علامه طباطبایی ولایت فقیه را از قرآن اثبات کرد
کد خبر: 3668486
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
آیت‌الله مصباح یزدی:

علامه طباطبایی ولایت فقیه را از قرآن اثبات کرد

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره تحولات متعدد علامه طباطبایی در تحقیقات فقهی و قرآنی، تاکید کرد: یکی از کارهای دقیق ایشان اثبات ولایت فقیه از طریق آیات قرآن بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، پنجشنبه شب در گردهمایی استادان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان اینکه فردی به جامعیت علامه طباطبایی در میان علمای شیعه کم نظیر است گفت: ایشان در غالب رشته‌های علوم تبحر داشت. 

وی با بیان اینکه بارزترین خدمات علامه طباطبایی در تفسیر قرآن صورت گرفت که نماد بارز آن در المیزان تبلور یافته است گفت: ایشان برخلاف علمای گذشته که خواسته‌اند ولایت فقیه را از روایت عمر بن حنظله اثبات کنند و غالبا هم به این نتیجه رسیده اند که اثبات پذیر نیست آن را از قرآن اثبات کرده است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تصریح قرآن در مورد گلایه پیامبر(ص) از مهجوریت کتاب الهی در میان مسلمین بیان کرد: ما باید با خود بیندیشیم که آیا  جزء کسانی نیستیم که حق قرآن را به درستی ادا نکرده‌ایم.

آیت الله مصباح گفت: برخی از ما گاهی در سخنرانی و نوشتن آثار دینی خودمان آیات قرآن که به صراحت برای یک مسئله ای استدلال آورده رها می کنیم و به روایات ضعیف السند می پردازیم که از مصادیق مهجور قرار دادن قرآن است.

وی افزود: در مجامع ما قرآن به خوبی و با صوت خوش خوانده می شود ولی اگر بخواهیم مهجوریت آن به صورت کامل رفع شود باید ابتدا خودمان در فهم و عمل به آیات آن پیشقدم شویم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه علامه طباطبایی به خوبی از قرآن برای پاسخ به نیازهای دوره خویش بهره برد افزود: علامه طباطبایی تحول عمیقی در تحقیقات علمی و فقهی حوزه ایجاد کرد که اثبات ولایت فقیه از نگاه قرآن یکی از این موضوعات است.

این استاد برجسته حوزه تاکید کرد: علامه برای اثبات ولایت فقیه از قرآن به فطری بودن مدیریت گروه و اجتماع به عنوان مقدمه اشاره کرده و سپس از طریق ضرورت مدیریت اجتماعی از طریق آیات قرآن بحث ولایت فقیه را اثبات می کند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: مرز در جامعه اسلامی، اعتقاد است؛ جامعه اسلامی جامعه واحدی است که مرز آن اعتقاد به خدا است.

وی افزود: قبل از این که کلامی از انقلاب بر زبان هیچ عالمی آمده باشد و کسی در باره حکومت اسلامی طرحی داده  و در صدد اجرا باشد علامه  در این زمینه مطالب عمیقی را بیان کرده است و این کتاب وی نیز کتاب برگزیده سال حتی در آن دوره شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: علامه نه تنها تفسیر و علوم قرآنی را زنده کرد بلکه راه و روش استفاده از قرآن را برای حل همه نیازمندی های اجتماعی ارایه و تاکید فرمودند که همه شئون در اسلام، اجتماعی است. 

captcha