آغاز پرداخت اعتبارات شوراهای قرآنی استان‌ها/ تأخیر به جای تخلف
کد خبر: 3680704
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

آغاز پرداخت اعتبارات شوراهای قرآنی استان‌ها/ تأخیر به جای تخلف

گروه فعالیت‌های قرآنی: پس از اینکه خبرهایی مبنی بر تخلف یا تعلل معاونت قرآنی وزارت ارشاد در زمینه پرداخت اعتبارات شوراهای قرآنی استان‌ها، منتشر شد، حالا از این معاونت خبر می‌رسد که واگذاری اعتبارات به استان‌ها آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی روزهای گذشته و پس از برگزاری جلسه نود و یکم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که از تخلف معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مبنی بر عدم پرداخت اعتبارات شوراهای استانی خبر داده شد.
اعتباراتی که مربوط به سال 95 بوده و این معاونت حدود یک سال و نیم قبل دریافت کرده تا بلافاصله آن را به شوراهای استانی واگذار کند. حالا خبر می‌رسد که این اعتبارات هنوز پرداخت نشده و برای همین بود که در جلسه اخیر مجمع مشورتی مهلت دو هفته‌ای به معاونت برای پرداخت این اعتبار داده شد.
در عین حال از معاونت قرآنی وزارت ارشاد خبر می‌رسد که به منظور توزیع این اعتبارات، مطابق دستورالعمل شورای توسعه و هزینه‌كرد آن دقیقاً در برنامه‌های مصوب شوراهای استانی، با همه استان‌ها مكاتبه شده و جدول مصوبات شوراهای استانی دریافت شده است. همچنین اعلام شده که مؤسسات معین مشخص و تفاهم‌نامه‌ها تنظیم و برای استان‌ها ارسال شد و اكنون پرداخت‌ها آغاز شده است. در حقیقت وزارت ارشاد این بار تلاش می‌كند توزیع اعتبارات برنامه‌ای و دقیق و صرفاً در چارچوب مصوبات شورای استان صورت گیرد.
در همین رابطه گفت‌وگویی با مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی صورت گرفته تا به سؤالاتی که در مورد این موضوع وجود دارد پاسخ داده شود.
محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا و در پاسخ به این سؤال که آیا تخلف مالی صورت گرفته را قبول دارد یا خیر؟ گفت: این یک تخلف نبوده بلکه تعلل یا تأخیر در پرداخت بودجه‌ای که معاونت دریافت کرده، بوده است.
وی با اشاره به اینکه این بودجه در دوره گذشته دریافت شده است، افزود: این بودجه در دوره گذشته پرداخت نشد با این وجود ما در دبیرخانه کمیسیون بر اساس وظیفه‌ای که بر‌عهده داشتیم، به صورت کتبی و شفاهی پیگیری برای پرداخت‌ها را انجام دادیم. در مورد علت عدم این پرداخت در دوره قبل حرفی برای گفتن ندارم.
مدیرکل کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی تصریح کرد: از زمانی که آقای دکتر فقهی‌زاده منتصب شدند، بعد از حضور ایشان در اولین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مطرح شدن این موضوع، دستور پیگیری از سوی معاون جدید قرآن و عترت صادر شد. بر همین اساس و بلافاصله با همه استان‌ها مکاتبه شد و از آنها خواستیم تا صورت جلسات مصوبات را ارسال کنند و یک مؤسسه را به‌عنوان مؤسسه معین معرفی کنند تا بر اساس یک تفاهم‌نامه اعتبارات واگذار شود.
عزیززاده خاطرنشان کرد: بعد از این اقدامات متوجه شدیم که در معاونت اعتباری به لحاظ مالی وجود ندارد، با توجه به اینکه تعهدات دیگری علاوه بر این موضوع نیز داشتیم امکان پرداخت اعتبارات شوراهای استانی وجود نداشت. بنابراین مقرر شد تا اعتبار از محل دیگری تأمین و پس از جایگزینی پرداخت آن شروع شود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر با هفت استان تفاهم‌نامه امضا شده و با سایر استان‌ها نیز در حال انعقاد تفاهم‌نامه هستیم. بر اساس برنامه‌ریزی که صورت گرفته است مقرر شده تا این مبلغ که 960 میلیون تومان است، طی مدت زمان خاصی واگذار شود.
مدیرکل کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن خاطرنشان کرد: هفت استان که تفاهم‌نامه با آنها برای واریز اعتبار، نهایی شده است شامل استان‌های لرستان، یزد، خراسان رضوی، کرستان، اصفهان، خوزستان و البرز است که پرداخت‌ها نیز در حال واریز شدن است. بیشترین اعتبار در این زمینه مربوط به استان تهران و پس از آن خراسان رضوی و کمترین اعتبار نیز برای استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگلویه و بویراحمد است.
عزیززاده با اشاره به اینکه اقدامات برای پرداخت این اعتبار بعد از جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی یعنی از حدود ماه قبل آغاز شد است، گفت: بر همین اساس در دو نوبت 33 مکاتبه با استان‌ها صورت گرفت و تمام استان‌ها مصوبات خود را برای ما ارسال کردند. ما نیز بر همان اساس تفاهم‌نامه‌ها را امضا کردیم. در ادامه نیز برای تمام استان‌ها تفاهم‌نامه ارسال شد که هفت استانی که نام برده شد برگشته خورده و دستور پرداخت صادر شده است.
وی در پایان گفت‌وگوی خود با ایکنا با اشاره به اینکه حدود 80 درصد عملیات اجرایی پرداخت‌ها صورت گرفته است، افزود: مدت زمان معینی برای پرداخت اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است تا این واگذاری به انجام برسد.

captcha