«ما منتظریم»؛ بیانات جامع رهبر انقلاب درباره مهدویت برای نخستن بار منتشر شد
کد خبر: 3636607
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸
به همت حجت‌الاسلام ملایی؛

«ما منتظریم»؛ بیانات جامع رهبر انقلاب درباره مهدویت برای نخستن بار منتشر شد

گروه دانشگاه: «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» عنوان کتابی است که به همت مدیرگروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت نگاشته شده و در آن بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مهدویت در حوزه‌های مختلف گردآوری شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»، شامل بیانات، پیام‌ها، نامه‌ها و مکتوبات معظم‌له در حوزه معارف مهدوی است که مربوط به ۴۰ سال یعنی از سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۳ است.
جمعه///«ما منتظریم»؛ بیانات جامع رهبر معظم انقلاب پیرامون مهدویت که برای نخستین‌بار به زیور طبع درآمد
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا درباره موضوع نگارش این کتاب اظهار کرد: موضوع مهدویت که طی سال‌های اخیر رشد ویژه‌ای داشته و غیر از عموم مردم، مجامع علمی، فرهنگی و دانشگاهی را به خود جلب کرده، بدون تردید یکی از موضوعات بسیار مهم حوزه معارف دینی است، به گونه‌ای که اکنون بسیاری از رویکردهای سیاسی در فضای بین‌الملل، همچنین بسیاری از اندیشمندان دنیا به بحث‌های آینده جهان توجه ویژه‌ای دارند و بخش زیادی از تولیدات فرهنگی و هنری در دنیا به موضوع آخرالزمان و آینده جهان مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: با پیشینه‌ای که از دین اسلام داریم، در آیات و روایات معصومین(ع) درباره این موضوع مهم صحبت‌های زیادی در متون دینی وجود دارد و امروزه تعبیر از مهدویت اشاره به همین بحث و آینده و سرنوشت جهان است، اما از منظر دین، وقتی از مهدویت صحبت می‌کنیم، فقط از آینده جهان سخن نمی‌گوییم، بلکه از امامی حرف می‌زنیم که هم‌اکنون حیّ است و مدیریت پنهان دارد و ایشان با امدادهای الهی و البته زمینه‌های مردمی ظهور پیدا خواهد کرد و بشریت را از چنگال ظلم و بی‌عدالتی نجات می‌دهد و زمینه رشد را فراهم می‌کند و در این مسیر افراد و نهادها وظایفی بر عهده دارند.

این کارشناس مهدویت گفت: اساساً آینده‌نگری یک مسئله فطری است و نگاه کلان به آینده هم‌اکنون نیز مورد استفاده و راهبرد عینی برای فضای امروز ماست، همچنانکه آینده برای هر انسانی حائز اهمیت است و اگر به آینده خود  توجه نداشته باشد، هیچ کس تلاش یا کوششی نخواهد داشت، نگاه به آینده بشریت و روشن دانستن آن نیز برای جامعه و حکومت درس‌ها و موضع‌گیری‌های فراوانی دارد.

ملایی در پاسخ به این پرسش که انگیزه شما از ورود به مبحث مهدویت از منظر مقام معظم رهبری چه بود؟ گفت: ما با شخصیتی مواجه‌ایم که در دوران معاصر و همانند امام خمینی(ره)، علاوه بر آنکه فقیه و اسلام شناس است، در متن حوادث و رویدادهای جامعه قرار داشته و بالاترین مقام حاکمیت یعنی زعامت و رهبری یک کشور شیعی را نیز بر عهده دارد.

وی افزود: مجموع این‌ها باعث می‌شود تامل و درنگ بیشتری در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب داشته باشیم و بررسی کنیم، چه شاخصه‌هایی در نظام فکری ایشان وجود دارد که باعث شده انقلاب اسلامی را با همه دشمنان و موانعی که دارد، به این خوبی سامان‌دهی کند و تحلیل‌های درست و واقع بینانه‌ای نسبت به دنیا داشته باشد، به طوری که اندیشمندان سیاسی جهان را به شگفتی واداشته و گاهی اوقات با تمام دشمنی‌شان، فرزانگی و نگاه تیزبینانه ایشان را نمی‌توانند انکار کنند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: مروری بر اندیشه‌های مختلف مقام معظم رهبری، نشان می‌دهد مباحث مهدویت نه تنها جایگاه بسیار بلندی در نظام فکری ایشان دارد، بلکه به گونه‌ای است که جهت سامان‌دهی فعالیت‌های فکری و عملی ایشان بر مبنای مهدویت است. ایشان خود در یکی از سخنانشان فرمودند: «اگر مهدویت نباشد، معنایش این است که همه تلاش انبیاء(ع) و بعثت و زحمات طاقت‌فرسای آنان، بی‌فایده باشد». از طرف دیگر می‌بینیم که در جریان انقلاب اسلامی و پیش از آن، حضرت امام(ره) می‌فرمودند: «این انقلاب می‌خواهد برای آن حکومت جهانی زمینه‌سازی کند»، همین دیدگاه را در اندیشه‌های مقام معظم رهبری مشاهده می‌کنیم و این سخنان هر شخصی را وادار می‌کند یک بازخوانی و کنکاشی داشته باشد درباره اینکه شخصیتی که نه تنها در جهان اسلام و عالم تشیع، بلکه در جریان بین‌الملل تاثیرگذار است، به این مقوله بیشتر توجه دارد.

