رادیو ترتیل افتتاح شد
کد خبر: 3715028
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
با حضور جمعی از قرآنیان و مدیران رسانه ملی؛

رادیو ترتیل افتتاح شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ امروز طی مراسمی رادیو ترتیل با حضور قائم مقام سازمان صدا و سیما و جمعی از فعالان قرآنی در ساختمان شهدای رادیوی جام جم افتتاح شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید رمضان موسوی مقدم، قائم‌ مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ امروز، 26 اردیبهشت‌ماه طی مراسمی رادیو ترتیل با حضور قائم مقام سازمان صدا و سیما و جمعی از فعالان قرآنی در ساختمان شهدای رادیوی جام جم افتتاح شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرمضان موسوی مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مراسم راه‌اندازی رادیو ترتیل که صبح امروز چهارشنبه، 25 اردیبهشت‌ماه در محل استودیوی شماره 8 ساختمان شهدای رادیوی سازمان صدا و سیما برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به آیه «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» ضمن عرض خیر مقدم به تمامی حضار در مراسم و نیز تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان، تأکید فراوانی بر تلاوت قرآن شده است و اتفاقا بر همین قرائت نیز تأکید شده است.
قائم‌مقام سازمان صداوسیما ادامه داد: البته در برخی از روایات به تدبر، تفکر و تعقل در آیات نیز اشاره شده، اما یک نگاه کلی که به این توصیه‌ها و تأکیدات می‌اندازیم، مشاهده می‌کنیم که اصل تأکید بر نفس تلاوت است. لذا این سنت جاریه که در ماه مبارک رمضان حداقل روزانه یک جزء خوانده می‌شود و یا برخی از سور را ختم می‌کنند، برگرفته از همین تأکیداتی است که نسبت به تلاوت قرائت شده است.
وی افزود: برای تلاوت قرآن یعنی نفس تلاوت، صرف نظر از بحث تدبر که در آن مستتر است، فضائل و آثار و فوائد فراوانی وجود دارد و در روایات ما نیز به این مجموعه آثار و فوائد بسیار فراوان تأکید شده است. تهذیب نفس، درمان بیماری‌های روحی و روانی، عمر بابرکت، استجابت دعا، صفای دل، رفع غم و اندوه در تلاوت قرآن مؤثر است، یعنی اگر انسان قرآن را تلاوت کند، همین فوائدی را که ما به ظاهر با آن مواجه هستیم نیز نصیب آن خواهد شد.

رادیو ترتیل
موسوی مقدم بیان کرد: در فوائد ظاهری قرآن اگر ما تلاوت را از یک جهت برای اینکه بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم، به عنوان ظاهر قرآن فرض کنیم، اثرات و برکات فراوانی دارد حتی بر تأکیدات فراوانش همین بس که گفته می‌شود، اگر کسی حتی قادر به خواندن روخوانی قرآن نیست، می‌تواند در ماه مبارک رمضان همراه با کسانی که قرآن می‌خوانند، قرآن را باز کند و به آن نگاه کند، زیرا در کفاره گناهان و بارورشدن ایمان و زدودن زنگار از قلب، بسیار مؤثر است.
قائم‌مقام سازمان صدا و سیما با بیان اینکه در همین ظاهر قرآن که ما تلاوت می‌کنیم، پیام‌هایی مستتر است که اگر به آن‌ها تکرار انجام شود، آثار فراوانی دارد، گفت: همانطور که در باب تبلیغ سه اصل تمرکز، تکرار و استمرار بسیار مهم است، در همین قرآن مجید اگر اندک تأملی در بسیاری از موضوعاتی که ما از آن می‌خوانیم، داشته باشیم، پیام آن به ما منتقل شده و آن را به راحتی درک می‌کنیم.
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که در پاسخ به سؤال فردی که به ایشان عرض کرد که در قرآن موضوعات مختلفی مطرح است، اما درباره مسئله طب چیزی نیامده است، افزود: امام صادق(ع) در جواب این فرد فرمودند که در قرآن کریم آیه‌ای است که تمام طب در آن نهفته است و آن آیه نیز «كُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا» است.
موسوی مقدم در ادامه اظهار کرد: اگر همین آیه از قرآن کریم کرارا تکرار شود و استمرار پیدا کند و کانون و تمرکز پیدا کند، آثار و برکات و تأثیرات فراوانی خواهد داشت. بنابر این قرآن مجید از حیث ظاهر نیز دارای آثار و برکاتی است که می‌توان بهره‌های فراوانی از آن برد.
قائم‌مقام سازمان صدا و سیما تصریح کرد: درست است که ما از طریق ظاهر قرآن به باطن آن دست پیدا می‌کنیم، اما در همین ظاهر قرآن نیز برکاتی وجود دارد که باید به آن توجه شود. بنابر این ظاهر قرآن و تلاوت و قرائت قرآن فی نفسه موضوعیت دارد. برخی از سخنان مطرح می‌شود که باید به قرآن عمل شود و تنها نباید به تلاوت آن اکتفا کرد که البته بحثی در آن نیست و باید به فهم قرآنی نیز دست پیدا کرد، اما در یک شرایطی که مانند ماه مبارک رمضان که دل‌ها و اذهان آماده هستند و شرایط برای پرواز روح مهیا است، اگر با قرآن مأنوس شویم و با آن ارتباط برقرار کنیم، می‌توانیم از این فضای به وجود آمده در ماه مبارک رمضان حداکثر استفاده را داشته باشیم.

رادیو ترتیل افتتاح شد
موسوی مقدم با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند برای از بین بردن زنگار دل‌ها چیزی جز تلاوت و قرائت قرآن مجید تأثیرگذار نیست،‌ افزود: بنابراین بسیار مهم است که تلاوت قرآن کرارا و مکررا وجود داشته باشد، اما این امر در ماه مبارک رمضان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باید از این فرصت استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم رادیو ترتیل را به صورت دائمی و 24 ساعته و در طول سال داشته باشیم، این امر بسیار خوبی است، گفت: اگرچه میزان تلاوت‌ها و قرائت‌هایی که هم‌اکنون در شبکه‌های صدا و سیما قابل ملاحظه است و در بهترین زمان‌ها نیز از آیات الهی با موضوعات مربوط به برنامه‌ها استفاده می‌شود، اما ترتیل جایگاه خاص خود را دارد و تأکید بر ترتیل، بسیار زیاد شده است. امروز هیچ مشکلی وجود ندارد که ما بتوانیم رادیو ترتیل را دائمی کنیم و تنها احتمالا در یک بخش مشکل داشته باشیم و آن نیز در تهیه قرائت قاریان است که باید به اندازه کافی ترتیل در آرشیو موجود باشد که بتوان در طول سال از آن‌ها استفاده کرد.
قائم‌مقام سازمان صدا و سیما در پایان سخنان خود ضمن تشکر فراوان از دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان رادیو ترتیل به ویژه معاونت صدا و مدیریت شبکه رادیویی قرآن، تصریح کرد: امروز کارهایی که باید برای قرآن انجام دهیم در مقایسه با آنچه انجام داده‌ایم، مانند قطره‌ای در مقابل اقیانوس بی‌کران است. قرآن، نسخه‌ای شفابخش است و می‌تواند از بروز بسیاری از فتنه‌ها و مشکلات در جامعه جلوگیری کند.
یادآور می‌شود، در پایان سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما،‌ برنامه‌های رادیو ترتیل با برنامه تلاوت جزء اول قرآن کریم توسط محمدحسین سعیدیان،‌ به طور رسمی آغاز شد.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha