برنامه‌محوری؛ اصلی‌ترین تحول نمایشگاه قرآن/ برپایی همایش تکریم خادمان قرآن 15 رمضان
کد خبر: 3714229
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
فقهی‌زاده طی نشست خبری عنوان کرد:

برنامه‌محوری؛ اصلی‌ترین تحول نمایشگاه قرآن/ برپایی همایش تکریم خادمان قرآن 15 رمضان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دومین نشست خبری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و طی این نشست از برپایی بیست‌وسومین آیین تکریم و تجلیل از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به تاریخ 15 ماه رمضان با حضور رئیس‌جمهور خبر داده شد.

برنامه‌محوری؛ اصلی‌ترین تحول نمایشگاه قرآن/ برپایی همایش تکریم خادمان قرآن 15 رمضان

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین نشست خبری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن امروز، ۲۴ اردیبهشت‌‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه برگزار شد تا جزئیات بیشتری از این رویداد قرآنی که از ۲۹ اردیبهشت‌ماه مطابق با سوم ماه رمضان به مدت تقریبی دو هفته در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار خواهد شد، منتشر شود.
رئیس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در این نشست خبری اظهار کرد: نمایشگاه قرآن کریم متعلق به همه مردم ایران است و جشنواره بزرگ ملی، بین‌المللی قرآن کریم تلقی می‌شود که جنبه‌ها و حوزه‌های گوناگونی را اعم از جنبه‌های علمی، محتوایی، فرهنگی و هنری و بخش‌های گوناگون بین‌الملل و کودکان و زنان و ... را دربرمی‌گیرد.
فقهی‌زاده با بیان اینکه نمایشگاه قرآن طی سال‌های گذشته نیز این جنبه‌ها را کم و بیش داشته و فعالیت‌های متنوعی را همواره در آن شاهد بودیم، تصریح کرد: به حمدالله در شرایط جدید این جنبه‌ها کنار برخی جنبه‌های نو نیز قرار گرفته است. همچنین، رویکردهای اصلی ما در بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بعضاً با سال‌های گذشته تفاوت دارد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اولین رویکرد ما سپردن کارها به شخصیت‌ها، مؤسسات، نهادها و دستگاه‌های قرآنی اعم از مردمی ـ دولتی است. در همین جهت ما در بیست‌و‌ششمین نمایشگاه قرآن کریم از همکاری‌ها و فعالیت‌های 15 وزارتخانه و نهاد دولتی، 32 مؤسسه قرآنی ـ مردمی، 16 مرکز دانشگاهی و 15 حوزه علمیه و مرکز حوزوی استفاده خواهیم کرد و به همین خاطر است که ما این رویداد بزرگ قرآنی را که بدون شک بزرگترین رویداد قرآنی ـ عمومی در سطح جهان اسلام تلقی می‌شود را مردمی، دولتی و عمومی می‌دانیم بدین معنا که اختصاص به نهاد، مؤسسه و سازمان خاصی ندارد.
وی در ادامه افزود: دومین رویکرد اصلی ما در این نمایشگاه برنامه‌محوری است. ما نمایشگاه را تماشاخانه نمی‌دانیم بلکه جشنواره بزرگ قرآنی، محتوایی، فرهنگی و هنری تلقی می‌کنیم که مؤسسات، شخصیت‌ها، نهادها و مراکز قرآنی از سراسر کشور امکان مشارکت در این رویداد بزرگ را با داشتن طرح و برنامه و با نگرش برنامه‌محورانه دارند. ما در این رویکرد تلاش کردیم که از روزمرگی خارج شویم و از انفعال به سوی فعالیت و مؤثر بودن حرکت کنیم.
رئیس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه ما برای برگزاری نمایشگاه اتاق فکر و مرکز طرح و برنامه تشکیل دادیم، بیان کرد: ما بیش از 400 طرح و برنامه از مؤسسات مردمی، نهادهای دولتی و شخصیت‌های گوناگون دریافت و بررسی کردیم و در نهایت 120 برنامه را تأیید کردیم و از این نظر است که ما یکی از اصلی‌ترین تحولات به وجود آمده در این دوره از نمایشگاه را برنامه‌محوری می‌دانیم. طبیعی است که در تحول جدیدی که به عمل آمده، برخی از توقعات برآورده نشده و ممکن است بعضی اشتباهات جزئی نیز صورت گرفته باشد اما همکاران ما در معاونت‌های اجرایی و محتوایی نمایشگاه تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند که اشتباهات را به حداقل کاهش دهند و آنچه که حاصل شده، نتیجه کار کارشناسی دقیقی است.