بیانات جامع رهبری پیرامون مهدویت که نخستین‌بار در قالب کتاب چاپ شد
وی ادامه داد: از بعضی دوستان مشاهده می‌کردیم که تصور داشتند مقام معظم رهبری در زمینه مهدویت صحبت‌های زیادی نداشته‌اند و فکر می‌کردند ایشان فقط در ایام نیمه شعبان و آن هم به صوت کلی صحبت‌هایی داشته‌اند، اما پس از بررسی‌ها متوجه شدیم نه تنها انبوه مطالب ایشان آنقدر زیاد است که قابل پیش‌بینی نبوده، بلکه سابقه تاریخی سخنان مهدویت ایشان، حتی به دوران پیش از انقلاب نیز می‌رسد، همین امر سبب شد که به عنوان فردی که چند سال در این حوزه توفیق خدمت داشته‌ام، به این مقوله نگاه خاصی را داشته باشم و یکی از آرزوهایم این باشد که منظومه‌های فکری مباحث مهدویت را در سخنان مقام معظم رهبری استخراج کنم. تقریبا نزدیک به دو سال روی این موضوع کار کردم و به شدت کمبود منابع در این حوزه داشتیم، هنگامی که بحث را آغاز کردیم، یک نرم‌افزار حدیث ولایت وجود داشت که از سال 68 تا سال 88 یا 89 را در بر می‌گرفت و آن هم همه سخنان نبود یعنی تنها سخنان ایشان پس از نصب در مسئولیت رهبری را تحت پوشش قرار داده بود.

ملایی خاطرنشان کرد: به دنبال منابعی بودم که بتواند صحبت‌های رهبری را پیش از مسئولیت ایشان در مقام رهبری، یعنی پس از انقلاب تا رهبری ایشان و حتی پیش از انقلاب، شامل شود.

وی افزود: با توفیقات الهی و عنایت حضرت ولیعصر(عج) منابعی را به دست آوردیم که از سال 1353 تا پایان سال 1393 یعنی همان ایامی که مشغول نگارش کتاب بودم، شامل می‌شد. مباحثی به دست بنده می‌رسید که حتی یک چاپ بیشترنخورده بود و گاهی تنها سخنانی بود که معظم له سال 60 یا 61 در دانشگاهی در تهران مطرح کرده بودند که سپس به یک جزوه تبدیل شده و پس از آن دیگر چاپ نشد. در آن صحبت‌ها، ایشان مطالبی پیرامون مهدویت طرح کرده‌اند که این منابع جمع‌آوری شد . سپس با توجه به تخصص و اشراف نسبی بنده نسبت به موضوعات مهدوی، کلیدواژه‌های سخنان ایشان استخراج و فیش برداری‌ها آغاز شد، این فیش برداری‌ها صرفا به نرم‌افزار حدیث ولایت نبوده و نیز به صحبت‌های ایشان در نیمه شعبان محدود نبود. تلاش شد از تمام صحبت‌های معظم‌له برای تمام مخاطبان ایشان و منابعی غیر از آن نرم‌افزار استفاده شود، به طوری که در فهرست منابع خواهید دید، از 15 منبع غیر از آن نرم‌افزار استفاده شده و خروجی کار بیش از دو ساله در قالب کتاب ارائه شد.

ملایی با بیان اینکه ممکن است برای برخی دوستان، پس از آنکه کتاب را مطالعه می‌کنند، این سوال مطرح شود که چرا این کتاب تا سال 1394 چاپ نشده و سال 1396 به عرصه چاپ رسیده، عنوان کرد: باید بگویم این به دلیل روند طولانی اخذ مجوز از وزارت ارشاد بوده که کتاب حتما می‌بایست پیش از چاپ به موسسه انقلاب اسلامی یعنی مرکز تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری ارائه می‌شد و این رفت‌وآمدها و انجام اصلاحات درخواستی موجب شد چاپ کتاب پس از پروسه‌ای طولانی به سرانجام برسد که گاهی خسته کننده بود اما علاقه به مباحث مهدویت و ارادت به مقام معظم رهبری، دشواری‌ها را آسان می‌نمود.

