي‌گري، مشكل اساسي جوامع بشري است

به گزارش خبرگزاري بين المللي قرآن (ايكنا) آيت‌الله شیخ محمدعلی تسخيري، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب، امروز، ششم شهریورماه، ضمن سخنانی در پنجمين دور گفت‌وگوی ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوی اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و شوراي اسقفان سوئيس که به رياست «ابوذر ابراهيمي‌تركمان»، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با عنوان «‌زمینه‌های افراط‌گرایی و رادیکالیسم در جوامع اسلامی و جوامع مسیحی ـ چالش‌ها و راهکارها» برگزار شد، تاكيد كرد: نقص اخلاقي بزرگ‌ترين عامل ايجاد افراط‌گرايی است وعامل افراط‌گري در جامعه، استكبار، تكبر و طلب تكبر و در نهايت تكبر بر خالق است.
وي افزود: جهان معاصر از گسترش افراطی‌گری رنج مي‌برد، با آنكه انتظار اين بود كه در هزاره سوم شاهد آغاز حاكميت اعتدال، صلح و آرامش باشيم اما متأسفانه تروريسم كه نماد بارز افراطی‌گری معاصر است بر زندگی بخش عظیمی از جامعه امروز سايه افكنده است، خشونت‌ها و افراط‌گرايی فردی و خانوادگی كه ناشي از ضعف فرهنگی و تربيتی است از يك طرف و تروريسم دولتی و گروه‌های افراط‌گرا از طرف ديگر، امان جامعه بشری را بريده است.
آیت‌الله تسخيری با بيان اين كه افراط‌گرایی مختص جوامع اسلامي و مسيحي نيست و در هر جامعه‌اي وجود دارد، اظهار كرد: جهل، بي‌عدالتي، بدفهمي نسبت به متون دينی، سلطه‌طلبی، دين‌ستيزی، دين‌گريزی، زياده‌خواهی مستكبران، ضعف معنويت‌خواهی، ضعف شناخت يكديگر و ضعف هماهنگی لازم ميان رهبران اديان و تلاش مضاعف سكولاريسم منفي، زمينه‌ساز رشد افراط‌گرايی است و تا زمانی كه انديشه‌های معرفتی و راه‌كارهای واقعی جهت جايگزينی عوامل منفی افراط‌‌ زا را پيدا نكنيم، تغيير وضعيت موجود با چالش‌های جدی روبروست.
وي افزود: تغيير واقعيت فعلي يک نياز است و اين تغيير زماني امكان‌پذير است كه ايده و عناصر تغيير نيز تحقق پيدا كند كه در قرآن كريم آمده است: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم»(خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است، تغییر دهند).
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام تاكيد كرد: علمای دين و اصحاب انديشه نبايد خود تحت تأثير اهداف سياست‌پيشگان قرار بگيرند، بلكه وظيفه دارند در مقابل افراط‌گرایان بایستند و زمینه‌ساز ایجاد فضای گفت‌وگو باشند.
وی در پايان يادآور شد: اگر خدا را بشناسيم و خود و ديگران را بشناسيم، هرگز به سمت افراط‌گرایی نخواهيم رفت.
پيام مسيح، دوستي و صلح براي مبارزه با تندروی است
اسقف «آلن دی رائمی»، رئیس گروه اسلام کنفرانس اسقفان سوئیس نیز با بيان اينكه پيام حضرت مسيح (ع)، صلح و دوستی است، به‌كارگيری و عملی كردن اين پيام را در زندگی زمينه‌ساز مبارزه با افراط‌گرایی دانست و گفت: در جامعه معاصر، مسيحی راستين بسيار اندک است و مسيحی اسمی بسيار گسترده است و علمای مسيحي بايد تلاش كنند مسيحی واقعی را در جامعه ترويج دهند تا از افراط‌گرایی جلوگيری كنند.
وي با تبيين مفهوم شهيد در مسيحيت، افزود: شهيد به كسی اطلاق می‌شود كه در زمان فداكاری جان خود در راه ايمان، قاتل خود را نيز بخشيده باشد و كينه‌ای نسبت به او در دل خود نگه ندارد، زيرا داشتن كينه در دل و انتقام‌گيری ريشه بسياری از اقدامات افراط‌گرایانه بدون به‌كارگيری عقل و انديشه است.
الگو براي مسيري به صلح
رومان استاگر، عضو شورای اسقفان سوئيس نیز ضمن سخنانی در این نشست، با اشاره به سرگذشت «نيكولای فلو»، شخصيت معنوی برجسته كشور سوئيس كه به جنگ‌های داخلی اين كشور پايان داده بود، تصريح كرد: نيكولای فلو الگوی يک شخصيت معنوی و روحانی برای ايجاد و برقراری صلح در يک جامعه است.
وی افزود: او نه تنها يك كشيش بود، بلكه پدر يك خانواده، قاضی و يك مشاور بود که تلاش كرد طبيعت را با وحدانيت خداوند پيوند دهد و خداوند خود صلح و آفريننده صلح است، در نتيجه پيوند با او مايه صلح و آرامش خواهد بود.
استاگر تاكيد كرد: زمينه افراط‌گرایی مسائل كم اهميتي مانند درگيري‌ها همسايه‌ها، اختلافات طبقاتی، مشكلات زبان‌شناسی و حتي اختلاف علمای مذهبی‌ است كه باعث ايجاد اختلاف و تندروی می‌شود.
گفتنی است، در اين دور از گفت‌وگوها، محورهايی مانند «زمینه‌های افراط‌ گرایی و رادیکالیسم در جوامع اسلامی ـ بررسی چالش‌ها و راه‌کارها»، «تحلیلی فرادینی از بنیان‌ها و زمینه‌های افراط‌‌گرایی»، «بررسی عوامل معرفتی تندروی در جوامع اسلامی و جوامع مسیحی‌»، «‌تاریخ اجتماعی و کارکردهای آن برای مبارزه با تندروی دینی»، «بر هم زدن ثبات و نظم اجتماعی، منبعی برای افراط‌‌گرایی و رادیکالیسم»، «‌فقدان آزادی مذهب، زمینه‌ای برای پرورش افراط‌گرایی و رادیکالیسم»، «دیپلماسی مذهبی دولت، روشی برای جلوگیری از افراط‌‌گرایی و رادیکالیسم»، ‌‌«تاريخ اجتماعي و كاركردهای آن براي مبارزه با تندروی دينی» مورد بررسی و در پايان هر سخنرانی، به پرسش‌های پيرامون مقالات پاسخ داده می‌شود.
لازم به ذکر است، دور چهارم گفت‌وگوي ديني مركز بين‌الملي گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با كنفرانس اسقفان سوئيس تحت عنوان «‌نقش دین در جامعه‌» با حضور ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي طي روزهاي 27 تا 30 مهرماه سال 1394 در سوئيس برگزار شده بود.

captcha