قاهره؛ میزبان همایش بین‌المللی «بررسی میراث اسلامی»
کد خبر: 3663785
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱

قاهره؛ میزبان همایش بین‌المللی «بررسی میراث اسلامی»

گروه بین‌الملل: دومین همایش بین‌المللی بررسی نسخ خطی و میراث عربی و اسلامی، سوم و چهارم اسفندماه سال جاری، در شهر قاهره، پایتخت مصر برگزار خواهد شد.

کنفرانس نسخ خطی و میراث اسلامیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «صدی البلد»؛ این همایش به همت مرکز نسخه‌شناسی عربی قاهره(الکسو) و با همکاری مرکز پژوهش‌های نسخ خطی دانشگاه «سوئز» مصر و مرکز احیای میراث علمی دانشگاه بغداد برگزار می‌شود.

این همایش با هدف بررسی میراث عربی و اسلامی و نسخ خطی و در چهار محور «میراث برجای مانده از گذشتگان»، «اقدامات لازم برای شناخت، تحقیق و فهرست‌نگاری نسخ»، «موقعیت میراث عربی و اسلامی و نهضت تاریخی ترجمه آثار به عربی» و «بحث پیرامون تفاوت آثار خطی و جدید و میزان حضور این میراث در رسانه‌ها و تأثیرات دنیای فن‌‌آوری و پیشرفت‌‌های الکترونیکی عصر حاضر بر آن‌ها» مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است که مرکز نسخه‌شناسی قاهره در حاشیه این همایش، دوره آموزشی «دانش نسخه‌شناسی عربی» را به مدت سه روز و با هدف ارائه بحث‌های علمی پیرامون شناخت شرکت‌کنندگان از نسخ خطی، رموز فرهنگی این آثار، بررسی‌های مکان تاریخی و جغرافیایی این آثار و شیوه‌های نگه‌داری و بازسازی آن‌ها برگزار خواهد کرد.

یادآور می‌شود که مرکز نسخه‌شناسی قاهره در سال 1946 میلادی با هدف جمع‌آوری و فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی عربی و اسلامی در مصر ایجاد شد/.

captcha