برگزاری چهاردهمین مسابقات قرآن مجلس شورای اسلامی
کد خبر: 3684155
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

برگزاری چهاردهمین مسابقات قرآن مجلس شورای اسلامی

گروه مسابقات: چهاردهمین دوره مسابقات قرآن مجلس شورای اسلامی که ویژه کارکنان و خانواده‌های آنها خواهد بود، امسال در دو بخش معارفی و شفاهی و در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

بهروز لک، مدیر دایره قرآنی اداره کل روابط عمومی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به فعالیت‌های قرآنی که در مجلس صورت می‌گیرد،‌ گفت: مجلس شورای اسلامی شورایی با عنوان شورای دارالقرآن دارد که فعالان قرآنی در این شورا عضویت دارند. از هفت سال قبل علاوه بر این شورا، دایره‌ای قرآنی زیر نظر اداره کل فرهنگی و روابط عمومی برقرار شد.
وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این دایره، شورای دارالقرآن مجلس نیز ادامه فعالیت داد، ‌افزود: فعالیت‌هایی که در شورا صورت می‌گیرد بیشتر جنبه سیاست‌گذاری دارد و دایره قرآنی نیز فعالیت‌های اجرایی را در دستور کار قرار داده است. این دو به موازات هم تعاملاتی با هم دارند. جلسات شورا در دایره قرآنی برگزار می‌شود و تصمیماتی که آنجا اتخاذ می‌شود در دایره قرآنی اجرایی می‌شود.
لک با اشاره به اینکه مسابقات قرآن در مجلس از گذشته وجود داشته و امسال دوره چهاردهم آن برگزار می‌شود، تصریح کرد: در گذشته این مسابقات به همت شورا انجام می‌شد، اما بعد از شکل‌‌گیری دایره قرآنی، شورا، تصمیم‌گیری و مدیریت می‌کند و دایره قرآنی نیز کارهای اجرایی را انجام می‌دهد.
مدیر دایره قرآنی اداره کل روابط عمومی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن مجلس هر سال و در ایام‌الله دهه فجر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: بر همین اساس امسال در رشته‌های تحقیق، ترتیل، ‌معارف، اذان، حفظ (ویژه کارکنان و خانواده‌های آنها) برگزار می‌شود.

جزئیاتی از چهاردهمین مسابقات قرآن مجلس شورای اسلامی
وی در ادامه عنوان کرد: در طول روزهای مختلف هفته کلاس‌های آموزشی مختلفی برای کارکنان مجلس در نظر گرفته شده است که این آموزش‌ها در زمینه‌های قرائت، تجوید و معارف قرآن کریم ارائه می‌شود. نکات تجویدی که در این جلسات ارائه می‌شود، به صورت جزوه در آمده و بین شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها توزیع شده است. در ادامه نیز از این جزوه‌ها سوالاتی گزینه‌ای مطرح شده و شرکت‌کنندگان در آزمون حضور خواهند یافت. بنابر این یکی از رشته‌های مسابقات قرآن امسال مجلس به رشته تجوید اختصاص یافته است.
مدیر دایره قرآنی اداره کل روابط عمومی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد رشته معارف این دوره از مسابقات نیز گفت: در طول سال حدود 60 جلسه آشنایی با قرآن برگزار می‌شود. از این تعداد جلسات، مطالب مطرح شده در برخی جلسات ضبط و گردآوری شده و جزوه‌ای با عنوان سبک زندگی اسلامی تهیه شده است. افرادی که در کلاس‌ها حضور یافته‌اند در آزمون پایانی که سوالات از جزوه مذکور استخراج می‌شود، حضور می‌یابند.
لک همچنین در مورد مخاطبان این مسابقات و اینکه نمایندگان نیز در آن حضور می‌یابند یا خیر،‌ اذعان کرد: در این مسابقات کارکنان مجلس و ادارات تابعه از جمله نمایندگان مجلس می‌توانند حضور داشته باشند، اما معمولاً به خاطر کمبود وقت کمتر در این مسابقات حضور می‌یابند. با توجه به اینکه نمایندگان درگیر بودجه هستند، کمتر فرصت حضور پیدا می‌کنند و لذا بیشتر کارکنان و خانواده‌های آنها در این مسابقات حضور می‌یابند.
مدیر دایره قرآنی اداره کل روابط عمومی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مسابقات امسال هر ساله در دهه فجر برگزار می‌شود، اما امسال آزمون کتبی در ایام‌الله دهه فجر اما رقابت‌های شفاهی در اواخر بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

captcha