جامع‌ترین دانشنامه تفسیری روایی منتشر شد
کد خبر: 3660643
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
در جده؛

جامع‌ترین دانشنامه تفسیری روایی منتشر شد

گروه بین‌الملل: جامع‌ترین دانشنامه تفسیری روایی به زبان عربی با عنوان «موسوعة التفسیر المأثور» در 24 جلد در جده چاپ و منتشر شد.

انتشار دانشنامه مأثور تفسیر قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری gulfeyes.net؛ تدوین و گردآوری احادیث این دانشنامه 10 سال به طول انجامیده و به همت مرکز مطالعات قرآنی وابسته به مؤسسه علوم قرآن «امام شاطبی» جده منتشر شده است.

«نوح بن یحیی شهری»، سرپرست مؤسسه علوم قرآن «امام شاطبی» جده در این باره گفت: دانشنامه 24 جلدی تفسیر مأثور قرآن با هدف تکمیل تلاش‌های انجام‌شده در این زمینه و جمع‌آوری احادیث تفسیری پیامبر(ص) در یک مجموعه کامل منتشر شده و دربردارنده نظرات و مطالب مفسران برجسته است.

وی افزود: احادیث این دانشنامه تفسیری، توسط 5 نفر از اساتید تفسیر قرآن مورد تحقیق و ویراستاری قرار گرفته است.

مرکز مطالعات قرآنی وابسته به مؤسسه قرآنی «امام شاطبی» مرکزی تخصصی در حوزه پژوهش‌های قرآنی است که تاکنون 37 اثر در موضوعات مختلف همچون برنامه‌های آموزشی و درسی، دانشنامه‌های علمی و دو فصلنامه قرآنی منتشر کرده است. 

احادیث تفسیری شامل روایاتی از پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و صحابه پیامبر(ص) در تفسیر آیات قرآن کریم بوده و در آن به بیان اسباب و شأن نزول آیات، تفسیر آیات متشابه، توضیح و شرح بعضی واژگان و عبارت‌های قرآنی و.. پرداخته می‌شود.

تفسیر مأثور که به آن تفسیر نقلی، روایی و اثری نیز گفته می‌شود، گونه‌ای از تفسیر قرآن مبتنی بر احادیث‌ (آثار) منقول‌ از پیامبر(ص) و مطالب‌ صحابه‌ ـ و بنا بر قولی تابعین‌ ــ و نیز روشی تفسیری در میان‌ امامیه‌ بوده که‌ مبتنی بر احادیث‌ تفسیری پیامبر اکرم‌(ص) و اهل‌بیت‌(علیهم‌السلام‌) است‌/.

captcha