اختتامیه سومین همایش اعتاب مقدسه جهان اسلام برگزارشد
کد خبر: 3702512
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰

اختتامیه سومین همایش اعتاب مقدسه جهان اسلام برگزارشد

اختتامیه سومین همایش اعتاب مقدسه جهان اسلام در کاظمین برگزار شد.

 اختتامیه سومین همایش اعتاب مقدسه جهان اسلام برگزارشد

به گزارش ایکنا به نقل از مهر، سومین همایش اعتاب مقدسه جهان اسلام که به میزبانی حرم امامین کاظمین برگزار شد، به کار خود پایان داد. جلسه اختتامیه عصر روز پنجشنبه ۹ فروردین ماه پس از برگزاری دو جلسه هیئت امنا، با سخنرانی آیت الله دستغیب تولیت آستان مقدس احمدبن موسی (شاهچراغ) شروع شد.

ضرورت ایجاد هم افزایی و هم گرایی میان اعتاب مقدسه در راستای توسعه و تعمیق فعالیت های فرهنگی، علمی، آموزشی و خدمت به زائران، زمینه ساز برپایی این نشست ها بوده است.در همین راستا آیت الله محمدی ری شهری در اختتامیه سومین اجلاس، سخنانی را در راستای همگرایی مشترک میان اعتاب مقدسه ایراد کرد.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: تمام خدمتگزاری ها به زائران باید چنان صورت گیرد که اهداف منظور از زیارات را محقق سازند. این مسأله بدان معنا است که خدمتگزاران ، خود به اصول و قواعد حاکم بر زیارت از قبیل خلوص نیت و دوری از هر عملی که با آن منافات دارد پایبند باشند، و از جانب دیگر، خدمت ها به گونه ای ساماندهی شود که زائران نیز به سمت آن اصول و قواعد سوق داده شوند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: یعنی زائران به معارف اصلی دین که عدالت و اخلاق است، نزدیک تر گردند؛ نشاید که خدمتگزاران و زائران در روند زیارت ، با عدالت و اخلاق فاصله داشته باشند ، بلکه نشاید که پس از خدمت و زیارت ، پایبندی آنان به عدالت و اخلاق بیشتر نشده باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان ساخت:  توسعه اماکن زیارتی برای جلوگیری از ازدحام و خطرات اجتماعی و نیز انجام زیارت با آرامش از ضروری ترین خدمتگزاری هاست، تدوین برنامه های درازمدت برای توسعه محل های اصلی زیارت که بیشترین توجه و اهتمام به سوی آنهاست ، امری لازم است.

تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در همین راستا اضافه کرد: روشن است که محل مرقدهای شریف ، دهه ها بلکه قرن ها پیش ساخته شده و برای روزگارانی بود که چنین رفت و آمدهایی نبوده است. از این رو ضمن حفظ هویت کهن این اماکن، برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی برای توسعه بسیار ضرورت دارد.

تسهیل سفر زائران بخش دیگری از سخنان تولیت بود، وی در این زمینه تاکید کرد: از کشورهای مختلف و شهرهای گوناگون امر دیگر است. شایسته است متولیان این اماکن با دولت ها رایزنی و مشاوره داشته تا از نگاه تجاری و اقتصادی به زیارت کاسته و در اخذ ویزا و نیز وسائل سفر، آسان ترین شیوه ها را بر گزینند.

آیت الله محمدی ری شهری همچنین درباره نبایدهای زیارت گفت: اولین نکته ای که در خدمت رسانی به زائران باید مورد توجه قرار گیرد پرهیز از اسراف و اموری است که با ماهیت آموزه های دینی و زیارت نمی سازند. ضمن اینکه هزینه این اماکن از موقوفات و نذورات فراهم می آید که بخش معظم آن از سوی عاشقان و مومنان کم بضاعت و یا بی بضاعت است. از این رو، دقت و توجه به مخارج این اماکن ، بسیار پسندیده است. البته توجه به اتقان و استحکام و نیز زیبایی و هنر در این اماکن لازم است، اما تشریفات و ریخت و پاش های غیر لازم ، قابل توحیه نیست و امروزه که برخی از شبهه ها و چالش ها و خرده گیری ها از سوی مغرضان یا نادانان انجام می شود، انجام این امور، دقت و توجه بیشتری را می طلبد.

تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ادامه داد: خدمت رسانی به زائران نمی بایست به تنبلی و سهل انگاری زائران بینجامد یا این خصلت را پرورش دهد. کمک به زائران ناتوان و کم توان، امری مطلوب و پسندیده است ، لیکن زحمت و تلاش نیز پسندیده است. مثلاً برخی وسایل حمل و نقل که در داخل صحن های امکان متبرک به قصد خدمت به ناتوانان فراهم آمده ، نباید اسباب سوء استفاده و رشد خصلت تنبلی شود.

آیت الله ری شهری در پایان سخنان خود تاکید کرد: پرهیز از تبعیض در خدمت رسانی، یکی دیگر از اموری است که در سیاست گذاری و اجرای خدمات باید منظور گردد؛ تبعیض با تمامی اشکالش نامطلوب است؛تبعیض میان زائران خارجی و داخلی، تبعیض میان طبقات اجتماعی ، تبعیض میان زنان و مردان، همه و همه مذموم است. البته درخدمت رسانی، توجه بیشتر به زنان مطلوب است؛ چه از جهت اختصاص فضا، چه در کفشداری ها، و چه سایر خدمات؛ زیرا زنان ، کودکان را نیز به همراه دارند و فضا و خدمت بیشتری را می طلبند.

اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام برای همبستگی هر چه بیشتر اعتاب و همفکری برای خدمت رسانی بهتر به زائرین برگزار می شود و سومین دوره از این همایش فروردین ماه سال جاری به میزبانی حرم امامین جوادین علیهما السّلام در کاظمین برگزار و به کار خود به پایان داد.

آیین نامه و شرح وظائف دبیرخانه اعتاب جهان اسلام و شرح وظائف کار گروه های هفتگانه اعتاب مقدسه جهان اسلام هم به تصویب رسید.

انتهای پیام

captcha