شرح رسائل شهید مدرس چاپ شود/ شخصیتی که ابعاد زندگی‌اش زیر سایه بعد سیاسی مخفی ماند
کد خبر: 3768596
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
آیت‌الله استادی پیشنهاد داد:

شرح رسائل شهید مدرس چاپ شود/ شخصیتی که ابعاد زندگی‌اش زیر سایه بعد سیاسی مخفی ماند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم پیشنهاد داد تا شرح رسائل شهید آیت‌الله مدرس چاپ شده و برای تدریس در اختیار حوزویان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ به همت دارالقرآن امام علی(ع)، مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله مدرس عصر امروز، دهم آذرماه همزمان با سالروز شهادت ایشان با حضور آیت‌الله استادی،‌ عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق، مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران، موسی حقانی، استاد دانشگاه و معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران و جمعی از طلاب و دانشجویان در محل موزه خانه شهید مدرس (دارالقرآن امام علی(ع)) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق، مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران طی سخنان کوتاهی ضمن عرض خیرمقدم به حضار در مراسم، با اشاره به برگزاری دویستمین سالروز تأسیس حوزه علمیه تهران در آینده‌ای نزدیک، اظهار کرد: امروز هشتاد و یکمین سالروز شهادت شهید آیت‌الله مدرس است که شخصیت بزرگی همچون امام راحل(ره) شیفته ایشان بود.

شرح رسائل شهید مدرس چاپ شود/ شخصیتی که ابعاد زندگی‌اش زیر سایه بعد سیاسی مخفی ماند
مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان جمله‌ای از امام خمینی(ره) در رابطه با شهید مدرس که فرمود: «اگر طلبه‌ها را با قرآن مأنوس کنید، انسان مانند مدرس تحویل جامعه خواهید داد»، ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز درباره ویژگی‌های شخصیت مرحوم مدرس فرمودند: «پس از سال‌ها هنوز هم اگر کسی از نماینده انقلابی سخن بگوید، مدرس یک نماد است».
وی در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از حضور علما و دانشمندان در این مراسم معنوی، به جمله‌ای از امام راحل(ره) در رابطه با شهید مدرس اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) درباره این شخصیت معنوی و قرآنی می‌فرمایند: «ملت ما مرهون خدمات ایشان است».

همچنین مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) در این مراسم به روند بازسازی منزل شهید آیت الله مدرس و به مبارزات ایشان برای جلوگیری از انعقاد قراردادهای ننگین برای به تاراج رفتن منابع ایران توسط انگلیس اشاره کرد.
در ادامه این مراسم، آیت‌الله استادی، عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم طی سخنانی در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی شهید مدرس، با بیان اینکه بعد سیاسی مرحوم شهید مدرس ابعاد دیگر شخصیتی ایشان را تحت‌الشعاع قرار داده، اظهار کرد: شهید مدرس شخصیتی جامع‌الاطراف و هم‌ردیف با مراجع زمان خود را داشته است و از لحاظ علمی، عرفانی و عبادی نیز دارای جایگاه والایی بوده است.

شرح رسائل شهید مدرس چاپ شود/ شخصیتی که ابعاد زندگی‌اش زیر سایه بعد سیاسی مخفی ماند
وی در ادامه با اشاره سخنان مرحوم شهید مدرس در زندان که در بخشی از کتاب «گنجینه خواف» چاپ شده است، افزود: اظهارات این شخصیت بزرگوار نشان می‌دهد که هیچ‌گاه سیاسی بودن وی مانع از عبادات و به دنبال علم بودن ایشان نشد که این امر باید برای همه ما سرمشق باشد.
آیت‌الله استادی تصریح کرد: از لحاظ علمی نیز شهید مدرس از یازده سالگی که به شهر اصفهان نقل مکان می‌کند، به مدت سیزده سال یعنی تا بیست‌و‌چهار سالگی از محضر حدود 30 استاد و مدرس علوم دینی بهره می‌برد و پس از این سیزده سال نیز برای ادامه تحصیل خود راهی نجف اشرف شده و از محضر علمای بزرگ نجف نیز بهره می‌برد.
عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهید مدرس مدت بیست سال به تحصیل علوم پرداخته بود، افزود: شهید آیت‌الله مدرس درحقیقت پیش از بیست‌وچهارسالگی یک عالم و به قول طلبه‌ها یک ملای حسابی بوده است که نشانه این امر نیز نگارش چندین رساله است.
وی با بیان اینکه مرحوم شهید مدرس حاشیه‌ای بر رسائل نگاشته است که بسیار خوب و تأثیرگذار است، گفت: شرح رسائل ایشان می‌تواند به عنوان یکی از بهترین یادگارهای ایشان در اختیار حوزه‌ها باشد که این شرح می‌تواند نشان دهد که شهید مدرس تنها در بعد سیاسی متبحر نبوده و بلکه در ابعاد مختلف علمی و عبادی نیز دارای جایگاه والایی بوده است.

