علامه طباطبایی؛ بزرگترین احیاگر روایات شیعه
کد خبر: 3668497
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
در گردهمایی استادان موسسه امام خمینی(ره) عنوان شد:

علامه طباطبایی؛ بزرگترین احیاگر روایات شیعه

گروه حوزه‌های علمیه: گردهمایی استادان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته نهم آذر در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار و در آن تاکید شد: علامه طباطبایی؛ بزرگترین احیاگر روایات شیعه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این مراسم گفت: برخی تصور می‌کنند علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به روایات کم توجهی داشته است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: بنده معتقدم ایشان برخلاف این تصور یکی از بزرگترین احیاگران احادیث شیعه به خصوص روایات تفسیری بوده‌اند و در المیزان نزدیک به 30 بحث روایی در هر مجلد دارند که در میان تفاسیر شیعه بی نظیر است.

وی با بیان اینکه نقش علامه طباطبایی در استفاده از روایات و نشان دادن راه‌های ایجاد موافقت روایات با قرآن بی نظیر است تصریح کرد: ایشان نه تنها در استفاده از روایات شیعه بلکه در بهره‌گیری از روایات اهل سنت نیز تحقیقات فراوانی آن هم با امکانات و محرومیت های آن دوره داشته است.

رجبی  تاکید کرد: علامه طباطبایی بر خلاف تصور نادرست برخی افراد نه تنها نسبت به روایات بی مهری نداشت بلکه با برخورد با روایات جعلی و اسرائیلیات  احیاگر روایات بوده است.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین حسین بنیادی، دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین در سخنانی گفت: امروز بیش از 500 درس تفسیری در حوزه قم برگزار می‌شود که نشان می‌دهد چراغ مباحث تفسیری روشن شده است.

علامه طباطبایی؛ بزرگترین احیاگر روایات شیعه

وی با بیان اینکه حوزه دوره طلایی خود را سپری می‌کند افزود: شخصیت و راه علامه طباطبایی باید برای همه حوزویان الگو باشد و از راه وی برای توسعه علوم به خصوص تفسیر بهره بگیرند.

بنیادی تاکید کرد: علامه چندین ویژگی دانش که او را برجسته کرد؛ علامه طهارت فکری و گفتاری داشت که این ویژگی‌ها از اخلاق و تواضع برجسته وی منشا گرفته بود.

وی افزود: از دیگر ویژ‌گی‌هایی که باید برای حوزه امروز درس باشد این است که علامه نسبت به دغدغه های جامعه خود بی تفاوت نبود و براساس نیازها اقدام به تالیف اثر کرد.

در این مراسم آیت‌الله مصباح یزدی نیز در سخنانی به تمجید از شخصیت علامه طباطبایی پرداخت.

captcha