وی با اشاره به روند کلی تدوین کتاب، افزود: برخلاف آنچه در سایر کتابهای چاپ شده از سخنان ایشان آمده و در ذکر بیانات رهبری تنها به تاریخ سخنرانی و مخاطب اشاره می‌شود، در این کتاب برای نخستین‌بار، برخی از منابع که در اختیار موسسه انقلاب اسلامی نبود را به عنوان پاورقی آورده‌ام و به نام کتاب و جلد صفحه آدرس داده‌ام.

طلیعه کامل مهدویت از منظر رهبری در حوزه‌های مختلف
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به محتوای کتاب خود اظهار کرد: از حیث محتوای مطالب، کتاب به 14 بخش تقسیم شده که تنظیم کتاب به این بخش‌ها و 14 عنوان و زیرمطالب و گفتارها، سبب شد اکنون در ارتباط با بسیاری از حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و صنفی پیرامون مباحث مهدویت صحبتی از مقام معظم رهبری داشته باشیم. در این بخش‌ها ابتدا به سه بحث مهدویت از جمله  مفهوم مهدویت اهمیت مهدویت و برکات آن پرداخته شد.

وی ادامه داد: بخش چهارم؛ امام مهدی(عج) شناسی با دو رویکرد است؛ نخست جایگاه امامت و مهدویت به صورت عام و دیگری بحث خصوصیات وجود مبارک امام زمان(عج) است که برای برخی جذاب بوده، یک بخش را نیز به غیبت امام(عج) و زیرمجموعه مباحث آن اختصاص دادیم.

ملایی افزود: بخش دیگر؛ انتظار و منتظران و صفات آنها، بخشی نیز به مهدویت و انقلاب اسلامی، بخشی دیگر ظهور و حکومت امام زمان(عج)، بخش دیگر؛ ادعیه و زیارات مهدویت که حاوی نکات بی‌بدیلی از مقام معظم رهبری است و بخش دهم به بحث مهدویت و آسیب‌ها اختصاص دارد که نکات بسیار زیبایی از معظم له در این‌باره آورده شده.

وی ادامه داد: بخش بعدی دشمنان مهدویت و ترفندهای آنها دردشمنی با امام زمان، بخش دیگر مراکز، مکان‌ها و افراد مرتبط با موضوع مهدویت آمده و یک بخش نیز به بایسته‌های پژوهشی و تبلیغی در حوزه مهدویت از منظر مقام معظم رهبری اختصاص دارد که برای علاقمندان پژوهش در معارف مهدوی حائزاهمیت خواهد بود. بخش نهایی کتاب شامل دعاها و نجواهایی است که مقام معظم رهبری در حین یا پس از سخنرانی‌ها و مکتوبات خویش ذکر می‌کردند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: در مجموع کتابی در حدود 400 صفحه برای نخستین بار وارد بازار شد که منظومه‌های فکری مقام معظم رهبری را در طول 40 سال در اختیار مخاطب قرار داده است. پیش از این کتاب، کتابچه‌هایی در این موضوع وجود داشت که به صورت مختصر و محدود و شاید در حد یکی، دو سخنرانی و یا تنها بخشی از صحبت‌های ایشان را آورده بودند. اما بسیاری از مشتاقان بحث مهدویت و صحبت‌های مقام معظم رهبری، طالب آن بودند که مجموعه‌ای منسجم و کامل از بیانات ایشان پیرامون مهدویت، به عنوان شخصی که رهبر انقلاب اسلامی است و این انقلاب را زمینه‌ساز ظهور می‌داند، در اختیارشان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این مجموعه، می‌تواند طلیعه‌ای باشد که اندیشه‌های این رهبر فرزانه در حوزه مباحث مهدویت را در اختیار مردم قرار دهد، که کمتر به آن توجه شده است، ادامه داد: جا دارد از مسئولین و اساتید بزرگوار که مشوق بنده در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)، مرکز تخصصی مهدویت و همچنین انتشارات بنیاد بودند و با همراهی آنها این کار روانه بازار شد تا مردم از آن بهره کافی ببرند، قدردانی نمایم.

این کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: تقریبا سعی کردیم آنچه که در مباحث مهدوی در اندیشه‌های رهبری است در این کتاب بیاوریم، اما برخی از مباحث پسینی که بعد از تهیه این کتاب توسط معظم له ایراد شده، در حال تدوین بوده و ان شاءالله در ویرایش‌های بعدی این کتاب پس از اخذ مجوز، گنجانده خواهد شد.

یادآور می‌شود کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»، به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود ع به زیور طبع درآمده و علاقه‌مندان جهت تهیه كتاب می‌توانند در قم به نشانی خیابان شهدا، كوچه آمار (22)، بن‌بست شهید علیان پلاک 26 (مرکز تخصصی مهدویت) و یا در تهران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان قدس، تقاطع خیابان ایتالیا، پلاک 98 مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن 88998600 با پیش شماره 021 و 37841130 با پیش شماره 025 تماس بگیرند.
captcha