شرح رسائل شهید مدرس چاپ شود/ شخصیتی که ابعاد زندگی‌اش زیر سایه بعد سیاسی مخفی ماند
آیت‌الله استادی تصریح کرد: به چند دلیل محکم یعنی بیست سال تحصیل در نجف و اصفهان، نگارش رساله‌های فقهی، تدریس، نگارش شرح رسائل پیش از بیست‌وچهارسالگی، تدریس در تهران و هم‌ردیف بودن با مراجع زمان خود می‌توان اذعان کرد که شهید مدرس یک مجتهد جامع‌الشرایط بوده است.
عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه از قدیم مرسوم بوده است که هنگامی که یک بعد از شخصیت یک عالم تقویت می‌شده، ابعاد دیگر وی تحت‌الشعاع آن بعد قرار می‌گرفتند که نمونه این امر را در عالمانی همچون شهید مدرس، علامه طباطبایی(ره) و ... مشاهده می‌کنیم.
وی ضمن ارائه پیشنهادی در زمینه چاپ حاشیه رسائل شهید آیت‌الله مدرس، اظهار کرد: بنده حاضر هستم که در صورت تصمیم بر چاپ این حاشیه، بدون دستمزد آن را از اول تا آخر خوانده و نسبت به تصحیح آن اقدام کنم. اگر این تصمیم أخذ شود، خدمت بسیار خوبی به حوزه‌ها و مدرسان خواهد شد و می‌توان از این حاشیه به عنوان کتاب درسی در حوزه‌ها بهره برد.
عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم، خطاب به حوزویان و طلاب حاضر در مراسم از ایشان خواست تا با عمل خود مردم را به دین‌داری و دین‌مداری تشویق کنند.
در ادامه این مراسم، موسی حقانی، استاد دانشگاه و معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران نیز در سخنان کوتاهی به اصول رفتاری بزرگانی و علمایی همچون شهید مدرس اشاره کرد و گفت: صیانت از اسلام و مسلمین و سرزمین‌های اسلامی، صیانت از تشیع، صیانت از ایران، مبارزه با استعمار، مبارزه با استبداد، دفع افسد به فاسد و ... از جمله ویژگی‌های اخلاقی افرادی همچون شهید مدرس است که در سراسر زندگی ایشان مشاهده می‌شود.

شرح رسائل شهید مدرس چاپ شود/ شخصیتی که ابعاد زندگی‌اش زیر سایه بعد سیاسی مخفی ماند
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر ما بخواهیم زمانی جدای از چارچوب اصولی شهید مدرس به شخصیت ایشان بپردازیم، نمی‌توانیم این شخصیت را به خوبی تحلیلی کنیم؛ چراکه شهید مدرس در طول دوران مبارزات خود اقداماتی انجام داده و به عنوان رجل سیاسی تصمیماتی أخذ می‌کند که معمولا افرادی که با شخصیت ایشان آشنا نیستند، وی را متهم به تزلزل در رفتار سیاسی و ... می‌کنند که کاملا اشتباه است.
معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران با بیان اینکه مبارزه با استعمار از اولویت‌های اصلی شهید مدرس بوده است، گفت: در زندگی سیاسی این شهید والامقام گاها اتفاق افتاده که برای دفع افسد از فاسد بهره برده است که نمونه این حرکت در رفتار سیاسی ایشان به هنگام مبارزه با استعمار انگلستان از طریق بهره‌گیری سیاسی از فاسد (رضا شاه) قابل مشاهده است.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha