تأکید بر استفاده از ظرفیت ایثارگران برای تبیین و ترویج فرهنگ قرآن
کد خبر: 3680503
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

تأکید بر استفاده از ظرفیت ایثارگران برای تبیین و ترویج فرهنگ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: نخستین نشست شورای سیاستگذاری ترویج فرهنگ قرآن در بین جامعه ایثارگری به میزبانی اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی اداره‌کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، نشست شورای سیاست‌گذاری و تبیین و ترویج فرهنگ قرآن با حضور ‌حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدمرتضی حسینی، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، لاله افتخاری، عضو سابق کمیسیون قرآنی مجلس شورای اسلامی و فعال قرآنی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای ترویج فرهنگ قرآنی، فلاح، مسئول نظارت و ارزیابی مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف و سیف، داور و قاری بین‌المللی قرآن برگزار شد.
حجت‌الاسلام کاویانی‌راد در این نشست به سیاست‌ها، رویکردها و راهبردهای برنامه‌های قرآنی در سطح جامعه اشاره کرد و با تاکید بر نقش بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه ترویج برنامه‌های قرآنی گفت: ظرفیتی که در اختیار جامعه شاهد و ایثارگر است، نقش مهم و اساسی در ترویج و ارتقای برنامه‌های قرآنی دارد که باید از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی استفاده شود.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اسناد بالادستی متناسب با سیاست‌های کلان کشور و نقشه راه ترویج برنامه‌های قرآنی گفت: آمار دانشجویان شاهد بالغ بر 160 هزار نفر و همچنین آمار دانش ‌موزان بالغ بر 210 هزار نفر است و باید بخش فعال عملکرد بنیاد در حوزه‌های قرآنی شامل این جمعیت نیز باشد.
وی ضمن اشاره به خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران به جامعه شاهد و ایثارگر تصریح کرد: باید تلاش شود جامعه ایثارگر و شاهد هر چه بیشتر با قرآن و مفاهیم قرآنی انس بگیرد. باید راهکارها و تدبیری اندیشه شود که علاوه بر جامعه ایثارگری سایر اقشار جامعه نیز با برنامه‌های قرآنی آشنا شوند و در نهایت ارزیابی عملکرد نهادهای مرتبط با فعالیت‌های قرآنی از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت بگیرد.
سیدمرتضی حسینی، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست اظهار کرد: این نشست به منظور ترویج و توسعه فرهنگ قرآن، در بین خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر با هدف ایجاد زمینه برای یادگیری، تلاوت، فهم و تدبر در قرآن، ایجاد زمینه برای انس و علاقه به قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام و عمل به دستورات آن تشکیل شده است.
وی افزود: بازبینی و بررسی فعالیت‌های جاری در حوزه قرآن در بنیاد به منظور اتخاذ تدابیر لازم جهت کیفی سازی فعالیت‌های قرآنی ضروری است، لذا با برگزاری مستمر این نشست به صورت دوهفته‌ای به دنبال استفاده از ظرفیت‌های هنری برای پرداختن به سوژه‌های قرآنی و توجه به امور پژوهشی از جمله مستندها و نمایش‌های قرآنی و برنامه‌های رادیویی هستیم.
لاله افتخاری از میهمانان این جلسه نیز ضمن اشاره به فعالیت‌های شورای سیاست‌گذاری قرآنی در سال‌های گذشته و ابراز امیدواری نسبت به عملکرد این جلسات بیان کرد: مصوبات و اقداماتی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته است باید بررسی و آسیب‌شناسی و به‌روزرسانی شود.
این فعال قرآنی ضمن اشاره به جمعیت جامعه شاهد و ایثارگر، کسب رتبه‌های برتر و حضور موفق آنها در مرکز دانش‌پژوهان تصریح کرد: باید از این ظرفیت‌ها در مراکز علمی و دانشگاهی استفاده کرد و از دیگر کارهایی که باید انجام داد، استفاده از این ظرفیت‌ها برای خدمات‌رسانی به والدین شهدا است. همچنین سایر مخاطبان بنیاد که شامل کارکنان و خانواده‌های آنها هستند باید در برنامه‌های قرآنی سهیم شوند.
قره‌شیخلو، رییس سازمان دارالقرآن الکریم کشور نیز در ادامه این نشست، گفت: 3 گروه اصلی جامعه ایثارگر و شاهد که شامل گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی و خانواده‌های آنها هستند مخاطبان اصلی برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری قرآنی هستند که برای هر کدام از این گروه‌ها باید کمیته‌های فرعی و کارگروه‌هایی تشکیل داد.
وی در پایان تصریح کرد: شورای سیاست‌گذاری برنامه‌های قرآنی باید به کمیته‌ها و کارگزاری‌های جامعه شاهد و ایثارگر واگذار شود.
حجت‌الاسلام محمدی، دبیر شورای فرهنگ قرآنی در این نشست تأکید کرد: برنامه‌های جامع آموزش قرآنی توسط آموزش و پرورش باید جدی دنبال شود. مدارس در طول هفته 2 تا 3 ساعت فوق برنامه در خصوص فعالیت‌های قرآنی داشته باشند و از ظرفیت های نخبگان استفاده لازم را ببرند.
فلاح از دیگر میهمانان جلسه اعلام کرد: در رفع مشکلات جامعه قرآنی باید نوآوری صورت گیرد و از ظرفیت‌های مجموعه‌های قرآنی، کارکنان و خانواده‌های آنها در شهرستان‌ها استفاده شود.

captcha