تعامل و تبادل ایده، راه‌حل مشکلات جوامع مسلمان است
کد خبر: 3687030
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
رییس مطالعات تاریخ اسلامی دانشگاه راجشاهی در گفتگو با ایکنا :

تعامل و تبادل ایده، راه‌حل مشکلات جوامع مسلمان است

گروه بین الملل: رییس مرکز مطالعات تاریخ و فرهنگ اسلامی دانشگاه راجشاهی بنگلادش عنوان کرد: مسلمانان باید بدانند در حال حاضر یک مشکل بسیار بزرگ در دنیای اسلام وجود دارد و آن مشکل مسلمانان روهینگیا است که در اردوگاه های بنگلادش به سر می برند و منتظر کمک و راه حل هستند.

مشکل مسلمانان روهینگیا، مشکل جهان اسلامپروفسور محمد محب الله صدیقی (Professor Dr. Mohammad Mohibullah Siddiquee)، رییس مطالعات تاریخ و فرهنگ اسلامی دانشگاه راجشاهی بنگلادش در گفتگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) در مورد فعالیت های قرآنی داشنگاه راجشاهی اظهار کرد: از آغاز تاسیس دانشگاه راجشاهی، علوم قرآنی، علوم اسلامی و زبان عربی در این دانشگاه ارائه می شود و از آن جایی که بیشتر مردم بنگلادش مسلمان هستند در نتیجه مطالعات اسلامی و زبان عربی در دانشگاه های بزرگ این کشور تدریس می شود.

وی افزود: برخی از مردم در راه مستقیم خدا گام برمی دارند و آن ها مصداق آیه 125 سوره مبارکه نحل هستند: ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ (ای رسول ما خلق را به حکمت و برهان و موعظه نیکو به راه خدایت دعوت کن و با بهترین طریق با اهل جدل مناظره کن.

 صدیقی تاکید کرد: برخی از زنان و مردان در دانشگاه ها هستند که فقط به خاطر اسلام کار می کنند و در راه خدا قدم بر می دارند و در دانشگاه راجشاهی نیز کسانی هستند که از ابتدای تاسیس این دانشگاه خالصانه برای اسلام کار می کنند.

درباره دانشگاه راجشاهی

صدیقی در مورد دانشگاه راجشاهی گفت: دانشگاه راجشاهی به عنوان دومین دانشگاه بنگلادش بعد از دانشگاه داکا، در سال ۱۹۵۳ با حدود ۳۷ هکتار مساحت، تاسیس شد و در حال حاضر دارای ۳۳ هزار دانشجو و ۵۹ رشته دانشگاهی و ۹ دانشکده است.

وی با اشاره به استقلال گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی بنگلادش در سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته آموزش زبان فارسی در این دانشگاه از زیرمجموعه گروه زبانها که شامل سانسکریت، اردو، عربی و پالی بود، خارج و گروه مستقلی برای آن تشکیل شد.
 
مشکل مسلمانان روهینگیا، مشکل جهان اسلام

روابط با ایران

رییس مطالعات تاریخ و فرهنگ اسلامی دانشگاه راجشاهی در مورد روابط ایران و بنگلادش اظهار کرد: مردم بنگلادش انقلاب اسلامی ایران و قوانین شیعه را تحسین می کنند زیرا انقلاب ایران یک انقلاب شیعی بود که از قرآن و اهل بیت (ع) الگو گرفته و پیروی کرده است.

وی تاکید کرد: گرچه بعضی ها تبلیغات منفی در مورد قوانین اسلامی ایران می کنند اما بسیاری از مردم بنگلادش فهمیده اند که ایرانی ها به عنوان مردم شیعه پیرو قرآن و سنت هستند.

صدیقی با اشاره به روابط فرهنگی بنگلادش و ایران عنوان کرد: دانشگاه راجشاهی رابطه فرهنگی خوبی با دانشگاه های ایران دارد و اخیرا یکی از اساتید ایرانی به این دانشگاه پیوسته است.
مشکل مسلمانان روهینگیا، مشکل جهان اسلام

راه اتحاد مسلمانان

صدیقی در مورد راه های متحد کردن مسلمانان توصیه کرد: گفتگو و تبادل ایده ها راه موثری برای رسیدن به راه حل های مشترک برای حل مشکلات مسلمانان است و گفتگو می تواند در اتحاد دنیای اسلام کمک کند.
 
جمهوری خلق بنگلادش کشوری است واقع در جنوب قاره آسیا و شرق هند، پایتخت آن  داکا و جمعیت آن ۱۴۸ میلیون نفر است.

این کشور که پیش از این پاکستان خاوری نام داشت در پی جنگ آزادی‌بخش بنگلادش، در تاریخ ۲۶ مارس ۱۹۷۱ به کمک هند از پاکستان باختری (پاکستان امروزی) جدا شده و کشوری جداگانه شد.

۸۹٫۷ درصد از مردم بنگلادش مسلمان و اکثریت آن‌ها سنی‌مذهب هستند. ۹٫۲ درصد از بنگلادشی‌ها نیز پیرو آیین هندو است؛ بنگلادش نهمین کشور پرجمعیت جهان و از پرتراکم‌ترین کشورها از نظر جمعیت است.

این کشوردومین صادرکننده پوشاک جهان است.و کارمزد پایین کارگران، این کشور را به یکی از قطب‌های مورد توجه مارک‌های شناخته‌شده جهانی تبدیل کرده‌ است/.
 
گفت‌وگو: سیده نرگس وهابزاده
 مشکل مسلمانان روهینگیا، مشکل جهان اسلام
captcha