فقهی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه آنچه در نمایشگاه مشاهده خواهد شد، طرح‌های بسیار سودمند و جذابی است که حرکت نویی را در دوره جدید نمایشگاه ایجاد و تا حدی نیز از بیست و پنج دوره گذشته متمایز خواهد کرد، تصریح کرد: رویکرد بعدی ما در این نمایشگاه تبدیل نمایشگاه ملی قرآن کریم به‌عنوان اصلی خود یعنی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است اگرچه ما در این جهت با مشکلاتی در زمینه اعتباری، بودجه‌ای و فرهنگی نیز مواجه بودیم. در عین حال تلاش می‌‌کنیم در یک آغاز مجدد طی پروسه جدیدی نمایشگاه را مجدداً بین‌المللی کنیم و آرزو داریم که این جنبه یعنی جنبه بین‌المللی نمایشگاه هر ساله غلبه بیشتری پیدا کرده و پررنگ‌تر شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در بخش بین‌الملل در رویکرد سوم شخصیت‌های متعددی(در حدود 26 شخصیت برجسته) را از 7 کشور جهان چون عراق، آذربایجان، ترکیه، روسیه مالزی و ... دعوت کرده‌ایم که امیدواریم این دعوت به اجابت برسد. همچنین، قصد داریم که دایره این دعوت‌ها را نیز به توفیق الهی طی سال‌های آینده وسعت دهیم تا شخصیت‌های بیشتری بتوانند در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کنند.
رئیس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن افزود: همچنین، ما از 20 مؤسسه بین‌المللی قرآن کریم که فعالیت برجسته قرآنی دارند برای حضور در نمایشگاه دعوت کردیم که بخش زیادی از این مؤسسات در این رویداد بزرگ قرآنی شرکت خواهند کرد. همچنین، چهار تحریریه مستقل تولید‌محتوا را در همین بخش فعال کردیم که نتیجه آن علاوه بر انعکاس در سیستم‌ها و سایت‌های الکترونیکی،‌ به صورت فیزیکی نیز منتشر خواهد شد. مجلاتی نیز به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو و ترکی آذری ارائه می‌شود.
فقهی‌زاده گفت:‌ همانطور که اشاره شد، نمایشگاه قرآن بزرگترین رویداد گسترده و موضوعی قرآن کریم در سطح جهان اسلام تلقی می‌شود که اختصاص به قرائت و حفظ قرآن ندارد بلکه بخش‌های محفلی، هنری، محتوایی و ... را دربرمی‌گیرد و از حجم مشارکت بسیار بالایی در سطح نهادها و مؤسسات دولتی ـ مردمی برخوردار است و تنوع موضوعی بسیار زیادی نیز دارد. ما در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی، بیست و سومین انتخاب خادمان قرآن کریم را نیز شاهد خواهیم بود و در روز 15 ماه مبارک رمضان نیز این آئین مبارک را برگزار خواهیم کرد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همچنین، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران هستیم و به همین مناسبت برخی از فعالیت‌های نمایشگاه به این جنبه از رویدادهای تاریخی، ملی و مذهبی اختصاص دارد که در این راستا برخی از کمیته‌های نمایشگاه و غرفه‌های آن به این امر اختصاص دارد. ما از چهره‌های برجسته انقلاب اسلامی که از دنیا رحلت کرده‌ و دارای شخصیت و آثار برجسته قرآنی و نیز جزو هسته اصلی انقلاب اسلامی و محرکان اصلی حرکت اصیل و آرمان‌های انقلاب اسلامی بود‌ه‌اند، تجلیل و در غرفه‌ای خاص نیز از آثار ایشان رونمایی خواهیم کرد. همچنین، برای نخستین بار نیز غرفه‌ای به فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان یکی از دستاوردهای ملموس قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی، اختصاص یافته است.
رئیس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره تفاوت اصلی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با دیگر نمایشگاه‌هایی که در سطح کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: تفاوت اصلی در این زمینه این است که در نمایشگاه‌های دیگر عمدتاً جنبه فروشگاهی بر جنبه فرهنگی، علمی و محتوایی غلبه دارد اما در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تنوع موضوعی گسترده‌ای رو‌به‌رو هستیم که سعی ما نیز این است که جنبه محتوایی، علمی، فرهنگی و هنری بر جنبه فروشگاهی غلبه داشته باشد و از این نظر ما معتقدیم که نمایشگاه قرآن کریم عرصه ارائه توانمندی‌ها و جشنواره بزرگ فعالیت‌های علمی، هنری و فرهنگی است که در طول سال قبل در حوزه قرآن کریم کشور همراه با ارائه فعالیت‌های گسترده قرآنی دولت جمهوری اسلامی ایران که اصلی‌ترین رویکرد و نگرش آن همواره باید به فعالیت‌های قرآن کریم باشد، رخ داده است.
فقهی‌زاده با بیان اینکه باید به نمایشگاه قرآن کریم به‌عنوان جشنواره فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی کشور نگاه کنیم نه صرفاً فروشگاهی خاص با تعداد وسیعی از فروشندگان و خریداران که جنبه‌های فرهنگی در آن خیلی ملموس نباشد، گفت: همچنین، در نمایشگاه بیست و ششم ان‌شاءالله 50 هزار مترمربع عرصه نمایشگاهی خواهیم داشت که 33 هزار متر مربع در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) تهران و هفت هزار مترمربع در نیم طبقه شبستان اصلی و حدود 10 هزار مترمربع در دو رواق شرقی و غربی مصلی قرار دارد. از این مجموع حدوداً 30 هزار مترمربع عرصه نمایشگاهی ما به جنبه‌های علمی، محتوایی و فرهنگی و 20 هزار مترمربع نیز به ارائه محصولات نشر مکتوب، نشر دیجیتال، محصولات فرهنگی ـ هنری و عفاف و حجاب اختصاص دارد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در رابطه با غلبه بخش فرهنگی، محتوایی و علمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: در نمایشگاه بیست و ششم مجدداً پس از پنج سال بحث انتخاب رساله‌های دکتری با موضوعات قرآنی در دستور کار مجریان نمایشگاه قرار گرفته است. همچنین، برگزاری نشست‌های کاملاً تخصصی و علمی(12 نشست) ‌و نیمه‌تخصصی با موضوعات مختلف(حدود 50 نشست)، ایجاد کمیته خاصی منحصر به مسائل مربوط به عترت، انتشار اولین نشریه قرآنی زیرنظر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «شبنم» که همزمان با آغاز نمایشگاه قرآن رونمایی می‌شود و ... از جمله مواردی است که در رابطه با توسعه بخش فرهنگی و محتوایی نمایشگاه پیگیری شده است.
رئیس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ادامه ضمن تأکید بر اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 29 اردیبهشت‌ماه آغاز و تا روز 14 خردادماه سال جاری نیز در محل مصلای امام خمینی(ره) ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: همچنین، در این دوره شاهد اکران فیلم‌های تولید شده در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در کمیته‌های متعدد نمایشگاه خواهیم بود.
فقهی‌زاده با اشاره به اینکه با مکاتباتی که انجام شده است، برنامه تکریم خادمان قرآنی احتمالاً با حضور ریاست ‌جمهوری برگزار می‌شود، بیان کرد: همچنین، مراسم افتتاحیه نمایشگاه از ساعت 18 در محل ساختمان یاس واقع در ضلع جنوبی مصلای حضرت امام خمینی(ره) با حضور مسئولان و شخصیت‌های کشوری برگزار می‌شود. همچنین، در نمایشگاه امسال از تمبر ویژه نمایشگاه نیز رونمایی خواهد شد.
یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این نشست خبری، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، رئیس نمایشگاه بیست و ششم و حجج‌اسلام والمسلمین خسروی و حسینی، معاونان نمایشگاه از پوستر بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha