چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه بانوان آغاز شد
کد خبر: 3640337
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
طی مراسمی در ارومیه؛

چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه بانوان آغاز شد

گروه مسابقات: چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه بانوان، لحظاتی قبل در حسینیه ثارالله(ع) ارومیه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان، همراه با آیین افتتاحیه از عصر امروز، ۱۹ شهریورماه با حضور مسئولان و مدیران قرآنی کشور و استان و جمع کثیری از جامعه قرآنی در حسینیه ثارالله(ع) ارومیه و با تأخیر بیش از 20 دقیقه‌ای آغاز شد.
در ابتدای این مراسم سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد و در ادامه حامد علیزاده از مشهد مقدس و دارنده رتبه نخست مسابقات مالزی به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.
اجرای این مراسم با سیدوحید مرتضوی، کارشناس مجری شبکه قران و معارف سیما بود و در ادامه گروه تئاتر با موضوع حضرت مریم وتولد حضرت مسیح(ع) انجام شد.
سپس شهلا تاج‌فر، مشاور استاندار و مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری ارومیه به سخنرانی پرداخت و ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن، عنوان کرد: پیش از انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی به این گونه نبوده است و حافظان و قاریان و مؤلفان حوزه قرآن کریم در بحث‌ها و برنامه‌ریزی‌ها ورود اندکی داشتند.
وی ادامه داد: الحمدلله در این دوره از مسابقات کشوری میزبان بالای هزار نفر از نخبگان قرآنی دو بخش بانوان و آقایان در سطح استان هستیم و شما بزرگواران امروز میهمان آذربایجان غربی هستید، استانی که پرورش‌دهنده نخبگان قرآنی چون زینب محمدنژاد، حافظ کل قرآن کریم، رتبه نخست بانوان در مسابقات بین‌المللی و حامد ولیزاده‌ها، قاری بین‌المللی کشورمان هست.
وی تصریح کرد: خدا را شاکرم که فرصتی در اختیار استان ما قرار داد که میزبان اصلی این دوره از مسابقات باشیم.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری ارومیه بیان کرد: امیدواریم برپایی محافل قرآنی باعث بازگشایی گرفتاری مردم استان شود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «اگر زن با قرآن مأنوس شود بسیاری از مشکلات جامعه ما حل می‌شود». چون بانوان آشنای با قرآن و مأنوس با قرآن و متفاهم با مفاهیم قرآنی می‌توانند در تربیت فرزندان تأثیر داشته باشند.
وی ادامه داد: امیدواریم انس با قرآن در خانواده‌ها موجب تقویت باورهای دینی در بین کودکان و نوجوانان شود و بیش از پیش شاهد رشد و سلامت خانواده‌ها و جامعه باشیم.
مشاوره استاندار در پایان از حمایت‌های حجت‌الاسلام قریشی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان تقدیر ویژه کرد و از همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان که در آماده‌سازی این دوره از مسابقات نهایت همکاری را داشته‌اند، قدردانی کرد.
سپس گروه تواشیح منتخب و برگزیده گروه‌های همخوانی استان با عنوان «تسنیم» به همخوانی و اجرای برنامه پرداخت.
لازم بذکر است، رقابت متسابقان در رشته حفظ و معارف احادیث، مدیحه‌سرایی و همخوانی، دوشنبه، 20 شهریورماه برگزار می‌شود.
سخنران دیگر آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات، حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدي، قائم مقام رئيس و دبیر شوراي توسعه فرهنگ قرآني بود.
وی در خصوص دیدگاه قرآن و اهل‌بیت(ع) در خصوص مسابقات و ایجاد انگیزه و حس رقابت، عنوان کرد: «تسابق» و «استباق» ریشه در در سیره نبوی ریشه دارد و پیامبر گرامی اسلام(ص) بنیانگذار مسابقات قرآنی است.
محمدی اضافه کرد: بنابر آموزه‌های قرآن «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ»، یقینا خیری بهتر از رقابت در حوزه قرآن نیست، چون بنا بر فرموده رسول مکرم اسلام(ص) «خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَه» بنابراین نظام تشویق و ترغیب شناخته شده در این زمینه در سیره نبوی است که در قالب مسابقات ما شکل گرفته است.
وی تصریح کرد: ممکن است بگویید آیا شکل مسابقات امروز با سیره نبوی فرق دارد؟ بله، در مسابقات نبوی داور خداست و مضمونش جدیت و خشیت قرآن آموز است و جایزه آن رسیدن به مائده الهی است که به مقدار ایمان و اجتهاد قرآن آموز جایزه ویژه دریافت می‌شود.
دبیر شوراي توسعه فرهنگ قرآني عنوان کرد: آنچه که امروزه مهم است این است که شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن به دلیل برد و باخت‌ در آن حضور پیدا نکند که اینها ظاهری است.
وی تأکید کرد: هر فردی که افتخار حضور در مسابقه قرآنی را داشته باشد، حتما موفق و پیروز است و خداوند برای او درجه‌ای قائل شده است که توفیق حضور در مسابقات را پیدا کرده است.
captcha