خشونت در بیمارستان‌ها و اختلال در روند درمان/ نیروی انتظامی متولی امنیت مجموعه درمان باشد
کد خبر: 3760992
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸

خشونت در بیمارستان‌ها و اختلال در روند درمان/ نیروی انتظامی متولی امنیت مجموعه درمان باشد

گروه سلامت ــ افزایش درگیری در بیمارستان‌ها و حمله به کادر پزشکی ضمن اختلال در درمان موجب رعب و وحشت کادر بیمارستان و بیماران شده و بر همین اساس لزوم حضور جدی نیروی انتظامی برای تأمین امنیت مجموعه درمانی و آموزش کادر بیمارستان‌ها برای پیشگیری از وقوع خشونت از سوی مراجعان را یادآوری می‌کند.

خشونت در بیمارستان‌ها و اختلال روند درمان/ لزوم حضور نیروی انتظامی برای تأمین امنیت مجموعه درمانبه گزارش ایکنا؛ طی چند روز گذشته دو حمله به دو بیمارستان مختلف کشور موجب ترس و اضطراب پرسنل بیمارستان‌ها، مراجعین و بیماران شد، از سوی دیگر این حملات، موجب اختلال در روند درمانی بیمارانی شد که آخرین امید زندگی خود را در این مکان‌ها جستجو می‌کردند.
 
روز چهارشبه هفته گذشته، چهار فرد مسلح به داخل بیمارستان امام‌خمینی(ره)، تهران حمله کرده و با شلیک هوایی سبب رعب و وحشت حاضران در درمانگاه شده و فرد متهمی را که برای درمان به درمانگاه این بیمارستان منتقل شده بود را فراری دادند.
 
پس از این حادثه نیز در ساعات پایانی روز جمعه در بیمارستان «نظام مافی» شوش یک درگیری لفظی با صندوق‌دار بیمارستان موجب حضور افراد وابسته به یکی از طرفین دعوا و تهدید و ارعاب پرسنل اورژانس، پزشکان و پرستاران بیمارستان شده و برای چند ساعت روند کار درمانی در این بیمارستان نیز مختل شد.
تهدید و درگیری در بیمارستان‌ها، تهدید پزشکان یا افراد عضو کادر درمان امری مسبوق به سابقه بوده و تنها مربوط به چند روز اخیر نیست، در همین شهریورماه گذشته عضو شورای شهرستان دیر استان بوشهر اقدام به ضرب و شتم یک پزشک خانم کرد. یک ماه قبل از آن نیز در دو حادثه جداگانه در بیمارستان مدرس تهران و نجف‌آباد اصفهان حوادثی مشابه در بیمارستان‌ها تکرار و پزشکانی مورد ضرب و جرح قرار گرفتند. پیش از این نیز در بیمارستان‌های دیگر استان‌ها، پرستاران یا پرسنل اورژانس مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.
 
نیروی انتظامی ضامن امنیت بیمارستان‌ها
 
علیرضا عسکری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه جنس اتفاق رخ داده در بیمارستان امام خمینی(ره) با دیگر اتفاقات تا حدودی متفاوت است به ایکنا، گفت: این درگیری برای فراری دادن یک مجرم رخ داد، در چنین حالتی وقتی مجرم یا متهمی را برای درمان به بیمارستان منتقل می‌کنند، باید مسائل امنیتی آن توسط نیرو‌های ذی‌ربط تأمین شده و نیروی انتظامی خود حفاظت از آن را بر عهده بگیرد تا کادر درمان از تهدید‌هایی که از ناحیه او یا کسانی که برای رهایی وی اقدام می‌کنند، پیشگیری شود.
وی اظهار کرد: این‌ها شرایط خاصی هستند که کار خاصی جز درمان بیماران ولو اینکه بیمار یک فرد مجرم باشد از دست بیمارستان‌ها برنمی‌آید و تنها می‌توان از نیروی انتظامی امنیت را برای بیماران و کادر درمانی مطالبه کرد، چرا که این مجموعه باید ضامن امنیت تیم درمان باشند.
 
