دریافت 917 اثر از 27 استان در جشنواره قرآنی آیات/ اختتامیه در اوایل بهمن‌ماه برگزار می‌شود
کد خبر: 3679946
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷

دریافت 917 اثر از 27 استان در جشنواره قرآنی آیات/ اختتامیه در اوایل بهمن‌ماه برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: در نشست خبری جشنواره قرآنی آیات با اشاره به اینکه هزینه این جشنواره در رشته نقاشی 150 میلیون تومان بوده است، از دریافت 917 اثر از 27 استان کشور خبر داده شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری جشنواره قرآنی آیات در رشته نقاشی، بعدازظهر امروز 17 دی ماه با حضور حجت الاسلام فضیلت، مدیرکل ارشاد استان گلستان و دبیر این جشنواره برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی تن، دبیر جشنواره های قرآنی آیات در سخنانی به سیاست های این جشنواره پراخت و گفت: ما تلاش داشتیم تا در قالب های مختلف جشنواره هایی را برگزار و با توجخ به ظرفیت هر استان آن را برونسپاری کنیم.
تن در ادامه به واگذاری جشنواره نقاشی در سطح ملی به استان گلستان اشاره کرد و افزود: این استان در حوزه هنرهای تجسمی شش جشنواره برگزار کرده است و به خاطر این ظرفیت میزبان جشنواره آیات در حوزه نقاشی شد.

دریافت 917 اثر از 27 استان در جشنواره قرآنی آیات/ اختتامیه در اوایل بهمن‌ماه برگزار می‌شود
دبیر جشنواره سراسری قرآن آیات تصریح کرد: در جشنواره آیات 11 رشته در سطح نلی و دو رشته در سطح بین المللی برگزار می شود. استان فارس میزبان رشته تئاتر، بوشهر میزبان رشته فیلم، استان همدان رشته تصویرسازی، استان یزد رشته نقاشی خط، خراسان رضوی میزبان رشته خوشنویسی که بین المللی است. استان لرستان میزبان جشنواره شعر، جنوب استان کرمان داستان نویسی و آوا و نغمات که طی هفته های گذشته در تبریز برگزار شد.
وی در پایان با اشاره به اینکه اختتامیه جشنواره سال آینده برگزار می شود، بیان کرد: جشنواره آیات با دو سیاست برگزار می شود. هر سال یک سری جشنواره بر اساس اعتباراتی که تقسیم بندی می کنیم، برگزار می شود. ابزار هنر بهترین ابزار برای انتقال قرآن است.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین فضیلت، مدیرکل ارشاد استان گلستان به بیان سخنانی پرداخت و گفت: جشنواره نقاشی امسال برای دومین بار است که برگزار می شود. سال گذشته استان خوزستان میزبان بود و امسال استان گلستان به عنوان میزبان در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه زبان هنر زبانی بشری و حس زیباشناسی در خود نهان دارد همه کم و زیاد از آن برخوردار هستند. از این جهت بهترین ابزار برای انتقال است.
فضیلت افزود: اداره کل ارشاد استان گلستان و معاونت قرآنی وزارت ارشاد این رویکرد را دنبال می کنند و بر همین اساس به مقوله های قرآنی نگاه شد.
مدیرکل ارشاد استان گلستان خاطرنشان کرد: فراخوان جشنواره نقاشی آیات در دو مرحله و در گستره ملی برای همه استان ها ارسال شد. هنرمندان مطرحی در این جشنواره حضور یافتند و در نهایت نیز 917 اثر از 27 کشور دریافت شده است. آثار در دو بخش نگاه نو و فضای انتزاعی و همچنین نگاه کلاسیک دریافت شده است. بخش دیگری نیز با محوریت سوره واقعه در نظر گرفته شده است.
وی اذعان کرد: از بین این آثار 586 اثر از استان های کشور و 331 اثر نیز از استان میزبان دریافت شده است. همچنین از بین این آثار 436 اثر در بخش نگاه نو، 287 اثر در بخش کلاسیک و فیگوراتیو و 77 اثر در بخش سوره واقعه دریافت شده است. 117 اثر نیز در حوزه کودک دریافت شده است. از این 917 اثر در مرحله اول که وارد مرحله داوری میشوند 40 اثر انتخاب می شود.

دریافت 917 اثر از 27 استان در جشنواره قرآنی آیات/ اختتامیه در اوایل بهمن‌ماه برگزار می‌شود
فضیلت در ادامه به برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در روز سوم بهمن ماه خبر داد و گفت: نمایشگاه آثار برتر از تاریخ سوم تا 10 بهمن در قالب سه نمایشگاه در مرکز، شرق و غرب استان برگزار می شود. همچنین یک سری از آثار نیز خریداری خواهد شد.
مدیر کل ارشاد استان گلستان در ادامه به مقایسه این جشنواره با جشنواره های مشابه پرداخت و افزود: یک رتبه بندی بین استان ها از لحاظ ارسال اثر شده است که گلستان، تهران، مازندران و اصفهان بیشترین آثار را داشته اند.
در بحث مقایسه هم شاهد سطح بالای این جشنواره هستیم. در گذشته جشنواره ملی هنرهای تجسمی برگزار شده که 330 اثر در رشته های نقاشی تصویرسازی، پوستر، خوشنویسی، نقاشی خط و آثار حجمی دریافت شده است. همچنین در جشنواره سیمای انسان در قران که در هفت در رشته برگزار شده است 740 اثر از 16 استان دریافت شده است. پیش بینی ما 27 استان نبود و به اعتقاد من از این لحاظ یک پدیده است. با این وجود اگر بیشتر رصد می شد شاید سایر استان ها هم حضور می یافتند.
همچنین در بخش دیگری از این جشنواره از هزینه 150 میلیون تومانی این جشنواره خبر داده شد. علاوه بر این اعلام شد که یکصد اثر از آثار در قالب یک کتاب به چاپ خواهد رسید.

همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری احمد خلیلی‌فر، دبیر هنری جشنواره قرآنی آیات در رشته نقاشی نیز در سخنان کوتاهی به تعداد زیاد آثار رسیده به این جشنواره اشاره و اظهار کرد: یکی از دلایل این استقبال اهمیت قرآن و هنر قرآنی برای مردم بوده است. از دیگر دلایل این استقبال می‌توان به طراحی و برنامه‌ریزی مدون آن اشاره کرد. در این جشنواره موضوع محدود نشده است و این بسیار کمک کرده است.
خلیلی‌فر افزود: گسترده بودن باعث شده تا بسیاری در جشنواره حضور یابند. برخی از جشنواره‌هایی که با استقبال کمتری مواجه می‌شوند به علت محدود بودن موضوعات است. جشنواره نقاشی آیات امسال تمامی طیف‌ها را در برگرفت و این از دلایل موفقیت آن در جذب آثار بوده است.
دبیر هنری جشنواره قرآنی آیات در رشته نقاشی بیان کرد: فرهنگ زمانی ماندگار می‌شود که با جوهره هنری آمیخته شود. اگر موارد درستی در جهان ماندگار شده است به دلیل این بوده که برخی از آن به هنر ربط داشته است.
خلیلی‌فر با اشاره به اینکه هر رشته‌ای به خدمت قرآن در بیاید و در راه توسعه فرهنگ آن گام بردارد به توسعه خود آن هنر کمک کرده است، خاطرنشان کرد: بنا بر این اساس جشنواره قرآنی آیات را از جمله جشنواره‌های درست می‌دانم و برای همین افتخار حضور در آن را دارم.
در بخش دیگری از این نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین فضیلت، در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت آثار بعد از پایان جشنواره، اذعان کرد: بر اساس تجربه به این نتیجه رسیده ایم که وقتی یک رویداد در سطح جشنواره برگزار می‌شود بهتر است طی یک جریان‌سازی این اتفاق رخ دهد تا مخاطب بیشتری جذب شود. بر همین اساس کارگاهی برگزار شد و همه آثار حاضر در کارگاه به دبیرخانه راه پیدا کرد. جالب است که در بین آثار یک اثر را یک نابینا خلق کرده است.
فضیلت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد تعداد آثار برگزیده و نیز میزان جوایزی که به آنها تعلق می‌گیرد، بیان کرد: در مرحله اول 40 اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود. هم اکنون آثار در معرض داوری قرار دارد و مشغول بررسی هستند و احتمال کمتر یا بیشتر شدن آثار برگزیده وجود دارد. در واقع هنوز تعداد آثار برگزیده مشخص نیست. ضمن اینکه یکصد اثر را در قالب یک کتاب نفیس به چاپ خواهیم رساند.
فضیلت در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد هزینه‌های این جشنواره بیان کرد: حدود 150 میلیون تومان برای این جشنواره هزینه در نظر گرفته شده است. طبیعی است که تا یک جایی هرچه هزینه بیشتر شود شکوه و پویایی جشنواره می‌تواند بیشتر باشد، اما با توجه به محدودیت‌هایی که دولت و وزارت ارشاد به عنوان بخش وزارتخانه‌ای دارد،‌ نهایت تلاش صورت گرفته است تا در عین حال نگاه صرفه‌جویانه نیز وجود داشته باشد. پیش‌بینی ما این است که جشنواره با همین مبلغ آبرومندانه برگزار شود و امیدوارم این پیش‌بینی محقق شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه وزارت ارشاد جزء معدود وزارتخانه‌هایی است که یک ماموریت خاص ندارد و ماموریت‌ها متفاوت است، گفت: برای هر جشنواره ابتدا یک پیش‌بینی اعتباری صورت می‌گیرد و استان برگزار کننده نیز باید تمهیداتی ببیند تا قبل از اختتامیه تحقق تعهدات ملی صورت بگیرد. سعی شده است از ظرفیت‌های استانی بابت این موضوع برای تأمین موقت منابع در نظر گرفته شود.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اهداف جشنواره‌های قرآنی آیات، اذعان کرد: در جشنواره‌های قرآنی هدف توسعه فرهنگ قرآنی است چرا که هر فعالیتی قابل توسعه نیست. اگر این کتاب و محتوا، محتوایی است که می‌تواند هدایت برای مردم باشد پس ما باید بر همین موضوع متمرکز شویم و با اتکا به تکنیک‌های هنری به توسعه فرهنگ قرآنی کمک کنیم به گونه‌ای که این توسعه تبدیل به گفتمان قرآنی شود.
فضیلت افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم گفتمان قرآنی غالب شده است که در رفتارهای ما آثاری از قرآن دیده شود. یعنی ضریب صداقت، محبت و ... افزایش یابد.

captcha