استقبال انجمن علمای فلسطین از توافق آشتی فتح و حماس
کد خبر: 3652529
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

استقبال انجمن علمای فلسطین از توافق آشتی فتح و حماس

گروه بین‌الملل: انجمن علمای فلسطین ضمن تقدیر از امضای توافق آشتی میان فتح و حماس، ابراز امیدواری کرد که این توافق به تحقق امنیت در فلسطین و دوری از آفت‌های شکاف و تفرقه منجر شود.

استقبال انجمن علمای فلسطین از توافق آشتی فتح و حماسگزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری فلسطینی «معا»؛ انجمن علمای فلسطین با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن درخواست از همه گروه‌ها و طرف‌های فلسطینی از جمله احزاب و مؤسسات برای حفظ و حمایت از این توافق، ابراز امیدواری کرد که توافق مذکور وحدت‌ کلمه گروه‌های فلسطینی را به دنبال داشته باشد.

در این بیانیه آمده؛ همه گروه‌های فلسطینی باید با حفظ این اتحاد، برای احیا و پیشرفت کشور فلسطین و حفظ منافع ملتی که سال‌ها رنج و عذاب تفرقه و جنگ را متحمل شده‌اند، با یکدیگر همکاری کنند. 

انجمن علمای فلسطین در این بیانیه یادآور شد: «اعضای انجمن خداوند را صادقانه به خاطر حصول این توافق شکر می‌گویند، همچنان که از همه تلاش‌های انجام شده برای تحقق این آشتی و پیوند قدردانی می‌کنند». 

حمایت کمیته علمای فلسطین در خارج، از آشتی ملی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، کمیته علمای فلسطین در خارج نیز از تمامی اقداماتی که موجب ترمیم شکاف داخلی و نزدیکی فرزندان ملت فلسطین به همدیگر می‌شود، استقبال و حمایت کرد.

این کمیته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما ضمن حمایت از امضای توافق آشتی ملی میان جنبش‌های مقاومت اسلامی حماس و فتح در قاهره، امضای این توافق را به ملت فلسطین تبریک و تهنیت می‌گوییم».

در این بیانیه آمده است که آشتی ملی یک هدف والا به شمار می‌رود و کشمکش و اختلاف موجب از بین رفتن قدرت و اقتدار می‌شود و هرگونه تلاش در راستای از بین بردن اختلافات تلاشی خجسته و موجه است.

یادآور می‌شود، فتح و حماس ۲۰ مهرماه رسما توافقنامه دولت توافق ملی فلسطین را با حضور خالد فوزی، وزیر اطلاعات مصر امضا کردند تا به اختلافاتی که از سال ۲۰۰۷ میان کرانه باختری و نوار غزه به وجود آمده، پایان دهند.

این توافق توسط عزام احمد، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و صالح عاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی(حماس) به امضا رسید.

مهم‌ترین بندهای این توافق امضاشده میان جنبش‌های فتح و حماس عبارتند از:

ـ فراهم کردن زمینه فعالیت دولت فلسطین در نوار غزه حداکثر تا ۱ دسامبر آینده.

ـ وضع راه‌حل‌های لازم برای مسئله کارمندان غزه توسط کمیته حقوقی و اداری که فعالیت خود را حداکثر از ۱ فوریه ۲۰۱۸ آغاز می‌کند.

ـ دولت فلسطین متعهد به تداوم پرداخت حقوق کارمندان در طول دوره فعالیت این کمیته می‌شود و این حقوق نباید از حقوق فعلی آنها کمتر باشد.

-  رؤسای سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین حداکثر تا تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۱۷ راهی باریکه غزه شده و با مسئولان سرویس‌های امنیتی این منطقه دیدار می‌کنند تا راه‌های بر عهده گرفتن مسئولیت اداره امور این منطقه را مورد بررسی قرار دهند.

-  دولت تشکیلات خودگردان تا تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۱۷ اداره امور تمامی گذرگاه‌های غزه را بر عهده می‌گیرد.

-  نشستی در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۱۷ به منظور پیگیری و ارزیابی تمامی اقدامات قبلی در قاهره برگزار می‌شود.

- نشست فراگیر گروه‌های فلسطینی در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ به منظور بررسی ساز و کار اجرای مفاد توافق قاهره برگزار می‌شود.

-  از گروه‌های فلسطینی برای مشارکت در نشست قاهره در اواخر ماه آینده دعوت به عمل می‌آید تا پرونده‌های سازمان آزادی بخش فلسطین «ساف»، انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی مورد بررسی قرار گیرد/.
captcha