حبس و تعزیر در انتظار توهین و ارعاب پزشکان
 
مطابق قوانین مدنی و حقوق قضایی، کارکنان بیمارستان‌ها و کادر درمانی در برابر هرگونه توهین، تهدید و بی‌حرمتی به هر شکل تحت حمایت قانون بوده و متخلفان از قانون، تحت پیگرد و مجازات کیفری قرار می‌گیرند. براساس مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامی به صراحت عنوان شده چنان که هر کس اعم از بیمار و بستگان به پرسنل درمانی در حین انجام وظیفه توهین کنند، مشمول سه تا شش ماه حبس، شلاق تا 74 ضربه و جزای نقدی می‌شوند. مصادیق توهین نیز عبارتند از: بکاربردن الفاظ رکیک و اهانت آمیز و تحقیر کننده، فحاشی و انجام هرگونه اقدامات عملی(ضربه) که دلالت بر توهین و تحقیر داشته باشند. ضروری است پرسنل درمانی در صورت وقوع جرایم ذکر شده با اطلاع مسئول مافوق، صورتجلسه حادثه را تنظیم و از مأمورین انتظامی و امنیتی درخواست کمک کنند.
کادر درمان برای پیشگیری از درگیری با بیمار و همراه آموزش ببینند
 
سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: اگر فردی در مراکز درمانی دولتی اقدام به ایجاد آشوب کند و باعث اختلال در نظم آن محیط شود، حتی اگر منتهی به درگیری فیزیکی هم نشود، حداقل محکوم به شش ماه زندان می‌شود و چنانچه آسیب جسمی هم وارد کرده باشد، مجازات‌های جداگانه‌ای هم برای آن در نظر گرفته می‌شود. بی‌تردید ایجاد اختلال در نظم مراکز درمانی عمومی به تمام افرادی که از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند، آسیب می‌رساند و مسأله از یک درگیری شخصی فراتر دیده می‌شود، بنابراین قانون‌گذار برای این رفتار‌ها مجازات سنگین‌تری را در نظر گرفته است.
 
وی اظهار کرد: البته یک سری برخورد‌هایی نیز از طرف پزشکان صورت می‌گیرد که باعث نارضایتی و بروز خشونت بیماران می‌شود که یکی از دلایل آن عدم توضیح وضعیت بیمار و راه‌های درمانی پیش‌بینی شده برای وی است، همچنین دادن تضمین و وعده‌هایی برای نتیجه درمان برخی از بیماری‌ها که مبنای علمی ندارد و باعث می‌شود همراهان بیماران به دلیل نگرانی که دارند از دایره منطق خارج شوند. یکی از مواردی که باید در دوره‌های آموزشی پزشکان و پیراپزشکان لحاظ شود، این است که در روند درمان این امکان وجود دارد که بیماران و همراهان آن‌ها از شرایط روحی مناسبی برخوردار نباشند و این امر می‌طلبد پزشکان ضریب تحمل خود را برای برخورد با این افراد بالا ببرند، ضمن اینکه بیماران هم باید بدانند که پزشکان و پیراپزشکان تمام تلاش خود را برای بهبودی آن‌ها انجام می‌دهند.
 
مره‌صدق یادآور شد: اگر پزشکی خطایی کرد باید مجازات شود و چنانچه بیماری هم از پزشکی شکایتی دارد باید از طریق مراجع قانونی مطرح کند، بنابراین دلیلی برای پرخاش و برخورد مستقیم وجود ندارد و اگر هم به پزشک حمله کند با مجازات قانونی مواجه می‌شود.
 
اورژانس 115 بیشتر مورد تهدید هستند
 
حمله به کادر‌های درمانی تنها در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی محدود نیست؛ در مهرماه سال جاری بود که یک آمبولانس اورژانس 115 در استان سیستان و بلوچستان مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و دو تن از پرسنل فوریت‌های پزشکی این استان که برای نجات و انتقال یک بیمار به مأموریت اعزام شده بودند، مجروح شدند. پیش از آن نیز در سال گذشته یک پرسنل هلال احمر نیز در استان کردستان با اتفاق مشابهی مواجه و کشته شد.
 
در همین رابطه عسگری می‌گوید: عمده نگرانی ما برای پرسنل اورژانس 115 است، چرا که وقتی تهدید در بیمارستان‌ها رخ می‌‎دهد، انتظامات بیمارستان حضور داشته و نقش پیشگیرانه‌ای ایفا می‌کنند و از سوی دیگر از حمایت‌های نیروی انتظامی مستقر در بیمارستان‌ها برخوردار هستند، اما پرسنل اورژانس به مأموریت اعزام شده و از هیچ پوشش دفاعی برخوردار نیستند، از سوی دیگر گاه این افراد بر حسب وظیفه وارد اماکن و حریم خصوصی شده و مورد بیشترین تهدید قرار می‌گیرند.

گزارش از یاسر مختاری
 
انتهای پیام
captcha